چگونه سگ‌ها از بدو تولد، انسان‌ها را می‌فهمند؟

چگونه سگ‌ها از بدو تولد، انسان‌ها را می‌فهمند؟

بر اساس مطالعات اخیر، سگ‌ها از بدو تولد می‌توانند تفاوت بین یک انسانی دست و پا چلفتی را که قصد دارد از او پذیرایی کند با فردی که عمداً از آن‌ها این پاداش دریغ می‌کند، تشخیص دهند

کد خبر : ۹۸۶۱۲
بازدید : ۴۰۱۱۷
فرادید | سگ‌ها اغلب در مورد آنچه ما سعی می‌کنیم به آن‌ها بگوییم آگاه هستند. تعدادی از مطالعات اخیر بینش‌های شگفت انگیزی را در مورد شیوه‌های سختگیرانه‌ی صاحبان سگ‌ها در برقراری ارتباط با مردم ارائه می‌دهد.

به گزارش فرادید؛ جدیدترین این مطالعات که به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند تفاوت بین رفتار‌های عمدی و غیر عمدی صاحبان خود را درک کنند.

در اوایل تابستان امسال، یکی دیگر از این تحقیقات نشان داد که حتی وقتی توله سگ‌ها در اطراف سگ‌های دیگر بزرگ می‌شوند (نه نزدیک انسان‌ها)، آن‌ها هنوز در درک حرکات ما بهتر از توله گرگ‌های بزرگ شده توسط مردم هستند.

تحقیقات دیگر شرح می‌دهد که چگونه توله سگ‌ها در بدو تولد، بدون نیاز به آموزش، برای تعامل با انسان‌ها آماده‌اند.

امیلی بری، پژوهشگر شناخت سگ در دانشگاه آریزونا، توسان، در ایمیلی به Insider گفته است: «مهارت‌های ارتباطی سگ‌ها، آن‌ها را به طور منحصر به فرد در شرایطی قرار می‌دهد تا جایگاه خود را در کنار انسان پر کنند.»

او در ادامه می‌گوید: «بسیاری از وظایفی که سگ‌ها برای ما انجام می‌دهند، در حال حاضر و در گذشته (به عنوان مثال گله‌داری، شکار، جستجو، یا عمل به عنوان سگ خدماتی)، با درک آن‌ها از نشانه‌های ما تسهیل می‌شود.»

سگ‌ها منظور صاحبان خود را تشخیص می‌دهند

سگ‌ها از بدو تولد، انسان‌ها را به خوبی می‌شناسند
بر اساس مطالعه اخیر، سگ‌ها می‌توانند تفاوت بین یک انسانی دست و پا چلفتی را که قصد دارد از او پذیرایی کند با فردی که عمداً از آن‌ها این پاداش دریغ می‌کند، تشخیص دهند.

محققان آزمایشی را انجام دادند: یک انسان و یک سگ با یک مانع پلاستیکی از هم جدا شدند، با یک شکاف کوچک در وسط، به اندازه‌ای که یک دست بتواند از آن عبور کند. با این حال، این مانع طول اتاق را در بر نمی‌گیرد، بنابراین سگ‌ها در صورت تمایل می‌توانند اطراف آن را دور بزنند. شرکت کنندگان انسانی به سه روش سگ را از این شکاف عبور دادند.

ابتدا، لقمه را عرضه کردند، اما ناگهان آن را در کنار دیوار خود انداختند و گفتند: "اوه". در مرحله بعد، آن‌ها تلاش کردند تا درمان را به پایان برسانند، اما فاصله مسدود شد. سرانجام، آن‌ها این پیشنهاد را ارائه کردند، اما سپس بازوی خود را عقب کشیدند و خندیدند.

آزمایشگران این آزمایش را بر روی ۵۱ سگ آزمایش کردند و مدت زمان لازم را برای راهپیمایی در اطراف حائل پلاستیکی و بازیابی غذا تعیین کردند. نتایج نشان داد که سگ‌ها زمانی که آزمایش کننده به طور عمدی پاداش را کنار گذاشته بود، نسبت به زمانی که آزمایش کننده آن را کنار گذاشت یا نتوانست آن را از سد عبور دهد، مدت بسیار طولانی‌تری منتظر بودند.

این نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند اقدامات عمدی انسان‌ها را از رفتار‌های ناخواسته آن‌ها تشخیص دهند و بر این اساس واکنش نشان دهند.

حتی توله سگ‌هایی که از تماس با انسان محروم بوده‌اند می‌توانند منظور ما را متوجه شوند
سگ‌ها از بدو تولد، انسان‌ها را به خوبی می‌شناسند
در اوایل تابستان امسال، بری مطالعه‌ای را برای تجزیه و تحلیل رفتار توله سگ‌های هشت هفته ای، ۳۷۵ مورد از آن‌ها، به طور دقیق، منتشر کرد. این توله‌ها در Canine Companions، یک سازمان سگ‌های خدماتی در کالیفرنیا آموزش دیده بودند. آن‌ها بیشتر با هم نوعان خود بزرگ شده بودند، بنابراین تماس کمی با افراد نداشتند.

تیم بری توله سگ‌ها را با مجموعه‌ای از وظایف که توانایی حیوانات در تعامل با انسان را اندازه گیری می‌کرد، قرار داد. آن‌ها اندازه گرفتند که چقدر طول می‌کشد که توله سگ‌ها متوجه حرکت انگشت آزمایشگر برای پیدا کردن غذای پنهان شده شوند و چه مدت تماس چشمی داشته‌اند.

این تیم دریافتند که یکبار یک آزمایشگر با سگ‌ها صحبت کرد و گفت: «توله سگ، نگاه کن!» توله سگ‌ها با تماس چشمی خود با موفقیت تماس متقابل را برقرار کردند و می‌توانستند از حرکات بعدی برای پیدا کردن غذا‌ها لذت ببرند.

بری می‌گوید: «اگر تماس چشمی قبلی و نشانه صوتی را از بین ببرید و سیگنالی شبیه به هم بدهید، به احتمال زیاد سگ‌ها آن را دنبال نمی‌کنند.»

محققان دریافتند که عملکرد توله سگ‌ها در انجام آزمایش در طول آزمایش بهبود نیافته است و این نشان می‌‌دهد که این بخشی از یک فرآیند یادگیری نیست. در عوض، آن‌ها فکر می‌ کنند، سگ‌ها با مهارت‌‌های اجتماعی متولد می‌شوند که برای شناخت مردم و درک مقاصد ما نیاز دارند.
سگ‌ها از بدو تولد، انسان‌ها را به خوبی می‌شناسند بری می‌گوید: «ما می‌توانیم فرض کنیم که توله سگ‌ها کار خود را با توانایی ارتباطی لازم برای موفقیت آغاز کردند. با این حال، توانایی‌های سگ‌ها به طور کلی می‌تواند با افزایش سن آن‌ها را افزایش دهد، درست مانند انسان ها.»

تیم او به شجره نامه هر توله سگ دسترسی داشت، بنابراین می‌ توانست میزان ارتباط ۳۷۵ سگ با یکدیگر را ارزیابی کند. به گفته بری، ۴۰ درصد از تغییرات عملکرد توله سگ‌‌ها را می‌توان با ژن‌‌های آن‌ها توضیح داد و این نشان می‌ دهد که ژنتیک نقش زیادی در شکل گیری شناخت سگ‌های فردی دارد.
منبع : ScienceAlert
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید