گیاهی عجیب در جنگل‌های آمازون

ماچیگوانگا گیاهی با ویژگی‌های واقعا عجیب و غریب که دانشمندان را به مدت ۵۰ سال سردرگم کرد. این گیاه معمایی در پایان هر دو فصل مرطوب و خشک گل می‌دهد و گل‌های نر یا ماده دارد با میوه‌ی متمایز که طعم شیرین و خامه‌ای دارد.

فرادید | در یکی از سرسبزترین نقاط سیاره ما، یک گیاه سبز محجوب در میان بسیاری از گیاهان سبز دیگر رشد می‌کند. اگرچه مدتهاست که توسط مردم بومی ماچیگوانگا استفاده می‌شود، اما ویژگی‌های عجیب و غریب این گیاه دانشمندان را به مدت ۵۰ سال سردرگم کرده است.

رابین فاستر گیاه شناس موسسه اسمیتسونیان، که در ابتدا این گیاه را در سال ۱۹۷۳ جمع آوری کرد، می‌گوید: «من واقعاً فکر نمی‌کردم که این گیاه خاص باشد، مگر اینکه ویژگی‌های گیاهان در چندین خانواده گیاهی متفاوت باشد.»

به گزارش فرادید؛ در جنگل‌های سیلابی رودخانه مانو، این گیاه معمایی در پایان هر دو فصل مرطوب و خشک گل می‌دهد و گل‌های نر یا ماده دارد. در فصول مرطوب و خشک، این میوه با میوه‌های کوچک و نارنجی رنگی، مثل فانوس‌های کاغذی تزئین شده است.

اما حتی میوه‌ی متمایز این گیاه، که طعم شیرین و خامه‌ای دارد، هیچ کمکی در تشخیص این که این گونه عجیب به کجا درخت زندگی تعلق دارد، نشد. دانشمندان با سردرگمی، حتی نمی‌توانند بفهمند که این گیاه باید از کدام خانواده از گیاهان باشد.

کشف گیاهی عجیب در جنگل‌های آمازون که به هیچ یک از خانواده گیاهان متعلق نیست

نانسی هنسولد، گیاه شناس موزه فیلد، خاطرنشان کرد: «من سعی کردم با استفاده از ویژگی‌های فنی کوچک مانند جوشاندن تخمدان گل‌ها و گرفتن عکس از گرده، آن را شناسایی کنم و بعد از همه این‌ها، ما باز هم چیزی دستگیرمان نشد. این واقعا گیج کننده است.»

تلاش‌های اولیه برای تجزیه و تحلیل DNA از نمونه‌های خشک شده این گیاه شکست خورد، زیرا مواد ژنتیکی بسیار تخریب شده بود. خوشبختانه، بوم شناسان پارک ملی مانو، نمونه‌های تازه تری را جمع آوری کرده بود.

ژن‌های هسته و کلروپلاست‌های گیاه (اندام‌های فتوسنتز کننده) سرانجام نشان داد که این گیاه متعلق به خانواده‌ای از گیاهان نئوتروپیک به نام Picramniaceae است.

کشف گیاهی عجیب در جنگل‌های آمازون که به هیچ یک از خانواده گیاهان متعلق نیست
برخی از ویژگی‌های گل‌های آن شبیه به گیاه دیگر، Nothotalisia از خانواده Picramniaceae است که در یک منطقه رشد می‌کند، اما میوه و تکه‌های سبز آن بسیار متفاوت است.

این امر، به همراه ژنتیک، از این ایده که این گیاه متعلق به جنس کاملاً متفاوتی است، پشتیبانی می‌کند، که محققان آن را Aenigmanu، به معنی "رمز و راز مانو" نامیده اند.

توماس و همکارانش به افتخار آلوارز لوایزا و کار پیشگامانه او در زمینه اکولوژی، آموزش و حفاظت، نام این گونه را alvareziae گذاشتند.

گیاه شناسان می‌گویند در حال حاضر این گیاه در خانواده Picramniaceae طبقه بندی شده است. آن‌ها به دنبال ترکیبات ثانویه استفاده احتمالی به عنوان دارو‌های ضد سرطان هستند که از ویژگی‌های این خانواده است.

منبع: ScienceAlert