هواشناسی قشم: طوفان حاره‌ای نزدیک است

هواشناسی قشم: طوفان حاره‌ای نزدیک است

حاره در لغت به گرم، سوزان و گرمسیری معنا شده است. منطقه حاره یا محترقه یکی از مناطق پنجگانه زمین است که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است.

کد خبر : ۱۳۶۵۵۹
بازدید : ۳۶

رییس اداره هواشناسی قشم با هشدار دوباره اینکه طوفان حاره‌ای BIPARJOY که در جنوب دریای عرب (شمال اقیانوس هند) شکل گرفته است در حال حاضر به عنوان طوفان درجه یک در موقیت ۱۴.۶ درجه عرض شمالی و ۶۶.۶ درجه طول شرقی قرار دارد و دارای سرعت باد ۶۵ نات است، گفت: توصیه می‌شود از حرکت کشتی‌های تجاری به سمت مناطق فراساحلی دریای عمان و دریای عرب خودداری شود.

محمد کاملی دیرستانی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ضمن تقویت، این طوفان بتدریج طی امروز تا انتهای هفته پیش رو به سمت عرض‌های بالاتر حرکت کند.

وی ادامه داد: طی هفته پیش رو تحت تاثیر حرکت این طوفان به شکل غیر مستقیم شاهد افزایش ارتفاع امواج دریای عمان و مواج شدن دریا به ویژه مناطق فراساحلی خواهیم بود.

رییس اداره هواشناسی قشم با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: صبح تا ظهر امروز شرایط جوی و دریایی نسبتا آرامی بر روی استان هرمزگان حاکم خواهد بود. دریا در ساعت‌های بعدازظهر به ویژه در محدوده تنگه هرمز با افزایش سرعت باد جنوب غربی متلاطم خواهد شد. از این رو توصیه می‌شود رفت و آمد شناور‌های سبک و صیادی با احتیاط صورت بپذیرد.

کاملی دیرستانی توضیح داد: همچنین در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات استان هرمزگان رشد ابر‌های همرفتی با احتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد گاه تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی گفت: از لحاظ دمایی در برخی نقاط استان افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دما مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی قشم بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۷ درجه و ۹۵ درصد و شهر قشم را ۲۸ و ۸۸ درصد اعلام کرد.

طوفان حاره‌ای بیشتر در منطقه خاصی از نواحی استوا ایجاد می‌شوند. این طوفان‌ها انرژی خود را از آب دریا می‌گیرند. در زمان شکل‌گیری آن نیز منطقه‌ای کم فشار ایجاد می‌شود.

حاره در لغت به گرم، سوزان و گرمسیری معنا شده است. منطقه حاره یا محترقه یکی از مناطق پنجگانه زمین است که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است.

در کل ۳۰ طوفان حاره‌ای ایران را در سواحل جنوبی تحت تاثیر قرار داده است. این طوفان‌ها از سال‌های ۱۸۷۱ تا ۲۰۱۴ میلادی اتفاق افتاده اند.

دریای عُمان، (دریای مَکران یا خلیج مَکران)، پهنه‌ای آبی و خلیجی است که از غرب به تنگه هرمز، خلیج فارس و امارات متحده عربی از شمال به ایران، از شرق به اقیانوس هند و از جنوب به کشور عمان محدود می‌شود و ۵۴۵ کیلومتر طول و ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب‌های نیلگون آن می‌درخشد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین استان‌های ایران است که از جاذبه‌های منحصر به فردی، چون جنگل‌های بی همتای حرا و مرغوب‌ترین مروارید جهان و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

تنگه هرمز، آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیر‌های بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر می‌باشد.

ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.

تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.

حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.

باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جزء آب‌های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی‌مانده جزء آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود. تمام کشتی‌های عبوری باید از آب‌های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته می‌شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می‌باشد.

منبع: ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید