فرادید | سینما - نقد و بررسی

Faradeed

فرار از ابتذال فیلم‌های سینمایی با درجه‌بندی سنی؟!

فرار از ابتذال فیلم‌های سینمایی با درجه‌بندی سنی؟!

البته در این بین نظرات دیگری نیز مطرح شد و بسیاری این عقیده را ابراز کردند که برخورد با فیلم‌هایی مانند رحمان ۱۴۰۰ و حتی هزارپا و دیگر فیلم‌های مشابه نمی‌تواند و نباید الگویی کلی برای سینمای ایران به‌شمار آید.
فیلم مسخره باز؛ روایت‌گر عقده، نفرت و زندگی تکراری

فیلم مسخره باز؛ روایت‌گر عقده، نفرت و زندگی تکراری

شاید تماشاگر فکر کند که این مو به نوعی نماد باشد ولی از منظر روانکاوی نوعی «فتیش» و «یادگارپرستی» است. از سوی دیگر، این متن سینمایی پر از فانتزی‌ها، تصاویر و علایق نویسنده آن است که این مو می‌تواند از این منظر هم بررسی شود.
فصل بی‌رونق سینما
نگاهی به تازه‌های سینمای ایران

فصل بی‌رونق سینما

برخی "درخونگاه" را به لحاظ لحن و بیان نزدیک به سینمای کیمیایی توصیف کردند و برخی دیگر این فیلم را متفاوت‌تر از سایر ساخته‌های اسعدی دانستند و از بازی خوب بازیگران و فیلم‌نامه‌ای که برگرفته از دغدغه‌ای اجتماعی است نوشتند.
خطر مرگبارتر، ندیدن فیلم
مایکل مور «جوکر» را شاهکار می‌داند

خطر مرگبارتر، ندیدن فیلم "جوکر" است

کشور ما در ناامیدی مطلق به‌سر می‌برد، مقررات کشور از هم پاشیده شده است، دغلکار مجنونی از منطقه کویینز به کد‌های انرژی هسته‌ای دست پیدا کرده است...، اما به دلایلی «جوکر» فیلمی است که باید از آن بترسیم.
فیلم

فیلم "قسم"؛ محروم از جذابیت‌های بصری

نکته اینجاست که در چنین شرایطی، دیالوگ پیش برنده داستان است. بار مهم این قبیل فیلم‌ها بر دوش نویسنده و دیالوگ نویس است و فیلمنامه حرف اول را می‌زند.
فیلم سال دوم دانشکده من؛ تصویری دیگر از نسل سوخته
سفری در ذهنیت نسل جدید

فیلم سال دوم دانشکده من؛ تصویری دیگر از نسل سوخته

اما ماهیت شخصیت‌پردازی علی چگونه است که در زمان دلواپسی برای آوا با مهتاب در حال صمیمی شدن و دل در گرو او گذاشتن است؟! شاید این هم گذر زمان است که در پایان فیلم او را به گونه‌ای دیگرمی‌بینیم.
ماجرای نیمروز: ردخون؛ درامی رقیق و مستندگونه

ماجرای نیمروز: ردخون؛ درامی رقیق و مستندگونه

چیزی که در فیلم اول، مهدویان هوشمندانه از تصویرکردنش پرهیز کرده بود و فقط یک سمت ماجرا را به تصویر کشیده بود، تا اینجا در فیلم دوم، در یک فاصله زمانی چندساله، زمانی که خط‌کشی‌ها روشن‌تر از هر وقت دیگری شده، به سراغش برود.
مستند

مستند "مهین"؛ زنی که قاتل زنجیره‌ای بود

فارغ از اینکه مهین تنها زن قاتل زنجیره‌ای در ایران شناخته می‌شود، موضوع پرونده او زمان خاصی را شامل نمی‌شود و ممکن است در هر برهه چنین اتفاقی برای هر کسی بیفتد.
فیلم

فیلم "روسی"؛ تصاویر کارت پستالی جناب کارگردان

اصرار بازیگران برای بازی‌های گل درشت، مثل صدای عجیب صابر ابر یا خدا خدا کردن میلاد کی‌مرام که نمی‌دانم کی قرار است یک بازی درست از خودش نشان دهد یا گریه‌های خنده‌دار امیر آقایی مقابل طناز طباطبایی که «آه من تو را دوست دارم، من بدون تو می‌میرم» خلاقیت است؟