تشدید بارش در ۱۰ استان؛ جنوبی‌ها مراقب باشند

تشدید بارش در ۱۰ استان؛ جنوبی‌ها مراقب باشند

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، رگبار باران، رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ از سه‌شنبه تا شنبه (۹ تا ۱۳ خرداد) خبر داد.

کد خبر : ۱۳۵۳۰۳
بازدید : ۳۰

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۰ استان، افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در جنوب کشور و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۲۲ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، رگبار و رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ طی روز چهارشنبه (۱۰ خرداد) در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، غرب زنجان، شمال شرق لرستان، غرب و جنوب غرب مرکزی و ارتفاعات و دامنه استان‌های قزوین، البرز، تهران و مازندران خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وقوع صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

افزایش ارتفاع امواج تا ۲.۵ متر در جنوب کشور

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از وزش باد شدید شمال غربی ( ۳۰ نات) و افزایش ارتفاع امواج در ساحل و دور از ساحل بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر از بعد از ظهر سه‌شنبه تا صبح شنبه ( ۹ تا ۱۳ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، چهارشنبه درخلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و مناطق غربی استان هرمزگان و پنجشنبه در شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر و تنگه هرمز و دریای عمان، جمعه در خلیج فارس، مناطق مرکزی و شرقی و تنگه هرمز و دریای عمان و شنبه در مناطق شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران وغواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی درساحل دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی به‌ویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل را توصیه می‌کند.

رگبار و رعد و برق در غالب استان‌ها

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، رگبار باران، رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ از سه‌شنبه تا شنبه (۹ تا ۱۳ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال هرمزگان، جنوب غرب و دامنه و ارتفاعات مرکزی استان کرمان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم و شمال غرب اصفهان، چهارشنبه در آذربایجان غربی، زنجان، گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران و مرکز کرمان، پنجشنبه در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، شمال سمنان، شرق تهران و مرکز کرمان پیش‌بینی می‌شود.

جمعه در اردبیل، نیمه‌شمالی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، یزد، نیمه‌غربی کرمان، مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان و شمال استان‌های فارس، سمنان و خراسان رضوی و شنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق فارس و شمال استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی این وضعیت جوی حاکم خواهد بود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۲۲ استان

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری همراه با وزش باد، وزش باد شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و گردوغبار نفوذی از سه‌شنبه تا شنبه (۹ تا ۱۳ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و شرق و جنوب کرمان، چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان، البرز، قم، تهران، قزوین، بوشهر، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد و کرمان، پنجشنبه در ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان و جمعه درخوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سمنان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی ازاین شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید