جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران

جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران

در حالی که فعالیت‌های زیادی در خصوص ایجاد مقرراتی جهت نظارت بر استخراج رمز ارزها در سراسر جهان انجام می‌شود، کشور ما نیز سعی دارد این فعالیت را به صورت قانونی ارائه دهد.

کد خبر : ۱۳۲۵۳۰
بازدید : ۲۹

مراجع قضایی و دولت ایران با وضع قوانینی تازه، جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران را برای متخلفان افزایش دادهاند.

هدف از انجام چنین اقدامی، اجرای مجازات سخت برای مجرمانی است که سیستمهای برق در سراسر کشور را با اختلال مواجه کردهاند.

بر همین اساس افرادی که خارج از چارچوب قوانین اقدام به انجام این کار می‌کنند، مشمول پرداخت جریمه‌های سنگین می‌شوند.

جرایم و مجازات‌هایی که برای استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران وجود دارد

در حالی که فعالیت‌های زیادی در خصوص ایجاد مقرراتی جهت نظارت بر استخراج رمز ارزها در سراسر جهان انجام می‌شود، کشور ما نیز سعی دارد این فعالیت را به صورت قانونی ارائه دهد.

باید بدانید که بیت کوین و سایر رمز ارزها با استفاده از دستگاه‌هایی به نام ماینر قابل استخراج هستند و فرآیند آن به گونه‌ای است که شبکه مربوطه با مصرف برق و انرژی زیاد، به حل معادلات پیچیده ریاضی می‌پردازد.

در نهایت با انجام این فرآیند و تکمیل آن، کارمزدی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هر چند سال یکبار نیز با عملیاتی به نام هاوینگ پاداش را نصف کرده تا به این ترتیب ارزشمندی بیت کوین در طول زمان را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: هاوینگ چیست

از همین رو چند سالی است که استخراج رمز ارز و کسب درآمد از این راه برای بسیاری از افراد جذابیت زیادی پیدا کرده است.

البته تا زمانی که این فعالیت بر اساس قوانین انجام شود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در غیر این صورت فرد خطاکار باید جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران را پرداخت کند.

از آنجایی که در این مدت شاهد استفاده از دستگاه‌های غیر مجاز هستیم که فشار زیادی به شبکه برق وارد می‌کنند و باعث افت شدید آن می‌شوند، مراجع قضایی مجازات‌هایی را برای مجرمان در نظر گرفتهاند.

بر همین اساس مجازات‌های مختلفی به عنوان جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران برای افراد متخلف در نظر گرفته شده که این مجازات‌ها به شرح زیر هستند:

25

جریمه برق و قطع انشعاب

یکی از جریمه‌هایی که برای متخلفان قابل اجرا بوده، افزایش قیمت برق است، به این صورت که بر اساس قوانین جدید هزینه برق مصرفی برای آن‌ها ۴ برابر نرخ صادراتی خواهد بود.

این هزینه با توجه به یارانه تعلق گرفته به مصرف برق کاربران عادی، چیزی در حدود ۱۰۰ برابر مبلغ برق یارانه‌ای است.

البته برای مشترکان مصارف خانگی نیز این جریمه مطابق با قوانین قابل اجرا است و طبق آن در ابتدا ۲ برابر بهای برق مصرفی را باید پرداخت کنند و در صورت تکرار بین ۳ تا ۶ ماه انشعاب آن‌ها قطع می‌شود.

انفصال از خدمت

یکی دیگر از مواردی که به عنوان جریمه متخلفان مطرح شده، این است که در صورت مشاهده سوء استفاده از برق یا گاز یارانه‌ای در نهادهای دولتی، غیر دولتی و عمومی افراد متخلف از مقام خود برکنار می‌شوند.

جریمه مالی

با وجود اینکه استخراج بیت کوین مورد پذیرش قرار گرفته است و مجوزهایی برای آن ارائه داده می‌شود، اما همچنان برخی از ماینرها به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند.

از همین رو ایران به دنبال ایجاد قوانینی در این زمینه است تا از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند و در صورت تخلف، مطابق با مقررات هر دستگاه غیر مجازی که کشف شود به سرعت معدوم خواهد شد.

در همین راستا در صورت کشف هر کدام از آن‌ها، در قدم اول ماینرها توسط نیروی انتظامی توقیف شده، بعد از آن جریمه‌های نقدی سنگین از متخلف اخذ می‌شود.

در رانت‌ها نیز پرونده فرد متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد تا براساس قوانین و مقررات با آن‌ها برخورد شود، البته ممکن است در مواردی نیز جریمه سنگین‌تری همچون حبس در زندان برای متخلفان اجرا شود.

راهکارهایی برای جلوگیری یا کاهش جرایم در استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین تا زمانی که طبق قوانین باشد، منعی برای افراد ندارد. اما در صورتی که سازمان‌ها و افراد، بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به انجام چنین کاری کنند، تبعات و عواقبی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

از طرفی براساس اظهارات وزارت نیرو، استفاده غیر مجاز از برق و گاز یارانه‌ای هیچگونه تفاوتی با قاچاق سوخت ندارد و در صورت‌عدم جلوگیری از این رویداد می‌توان شاهد تبعات منفی آن در ابعاد وسیع بود.

با توجه به این موارد استخراج بیت کوین در ایران جرم محسوب نمی‌شود، فقط باید برای انجام این کار از سوی مراجع مربوطه همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای مورد نیاز را دریافت کرد.

از طرفی دستگاه‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند وارداتی هستند و تا چند سال گذشته ورود آن‌ها به ایران ممنوع شده بود که همین کار دلیلی برای ورود قاچاقی آن‌ها به داخل کشور است.

به دنبال این روند، قوانینی وضع شد که منع ورود دستگاه‌های ماینر را لغو کرد و امکانی برای افراد فراهم شد که در صورت تمایل، به خرید یا واردات آن‌ها بپردازند.

پس باید گفت با استفاده از بهترین ماینر بیت کوین و دریافت مجوزهای مورد نیاز می‌توان از جرایم استخراج این نوع رمزارز جلوگیری کرد.

با توجه به این مورد تا زمانی که مطابق با مجوزها اقدام کنید، استخراج بیت کوین یک صنعت در ایران محسوب می‌شود و کاملا قانونی است.

این در حالی است که اگر این موارد را رعایت نکنید، سازمان برق می‌تواند مانع استفاده شما از شبکه شود و دستگاه ماینر شما نیز ضبط خواهد شد.

از جمله راهکارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از بروز مشکل در زمینه استخراج بیت کوین در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

1.    بررسی دقیق قوانین و مقررات

2.    انجام اعتبارسنجی‌های لازم

3.    استفاده از نرم افزارهای امنیتی جهت جلوگیری از کلاهبرداری‌های مرتبط با استخراج

4.    استفاده از ماینرهای معتبر در ایران

در نظر داشته باشید که استفاده از بهترین نمونه‌های دستگاه ماینر تا حد زیادی در سودآوری شما از طریق استخراج تاثیرگذار هستند.

جمع‌بندی

جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در ایران برای کسانی اجرا می‌شود که از راه‌های غیر مجاز اقدام به انجام این کار کرده باشند.

در حال حاضر قوانین و مقررات بسیاری در سطح جهان در خصوص استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود که در همین راستا کشور ما نیز به دنبال وضع قوانینی برای این موضوع است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید