از خاک تا ثمر؛ راز موفقیت در کاشت و رشد نهال گیلاس

از خاک تا ثمر؛ راز موفقیت در کاشت و رشد نهال گیلاس

هدف باغداران از تحمل مشقت و زحمت کاشت و نگهداری درختان میوه، رسیدن به محصول باکیفیت و مرغوب است. عدم رسیدگی به خاک و تقویت نکردن آن می‌تواند محصول کم‌حجم و بی‌کیفیتی را همراه داشته باشد.

کد خبر : ۱۳۴۹۴۶
بازدید : ۹۱

گیلاس میوه‌ای است که در صورت نگهداری مناسب می‌تواند در هر هکتار بین 60 تا 80 تن محصول دهد. این رقم باعث می‌شود باغداران و کشاورزان زیادی به فکر کاشت نهال گیلاس بیفتند. یکی از موارد مهمی که در باردهی بهتر درختان گیلاس تاثیر می‌گذارد، کیفیت خاک است. نکته مهم دیگر، خرید نهال از مراکز مطمئن مانند نهالستان پالیز است که می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت محصول نهایی داشته باشد. پالیز به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان کشور، وظیفه تامین نهال برای اکثر نهالستان‌های ایران را بر عهده دارد.

آشنایی با خاک مناسب برای نهال گیلاس

برای درختان گیلاس، بهترین خاک باید حاوی لوم شنی، پیت ماس، پوکه، پرلیت و سایر مواد لازم با زهکشی خوب باشد. درختان گیلاس کاشته شده در زمین می‌توانند تا 12 متر طول داشته باشند، اما تنها در صورتی این اتفاق می‌افتد که ریشه‌ها برای حمایت از درخت، به‌اندازه کافی قوی باشند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم رشد درخت گیلاس، تامین غذا و مواد مغذی لازم برای آن‌ها است. کودهای آهسته رهش و سایر مواد آلی موجود در خاک شما شانس موفقیت درختان گیلاس را در محصول‌دهی مناسب افزایش می‌دهند.

درختان گیلاس را باید در خاک شنی سبک با حاصلخیزی متوسط و زهکشی خوب بکارید. شما باید از کاشت این درخت در خاک متراکم خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه و سایر بیماری‌های قارچی شود. اگر بهترین خاک را در اختیار ندارید، می‌توانید برای کمک به بهبود خاک درختان گیلاس، کمپوست یا کود دامی اضافه کنید.

نهال گیلاس آرامش باغات؛ خرید برترین ارقام گیلاس و مدیریت بیماری‌ها

PH خاک برای گیلاس

حتما سطح pH خاک درخت گیلاس خود را بررسی کنید. pH نشان‌دهنده اسیدی یا قلیایی بودن است و عدد مناسب آن برای درخت گیلاس بین 6.0 تا 7.0 است. درختان گیلاس شیرین در خاک با زهکشی بهتر و PH بیشتر، عملکرد بهتری دارند.

برای آگاهی بیشتر درباره کشت گیلاس می‌توانید از منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، ویکی چگونه (Wiki How)، پالیز نهال کمک بگیرید. از طریق لینک زیر نیز امکان خرید گیلاس و ... و همچنین استعلام قیمت نهال بادام و دیگر انواع نهال‌های میوه را دارید:

 https://paliznahal.ir/product/نهال-گیلاس/

آماده‌سازی خاک برای کاشت نهال گیلاس

درختان گیلاس در خاک شنی حاصلخیز با زهکشی خوب، بهترین رشد را دارند. قبل از کاشت درخت، باید میزان مرغوب بودن خاک و همچنین pH خاک را بررسی کنید. این امر به شما کمک می‌کند اصلاحات لازم را برای بالا بردن کیفیت خاک انجام دهید. پیش از قرار دادن درخت گیلاس در زمین، خاک و سوراخ را به‌درستی آماده کنید. یک گودال بزرگ حفر کنید تا همه ریشه‌ها پخش شوند و صاف بخوابند.

گودالی به عمق کمی بیش از یک متر حفر کنید و خاک حفر شده از چاله را با کمپوست به‌خوبی ترکیب کنید. این امر، زهکشی خاک را افزایش می‌دهد و در آینده زمانی که کمپوست تجزیه می‌شود، تبدیل به یک منبع مواد مغذی برای درخت خواهد شد. سنگ‌ها را بردارید، توده‌های خاک را خرد کنید و سپس سوراخ را دوباره پر کنید تا بتوانید نهال را در همان عمقی که در قبلا کاشته شده است (در نهالستان)، قرار دهید.

نحوه رشد نهال گیلاس در خاک رسی

اگر در منطقه‌ای با خاک رسی سنگین زندگی می‌کنید، باید زهکشی و حاصلخیزی آن را بهبود بخشید. برای بهبود ساختار خاک، می‌توانید به آن کمپوست و پیت ماس اضافه کنید. کمپوست به تجزیه خاک رس کمک می‌کند و این امر حاصلخیزی کلی خاک را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید زهکشی خاک رسی سنگین را با افزودن پیت ماس بهبود بخشید. اگر قصد دارید از پیت ماس استفاده کنید، باید مراقب باشید؛ زیرا باعث کاهش pH خاک شما می‌شود.

برای آگاهی از انواع نهال گیلاس مناسب برای کاشت در شرایط اقلیمی ایران می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال سر بزنید. از طریق این وب‌سایت می‌توانید برای استعلام قیمت نهال بادام، گیلاس و ... و همچنین خرید نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید.

کمپوست خاک برای کاشت گیلاس

کود مواد آلی از کود دامی یا کمپوست تهیه می‌شود و ایمن‌ترین کود برای درختان گیلاس است. اگرچه در مقایسه با کودهای مصنوعی مواد مغذی نسبتاً کمی دارد، اما می‌تواند برای مدت طولانی‌تری به رشد درخت گیلاس کمک کند. ترکیبات آلی نیز برای خاک بهتر هستند و می‌توانند کیفیت آن را بهبود بخشند.

ریشه‌ها اگر در خاک سست باشند و فضای کافی برای پخش وجود داشته باشد، سریع‌تر رشد می‌کنند. یک سوراخ به‌اندازه کافی عمیق و گسترده حفر کنید تا امکان گسترش ریشه‌ها فراهم شود. اگر خاک نیاز به شل شدن دارد، کود گاوی کهنه، پیت ماس یا کمپوست را در یک توده مخلوط کنید.

افزودن مواد آلی با کمک به حفظ رطوبت و مواد مغذی و همچنین شکستن خاک رسی، وضعیت خاک را بهبود می‌بخشد. به‌این‌ترتیب آب می‌تواند وارد ریشه شود و آن را گسترش دهد. هدف از آماده‌سازی خاک این است که پایه‌ای محکم به درخت میوه شما بدهد، بهترین شانس بقا، ایجاد میوه‌های فراوان و شکستن و افزودن مواد آلی مغذی را داشته باشد. علاوه بر این، اضافه کردن مواد مغذی و مواد معدنی در خاک، یک فرآیند ضروری برای سلامت کلی درخت شما است.

2222

اصلاحات طبیعی خاک برای کاشت نهال گیلاس

با مالچ کردن مواد آلی مانند کاه، اطراف درخت را عاری از علف‌های هرز نگه دارید. شما می‌توانید شاخه‌های مرده، بیمار یا شکسته درخت گیلاس را در هر زمانی جدا کنید. کوددهی را در بهار با کمپوست یا محصولات ارگانیک انجام دهید تا خاک دچار کمبود مواد مغذی نشود. کودها را باید در فصل رشد در اوایل بهار یا اواخر بهار که گلدهی به پایان می‌رسد، استفاده کنید.

خاک ضعیف چه تاثیری روی درختان گیلاس می‌گذارد؟

هدف باغداران از تحمل مشقت و زحمت کاشت و نگهداری درختان میوه، رسیدن به محصول باکیفیت و مرغوب است. عدم رسیدگی به خاک و تقویت نکردن آن می‌تواند محصول کم‌حجم و بی‌کیفیتی را همراه داشته باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم نهال گیلاس مورد نظر خود را از مراکز معتبر مانند نهالستان پالیز تهیه کنید. کارشناسان کشاورزی باتجربه در این مجموعه، شما را برای دستیابی به نتیجه بهتر راهنمایی می‌کنند. از طریق وب‌سایت پالیز نهال امکان خرید نهال بادام، گردو، گیلاس و غیره و همچنین استعلام قیمت نهال بادام و دیگر انواع نهال‌ها را خواهید داشت.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید