همه چیز درباره افزایش حقوق و رتبه بندی فرهنگیان

همه چیز درباره افزایش حقوق و رتبه بندی فرهنگیان

نمایندگان مجلس طرح رتبه بندی فرهنگیان را تصویب کرده اند. براساس این طرح دریافتی معلم پایه نباید از ۸۰ درصد حقوق همتای خود در وزارت علوم کمتر باشد و زمان اجرایی شدن آن هم سال ۱۴۰۱ است.

کد خبر : ۹۹۹۳۲
بازدید : ۱۲۲۴۲
فرادید | در خلال موضوع افزایش و زمان پرداخت حقوق فرهنگیان، مجلسی‌ها اعلام کرده اند که دریافتی معلم پایه نباید از ۸۰ درصد حقوق همتای خود در وزارت علوم کمتر باشد. همچنین در خصوص حقوق عقب افتاده مهرماه معلم‌ها هم گفته شده که فیش حقوقی فرهنگیان تمامی شهرستان‌ها در سایت فیش حقوقی قرار گرفته است.

به گزارش فرادید؛ چندماهی است دغدغه‌های فرهنگیان پیرامون موضوع زمان پرداخت حقوق، افزایش حقوق و رتبه‌بندی آن‌ها رنگ و بوی جدی به خود گرفته است. اما مسئله رتبه بندی معلمان اصلی‌ترین مطالبه فرهنگیان بوده که مدتی است مجلس در تکاپوی تصویب طرح رتبه بندی فرهنگیان است.

در همین راستا علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته که در این طرح حقوق معلمان، بر اساس شایستگی و توانمندی هایشان افزایش می‌یابد.

منادی سفیدان تاکید کرده که هدف نهایی این لایحه ارتقای کیفی آموزش و ارتقاءشان معلم و جایگاه و منزلت معلم در کشور است.

همه چیز درباره افزایش حقوق و رتبه بندی فرهنگیان
میزان افزایش حقوق و زمان اجرا شدن

نمایندگان مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه، مجلس شورای اسلامی با ارجاع لایحه رتبه بندی معلمان برای اعمال اصلاحیه جدید در خصوص رتبه‌های پنجگانه در سایر مواد این لایحه به کمیسیون آموزش با ۱۵۸ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کرده بودند.

پس از موافقت نمایندگان مجلس حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به تشریح هزینه این طرح و میانگین حقوق معلمان پرداخت که براساس آن، رتبه‌بندی معلمان ۲۰۰هزار میلیارد تومان هزینه دارد، به این معنا که میانگین حقوق معلمان ۳۰میلیون تومان می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید که ما اعتبار رتبه‌بندی معلمان را برای سقف یک سال حداکثر ۳۰هزار میلیارد تومان درنظر گرفته‌ایم و برای ۳‌ماه آخر سال هم ۷هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم. خود معلمان هم بیشتر از این نمی‌خواهند.

همزمان سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اجرایی شدن طرح گفته که چالش بزرگ رتبه بندی معلمان در کشور این است که در بودجه ۱۴۰۰ منابع مالی کافی برای آن پیش بینی نشده ولذا برای انجام و اجرای آن نیازمند تامین منابع مالی و اعتبار لازم هستیم.

او ابراز امیدواری کرده که تا پیش از پایان سال شاهد اجرای طرح رتبه بندی معلمان باشیم.

اما در ادامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرده که بار مالی گزارشی که کمیسیون به صحن ارائه کرده حداکثر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در تراز بودجه ۱۴۰۱ باید لحاظ و از سال آینده باید اجرایی شود.

همه چیز درباره افزایش حقوق و رتبه بندی فرهنگیان
چه کسانی شامل رتبه‌بندی هستند

براساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که از صحن علنی مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع شد، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج‌گانه «آموزش‌یار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرند».

شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تعیین می‌شود.

همچنین در ماده۳ این لایحه که با رأی نمایندگان اصلاح شد، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج‌گانه به‌ترتیب معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم تعریف شده اند.

براساس تبصره یک ماده۳، وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، لایحه رتبه‌بندی معلمان را براساس قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

براساس اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان تاکنون با تصویب مواد یک و دو این لایحه شرایط ارزشیابی برای رتبه‌بندی معلمان را تعیین کردند که در آن شایستگی، صلاحیت معلمی، شایستگی عمومی، شایستگی تخصصی و شایستگی حرفه‌ای تعیین شده و تجربه، نظام رتبه‌بندی و رتبه نیز تعریف شده است.

بااین حال با اصلاح ماده۳ این لایحه، محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت، مواد۴ به بعد لایحه را برای اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده است.

همه چیز درباره افزایش حقوق و رتبه بندی فرهنگیان
همسان سازی حقوق بازنشستگان

احمد دنیامالی، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در این خصوص گفته است: «مجلس یازدهم پیگیر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ویژه تحقق پرداخت معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش است که امیدواریم با انتخاب وزیر آموزش و پرورش این موضوع سرعت بیشتری گیرد.»
اما روز گذشته رئیس مجلس درباره رتبه بندی بازنشستگان گفته بود که اضافه کردن گروه‌های دیگر به لایحه رتبه بندی معلمان امکان پذیر نیست.
گویا این رتبه بندی تنها شامل بازنشستگانی است که در سال جاری بازنشسته می‌شوند. به همین خاطر بازنشستگان گفته اند که همین مسئله می‌تواند دوباره موجب افزایش فاصله بین دریافتی بازنشستگان و شاغلان شود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ۵ ارسالی در

    معلمان کار می کنند رتبه بندی می شوند بازنشسته ها توقع دارند بر چه اساسی رتبه بندی شوند؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید