تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا خطرساز است؟

تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا خطرساز است؟

اختلاف نظر میان محققان و متخصصان بر سر خطرات احتمالی دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا همچنان بالا است. اما سازمان جهانی بهداشت در این میان معتقد است که بین تزریق آن‌ها ۱۴ روز فاصله باشد. در مقابل پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران در پایان یک تحقیق اعلام کردند، مطالعات و شواهدی که به طور مستقیم فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا را بررسی کرده باشد، وجود ندارد.

کد خبر : ۹۸۸۱۲
بازدید : ۶۶۴۰
فرادید | همزمان با آغاز پاییز و شیوع آنفلوآنزا، نگرانی‌ها برای دریافت همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا افزایش یافته است. برخی متخصصان معتقدند که نباید این دو واکسن را همزمان با هم دریافت کرد. اما گروه دیگری از مختصصان این فرضیه را رد می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر نگاه افکار عمومی به تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا تداخل دارویی و احتمال مرگ دریافت کننده است. در این رابطه گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی اند که برخی از دریافت کنندگان همزمان دو واکسن، در نقاط دیگر جهان به کام مرگ رفته اند.

در این میان برخی دیگر نیز می‌گویند که احتمال بستری شدن افراد در پی تداخل دارویی واکسن‌ها وجود دارد.

اما دکتر مجتبی رستمی، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید که هیچ مدرکی دال بر مشکل بودن مصرف همزمان این دو واکسن وجود ندارد.

البته او توصیه می‌کند که فاصله تزریق دو واکسن حدود دو هفته باشد.

محققان درباره افراد واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا گفته اند افراد دارای بیماری زمینه‌ای ازجمله سرطان و دیابت، افراد مصرف کننده دارو‌های سرکوب‌کننده ایمنی، بیماران با مشکلات کبد و کلیه، کودکان ۶ ماه تا پنج سال و سالمندان از ۶۵ سال به بالا باید در اولویت دریافت واکسن باشند.
تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا خطرساز است؟

دریافت واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا ایمن است؟

اختلاف نظر میان محققان و متخصصان بر سر خطرات احتمالی دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا همچنان بالا است. اما سازمان جهانی بهداشت در این میان معتقد است که بین تزریق آن‌ها ۱۴ روز فاصله باشد.

در مقابل پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران در پایان یک تحقیق اعلام کردند، مطالعات و شواهدی که به طور مستقیم فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا را بررسی کرده باشد، وجود ندارد.

همچنین این موسسه می‌گوید هیچ شواهدی نیز وجود ندارد که نشان‌دهنده تداخل استفاده از واکسن کووید-۱۹ و واکسن آنفلوآنزا باشد.

البته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز معتقد است که دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا هیچ خطری ندارد.

CDC در دستورالعمل جدید خود اعلام کرده که می‌توان هر ۲ واکسن را با خیال راحت در یک روز تزریق کرد.

محققان این مرکز به این نتیجه رسیدند که پاسخ ایمنی و عوارض جانبی احتمالی واکسن کووید-۱۹ به طور کلی مشابه واکسن آنفلوآنزا و سایر واکسن‌هاست.

در این میان گروهی از متخصصان پزشکی نیز اعتقاد دارند که دریافت هر ۲ واکسن به طور همزمان بی‌خطر است و حتی توصیه هم می‌شود، مخصوصا اگر دریافت هر ۲ واکسن در یک روز برای فرد راحت‌تر باشد.

تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا خطرساز است؟
پس از دریافت دو واکسن، منتظر عوارض جانبی باشیم؟

«هلث» رسانه مطرح حوزه سلامت در باره عوارض احتمالی واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزا می‌نویسد: دریافت هم‌زمان هر ۲ ممکن است به طور بالقوه احساس بدتری در شما ایجاد کند و علت آن هم دریافت هر واکسن در هر بازو است؛ به این معنی که ممکن است در هر ۲ بازو احساس درد داشته باشید.

طبق این گزارش، سایر عوارض جانبی شایع هر ۲ واکسن شامل تب، سردرد، خستگی، تهوع و درد عضلات است.

البته گزارش هلث می‌گوید که عوارض هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

کارل مینگس، رییس دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه نیوهیون نیز درباره عوارض این دو واکسن به خبرگزاری یونایتدپرس گفته که شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، درد‌های عضلانی و خستگی است.

به عقیده او، این علائم با شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن‌های کووید هم پوشانی زیادی دارد. اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف هستند و ظرف یک یا دو روز از بین می‌روند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید