سایون؛ ماشین الکتریکی که دردسر شارژ کردن ندارد

سایون؛ ماشین الکتریکی که دردسر شارژ کردن ندارد

سایون با هر بار شارژ تا ۳۰۵ کیلومتر حرکت می‌کند. بدنه ماشین با ۲۴۸ سلول خورشیدی پوشانده شده که باتری‌ها را شارژ می‌کند. انرژی که از خورشید گرفته می‌شود به طور متوسط هر هفته تا حداکثر ۲۴۵ کیلومتر به برد ماشین اضافه می‌کند.
کد خبر: ۹۹۲۹۵
بازدید : ۶۲۰۸
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

ماشین خورشیدی

یک شرکت نوپای آلمانی دو سال دیگر ماشین الکتریکی به بازار عرضه می‌کند که باتری‌هایش با انرژی خورشید شارژ می‌شود. سونو موتورز می‌گوید هدفش کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و رفع موانعی است که باعث می‌شود مردم ماشین الکتریکی نخرند.

سونو موتورز پنج سال پیش تاسیس شد. لورین هان، یکی از بنیانگذاران این شرکت می‌گوید مردم به خاطر قیمت گران و نداشتن امکان شارژ در خانه، سراغ ماشین‌های الکتریکی نمی‌روند و محصول این شرکت که نامش سایون است پاسخی برای این دو مشکل است.

سایون
بدنه سایون با سلول‌های خورشیدی پوشانده شده است

سایون با هر بار شارژ تا ۳۰۵ کیلومتر حرکت می‌کند. بدنه ماشین با ۲۴۸ سلول خورشیدی پوشانده شده که باتری‌ها را شارژ می‌کند. انرژی که از خورشید گرفته می‌شود به طور متوسط هر هفته تا حداکثر ۲۴۵ کیلومتر به برد ماشین اضافه می‌کند. از الکتریسیته ذخیره شده در باتری می‌توان برای نیرو دادن به وسایل الکتریکی یا ماشین‌های الکتریکی دیگر هم استفاده کرد.

قیمت پایه سایون ۲۵ هزار و ۵۰۰ یورو (حدود ۳۰ هزار دلار) است. سونو موتورز نمایندگی فروش ندارد و ماشین‌هایش را بی‌واسطه در اینترنت به مشتری می‌فروشد. این شرکت همچنین ویدیو‌هایی آموزشی منتشر خواهد کرد که مالکان سایون می‌توانند با تماشای آن‌ها سرویس و نگهداری ماشین را یاد بگیرند.

خریداران سونو موتورز می‌توانند هنگامی که از ماشین استفاده نمی‌کنند آن را برای مدتی اجاره دهند. این کار با برنامه‌ای در تلفن همراه مشتری مدیریت می‌شود. این برنامه همچنین با دریافت مقصد راننده به کسانی که این برنامه را دارند اطلاع می‌دهد تا اگر مسیرشان مشترک است با یک ماشین بروند. یه این ترتیب مصرف انرژی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد و ترافیک سبک‌تر خواهد شد.

بدنه سایوندر سایون برای تهویه هوا از خزه ایسلندی استفاده می‌شود

اتاق ماشین بسیار ساده، اما به اکثر امکانات امروزی مجهز است. روی داشبورد و در محفظه‌ای شیشه‌ای خزه ایسلندی گذاشته شده است. طراحان ماشین می‌گویند این خزه‌ها علاوه بر تاکید بر هدف کارخانه برای حفظ محیط زیست، هوای ماشین را هم تصفیه می‌کند.

سونو موتورز برای یکدست کردن روند تولید امکان انتخاب زیادی برای تغییر ماشین به مشتری نمی‌دهد. مشتریان حتی رنگ را هم نمی‌توانند انتخاب کنند و همه ماشین‌ها با رنگ سیاه ساخته می‌شود.

ماشین‌ها در کارخانه‌ای در سوئد تولید خواهد شد. سونو موتورز می‌گوید تا کنون سیزده هزار سفارش در اروپا دریافت کرده و می‌خواهد به زودی ماشین را در آمریکا هم عرضه کند.

آینده حمل و نقل شهری

سیتروئنبرای پلتفرم خودران الکتریکی سیتروئن می‌توان اتاق‌های مختلف ساخت

سیتروئن با همکاری یک مجموعه هتل و یک شرکت تبلیغاتی فرانسوی، ماشین‌هایی ساخته که می‌گوید راه‌حلی برای آینده حمل و نقل شهری‌اند. این پروژه که نامش "اربن کالکتیف" (Urban Collectif) است، یک پلتفرم خودران الکتریکی است که می‌توان اتاق‌های مختلفی روی آن سوار کرد.

سیتروئن این پلتفرم را اسکیت نامیده است. اسکیت به جای چرخ، گوی‌هایی لاستیکی دارد که توسط کارخانه گودیر ساخته شده است. اسکیت طوری ساخته شده که می‌توان اتاق‌هایی با طرح‌های مختلف را روی آن سوار کرد و سیتروئن برای نمایش این قابلیت با دو شرکت غیر خودروساز همکاری کرده است.


سیتروئن

سیتروئن

سیتروئن

آکور، یکی از بزرگ‌ترین هتل‌داران جهان دو اتاق برای اسکیت ساخته که نام هتل‌های این شرکت برایشان انتخاب شده است. داخل "سوفیتل" یک مبل شیک و راحت قرار دارد و در "پولمان" یک دستگاه پاروزنی ثابت گذاشته شده که سرنشین می‌تواند تا رسیدن به مقصد با آن ورزش کند.

ماشین سوم که با همکاری جی‌سی‌دکو، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی جهان ساخته شده است، یک تاکسی شهری است.

سیتروئن می‌گوید هدفش از اجرای این پروژه آغاز گفتگویی درباره آینده حمل و نقل شهری است. بخشی از راه‌حلی که سیتروئن در این پروژه مطرح کرده اختصاص دادن مسیری مجزا برای این خودرو‌ها است که به گفته کارخانه فرانسوی در این صورت ترافیک دستکم ۳۵ درصد کمتر خواهد شد.

اولین رولزرویس الکتریکی

رولزرویسهمه محصولات رولزرویس تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی خواهند شد


رولزرویس تصاویری از اولین مدل کاملا الکتریکی خود منتشر کرد. این ماشین که نامش "اسپکتر" (Spectre) است در سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد آمد. عکس‌هایی که رولزرویس از ماشین منتشر کرده نشان می‌دهد که اسپکتر یک کوپه است. بدنه ماشین استتار شده تا شکل آن کاملا مشخص نباشد. انتخاب فرم کوپه توجه بیشتر این کارخانه به ثروتمندان جوان در چین و آمریکا را نشان می‌دهد.

رولزرویس می‌گوید برخلاف تصور عمومی، میانگین سن مالکان محصولات این کارخانه ۴۳ سال است و هشتاد درصدشان شوفر ندارند و خودشان پشت فرمان می‌نشینند. خودروساز انگلیسی به جز این عکس‌ها و نام ماشین، اطلاعات دیگری از اسپکتر منتشر نکرده و تنها تاکید کرده که ماشین بر روی پلتفرمی کاملا جدید ساخته خواهد شد.

رولزرویس می‌گوید دو بنیانگذار این کارخانه بیش از صد سال پیش از پتانسیل موتور‌های الکتریکی آگاه بودند. این شرکت نقل قولی از چارلز رولز در سال ۱۹۰۰ منتشر کرده که پس از راندن یک ماشین الکتریکی آمریکایی گفته موتور‌های الکتریکی به دلیل بی‌صدا و کم تکان بودن بهترین انتخاب برای ماشین‌های لوکس هستند.

آقای رولز پیش‌بینی کرده بود که این موتور‌ها در آینده‌ای دور و زمانی که شبکه‌ای مناسب از شارژر‌ها ساخته شود پرطرفدار خواهند شد. مدل الکتریکی بعدی رولزرویس پس از اسپکتر، یک شاسی‌بلند الکتریکی است که در سال ۲۰۲۴ به بازار می‌آید. این کارخانه اعلام کرده که همه مدل‌هایش تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی خواهد بود.

بزرگ‌ترین کارخانه فورد

فورد
وانت الکتریکی F ۱۵۰ در کارخانه جدید فورد ساخته خواهد شد

فورد اعلام کرده بزرگ‌ترین کارخانه این شرکت را برای ساخت ماشین‌های الکتریکی تاسیس خواهد کرد. برای ساخت این کارخانه که در ایالت تنسی است یازده میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد شد که بخشی از آن با مشارکت یک باتری‌سازی کره‌ای به نام "اس‌کی اینویشن" (SK Innovation) تامین شده است.

مساحت کارخانه جدید که ساخت آن در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، پانزده کیلومتر مربع است و یازده هزار کارگر خواهد داشت. فورد می‌خواهد وانت الکتریکی F ۱۵۰ و باتری در این مجموعه بسازد. فورد امیدوار است ماشین‌های الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ نیمی از فروش کارخانه را شامل شود.

منبع: بی بی سی
برچسب ها: خودرو الکتریکی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین