فرادید | سینما - نقد و بررسی
چرا برخی از بهترین فیلمهای جهان ساخت ایرانند؟
چهار فیلم ایرانی به فهرست صد فیلم برتر در نظرخواهی بخش فرهنگی بی‌بی‌سی در مورد بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان راه یافتند. حمید دباشی، به همین مناسب، به ستایش بهترین لحظات سینمایی ایران می‌پردازد.
نگاهی به فیلم دو لکه ابر
دو لکه ابری که به هم نمی‌رسند، چه از عنوان فیلم، دو لکه ابر که دست باد آن‌ها را به این‌سو و آن‌سو می‌برد و مفهوم جدایی همراه با آنهاست. نماد آدم‌های فیلم که در سیر و گذر خود هیچگاه به هم نزدیک نمی‌شوند و اگر دل به گریز از جدایی ببندند و یا سواره باهم راهی یگانگی شوند، مرگ بر سر راه‌شان کمین می‌کند.
کفَرناحوم؛ فیلمی که زندگی خانواده پناه‌جو را تغییر داد
خانم لباکی در مورد اینکه «کفَرناحوم» را از کجا الهام گرفته است، می‌گوید: «آن‌ها در حاشیه جامعه ما زندگی می‌کنند، بنابراین آن‌ها را نمی‌بینیم. نمی‌دانیم در سر آن‌ها چه می‌گذرد. چه احساسی دارد که جامعه آدم را نبیند؟ می‌خواستم این را بفهمم». لباکی با بازیگران غیرحرفه‌ای کار کرد که چهار نفر از آن‌ها پناه‌جو بودند. فیلم‌برداری بیش از شش ماه طول کشید تا بتوانند به دوربین عادت کنند. در اوج بحران پناه‌جویان سوری بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ لبنان هر هفته ۱۰ هزار پناهنده از کشور همسایه دریافت کرد
فیلم جنگ سرد؛ یک عاشقانه آکادمیک
درباره تازه‌ترین ساخته پاول پاولیکوفسکی
نمای ناگهانی و بی‌مقدمه از عکس دختر با دست زیر چانه را می‌بینیم و بعد از آن قرار است موسیقی با اهداف ایدئولوژیک در خدمت تبلیغِ استالینیسم به کار گرفته شود، نمایی کلوزآپ و «زیبا» از ویکتور و زولا را داریم بر چمنزار که زولا سرش را به دستش تکیه داده و مرد را می‌نگرد، یک مشاجره از روی حسادت و جهیدنِ زولا در رودخانه و شناور شدنش بر آب؛ یک قابِ چشم‌نوازِ عکاسانه دیگر بی‌آنکه تصویر، روایت و رابطه شخصیت‌ها را عمق و غنایی بخشیده یا چیزی به آن اضافه کرده یا از آن استخراج کند.
در این گزارش دوازده فیلمساز برتر سینمای ایران بعد از انقلاب را معرفی می‌کنیم. همچنین توصیه‌هایی در مورد فیلم‌هایی که ساخته‌اند برایتان داریم. اینکه فیلم را امروز ببینیم، بعدا ببینیم یا اصلا نبینیم!
چرا مردم به
هزاران کامنت خشمگین از فیلم کاهانی
برخی کاربران نیز از شکست این فیلم در مقایسه با دیگر آثار کاهانی انتقاد کردند: «چه اتفاقی باید برای یک کارگردان بیفته که از فیلم‌هایی مثل «اسب حیوان نجیبی است» و «بیست» برسه به اینجا و تا این حد نزول کنه...»، «.. احساس کردم با دیدن این فیلم به چشم، مغز و جیبم تجاوز شد» و هزاران کامنت از این دست که نشان می‌دهد، تعداد پرشماری با اقرار ضمنی به اینکه توقع تماشای فیلمی طنز را داشته‌اند، دلیل نارضایتی‌شان را برآورده نشدن این انتظار عنوان می‌کنند.
فیلم متخاصمان روایتی برای ارتش تطهیر شده
نگاهی به فیلم متخاصمان، آخرین ساخته «اسکات کوپر»
یکی از کارویژه‌های هالیوود تطهیرِ امریکای معاصر از تاریخ نه چندان طولانی خودش است. برای این‌کار روش‌ها و رویکرد‌های متنوع و خلاقانه‌ای دارد. یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌ها این است که در گشوده‌ترین حالت، بدون هیچ خط قرمزی به نقد تاریخ این کشور و ظلم‌هایی که بر مردمان بومی، سیاه‌پوست و... رفته است، می‌پردازند. وقتی مخاطب با چنین وضعیتی مواجه می‌شود به روایت‌های آن ایمان پیدا می‌کند؛ چرا کسی که در نقد خود چنین بی‌پروا عمل می‌کند، {حتماً}در واگویی حقیقت هیچ ابایی ندارد.
این هفته یک فیلم ترسناک به نام «اورلرد» نیز اکران گرفته که در دوران جنگ جهانی اول و در روز حمله متفقین به نرماندی فرانسه اتفاق می‌افتد. درام «اینجا و اکنون»، اکشن «رودخانه سرخ می‌شود» و درام رمانتیک «کارت‌پستال‌هایی از لندن» نیز از روز جمعه، ۱۸ آبان، در فهرست اکران قرار گرفته‌اند.
خانه پوشالی؛ افشای پشت پرده حاکمیت مدرن
نگاهی به سریال
«خانه پوشالی» جزییات و پشت پرده سیاست برای کسب قدرت، توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که افراد برای یکدیگر برنامه‌ریزی می‌کنند و بی‌اخلاقی حاکم در سیاست برای رسیدن به هدف را درست و دقیق ترسیم می‌کند. آندروود تجسد واقعی سیاست‌ورزی جهان امروز است که برای کسب قدرت افراد را دچار بی‌اخلاقی می‌کند.
وقتی از صنعت سینما یا تئاتر صحبت می‌کنیم بازار تعیین‌کننده است. نقد مناسبات غلط لازم است. افشای رانت ضروری است و موجب سربلندی روزنامه‌نگاران، اما ستارگان و نمایش و اصل کار را تباه نکنید. فرصت‌های ما اندکتر از آن است که می‌پندارید. ‏
هجوم مردم عصبانی به خانم یایا
عبدالرضا کاهانی همچنان خبرساز و جنجالی؛ توهین به جای توقیف
در چند روزی که از نمایش این فیلم گذشته، فضایی که علیه این فیلم ساخته شده بی‌سابقه است. برای درک بهتر عمق فاجعه کافی است سری به صفحه کارگردان و بازیگران این فیلم بزنید. صفحات سازنده و بازیگران این فیلم پر است از اعتراضات و انتقاداتی با لحن نامناسب، درشت‌گویی و ناسزاگویی و البته اتهامات ریز و درشتی که در کامنت‌های مخاطبان به سازندگان فیلم وارد شده است. عده‌ای حتی تهیه‌کننده و کارگردان خانم یایا را متهم به کلاهبرداری کرده‌اند.
نقد فیلم رپسودی بوهیمیایی
برای طرفداران این گروه، «رپسودی بوهیمیایی» به حد کافی از آهنگ‌های گروه را دارد که حس نوستالژی شدید و زیبایی را در بین بینندگان ایجاد کند. باقی افراد، این فیلم را به عنوان یکی دیگه از آن آثاری می‌بینند که درباره‌ی گروه‌های راک بزرگ دهه ۷۰-۸۰ و پروسه‌ی درکنارهم قرارگرفتن آن‌ها، به موفقیت رسیدنشان، جدایی و بازگشت دوباره به دلیل مشکل یکی از اعضای گروه است. این داستان که جسته و گریخته به سوی واقعیت و تخیل می‌رود تبدیل به بزرگ‌ترین عامل عقب‌افتادگی اثر شده است.
حضور پرشمار سلبریتی‌ها در اجرای برنامه‌های تلویزیونی
«این روز‌ها اغلب مجری‌ها با بیسوادی اجرا می‌کنند، همه هم ادای همدیگر را درمی‌آورند، ادای لس‌آنجلسی‌ها را درمی‌آورند. البته این موضوع در تلویزیون از سال‌ها پیش شروع شده و حالا به نهایتش رسیده است. توصیه من این است که به هیچ‌وجه از چهره‌ها و هنرپیشه‌ها برای اجرا استفاده نکنیم، زیرا هنرپیشه نقش دیگری را ایفا می‌کند که شایسته آن برنامه نیست. مخاطب انتظار دارد مجری نقش خودش را که یک شخص با شخصیت است در اداره برنامه داشته باشد».
صف آرایی استودیو‌های مستقل در برابر استودیو‌های بزرگ جهان
همه این‌ها جدا و متفاوت با اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیر انگلیسی‌زبان) سال است که ایران «بدون تاریخ، بدون امضا»‌ی وحید جلیلوند را به نمایندگی از خویش به آکادمی اسکار معرفی کرده است؛ گرچه شانس آثاری، چون «سارقان مغازه» از ژاپن، «سوختن» از کره جنوبی، «مرز» از سوئد (و با کارگردانی علی عباسی ایرانی‌تبار)، «پرندگان راه» از کلمبیا و البته «روما» برای کاندیدایی و پیروزی درعرصه اسکار خارجی بسیار بیشتر است.
جبران مافات با
فراز و فرود‌های گیشه در ماه دوم پاییز
آیا فیلم جدید کاهانی دچار شکست خواهد شد؟ این پرسشی است که باید در پایان این هفته یعنی هفته اول اکران فیلم درباره آن تحلیلی دقیق ارائه کرد. استقبال مخاطبان از این فیلم در هفته اول می‌تواند نمایانگر فروش خوب یا بد فیلم در روز‌های آینده‌اش باشد. با این حال چنان که پیداست «خانم یایا» چندان که انتظار می‌رفت نتوانسته در بازار سینما جریانی تازه ایجاد و امید‌ها به فروش فوق‌العاده را در این فصل حفظ کند.
    صفحه  از ۵۶
نگاه ویژه

چرا نمی‌خندیم؟

عبدالرحمن نجل‌رحیم، مغزپژوه
پرطرفدار