فرادید | سینما - نقد و بررسی

Faradeed

شب‌نشینی مهران مدیری در شبکه خانگی و کوچ ستاره‌ها

شب‌نشینی مهران مدیری در شبکه خانگی و کوچ ستاره‌ها

علاقه‌مندان به برنامه «دورهمی» این روز‌ها منتظرند تا گروه سازنده آن با برنامه‌ای مشابه و با نام «شب‌نشینی» مهمان خانه‌هایشان شوند؛ برنامه‌ای که این‌بار به جای پخش از شبکه نسیم قرار است سر از شبکه خانگی در‌آورد.
محسن تنابنده؛ خسته از تلویزیون

محسن تنابنده؛ خسته از تلویزیون

برای آن‌ها انگار تلویزیون یک آب باریکه و حیاط خلوت است. مسوولان تلویزیون هم آنقدر این ماجرا را ساده می‌گیرند که باعث ترویج این نگاه می‌شوند. ولی من این‌گونه رفتار نمی‌کنم و نمی‌خواهم بگویم تافته جدابافته هستم ولی در «پایتخت» از لحاظ فیلمنامه و شرایط بازی و همه چیز هیچ گونه کم نگذاشتم و تلاش کردم با تمام وجود در خدمت مردم باشم.
پدرو آلمودوار؛ معتاد به قصه‌گویی و فیلمسازی

پدرو آلمودوار؛ معتاد به قصه‌گویی و فیلمسازی

دو سال پس از اینکه پدرو آلمودوار، فیلمساز اسپانیایی ریاست هیات داوران جشنواره کن را برعهده گرفت با فیلم «رنج و افتخار» به این جشنواره رفت و دست خالی به خانه بازگشت. او در این فیلم زندگینامه خود را به تصویر کشیده است که آنتونیو بندراس، بازیگر اسپانیایی شخصیت محوری فیلم را بازی می‌کند. او برای این نقش‌آفرینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد هفتادودومین جشنواره فیلم کن شد.
آتش افسرده؛ درباره بازیگری حامد بهداد

آتش افسرده؛ درباره بازیگری حامد بهداد

حتی ته‌لهجه‌ای هم که دارد و موقع تند حرف‌زدن خودش را نشان می‌دهد، نه تنها مخل باورپذیری این شخصیت نیست، بلکه به جامع‌شدن آن کمک می‌کند تا فاصله میان مأمور شهرداری ساکن تهران و مرد ایلیاتی غرب کشور کم شود و هر دو جلوه‌ای از کل اقشار دردمند جامعه بیابند.
قصر شیرین؛ خوش ساخت و دقیق؟
نگاهی به فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی

قصر شیرین؛ خوش ساخت و دقیق؟

به نظر می‌آید که ساختار «قصر شیرین» هم چندان از مفاد تعریف اوژن سکریب به دور نباشد. از همین جاست که به دو هدف دست می‌یابد تا هم به اندازه کافی احساسات‌برانگیز (سوزناک) باشد و هم ما را تا نتیجه‌گیری نهایی‌اش با خود همراه کند.
پایان فیلم
رضا گوران، کارگردان فیلم «سرکوب»

پایان فیلم "سرکوب" یک "هایکوی" ژاپنی است؟

دوربین در این فیلم خودش کاراکتر است. دوربین خود پرویز است و نقش کاراکتر پدر را بازی می‌کند و اکت‌های پدر را نشان می‌دهد، از این جهت حرکت‌های آرام دارد.
تأثیر فیلم‌های کیارستمی بر شخصیت یک ترنس

تأثیر فیلم‌های کیارستمی بر شخصیت یک ترنس

فیلم‌های کیارستمی به من کمک کرد آن شجاعتی را که برای شکستن دیوار زندان ذهنم نیاز داشتم به‌دست آورم. از نظر کیارستمی حقیقت تمایل به گریز دارد. حقیقت، علی‌رغم چیزی که همیشه به ما آموخته شده است، کیفیتی شفاف و مجرد ندارد؛ حقیقت چیزی است که در زیرلایه‌های ابهام مخفی است؛ چیزی که ما زمانی کشفش می‌کنیم که تخیل و تصنع را به‌کار گیریم. فیلم‌های کیارستمی نشان می‌دهد که بخشایش زمانی اتفاق می‌افتد که ما قدرت دیدن واقعیت خود را پیدا کنیم و هویت گذشته‌مان که به ما بد کرده بود را فراموش کنیم.
سال‌های دور از خانه؛ اسپین‌آف یا کپی رایت؟
ماجرا‌های باورنکردنی اوشین، شاهگوش، مجید صالحی و رفقا

سال‌های دور از خانه؛ اسپین‌آف یا کپی رایت؟

یک سریالی ساخته می‌شود با ده‌ها کاراکتر و ده‌ها ماجرا و فضا. حالا اگر در سریالی دیگر یکی از کاراکتر‌های آن سریال را بگیری و داستانش را روایت کنی، یعنی اسپین‌آف ساخته‌ای.
هفت نه؛ نهایتا سه‌ونیم
۷ دلیل که برنامه سینمایی هفت را دچار سقوط وحشتناک کرده است

هفت نه؛ نهایتا سه‌ونیم

بیشترین مناقشه‌ها و واکنش‌ها بر سر میز نقد هفت بوده است. یکی از موارد انتقادانگیز، حضور منتقدان ثابت این میز است که معمولا تغییری در ساختار آن به وجود نمی‌آید.