گردو در برابر بادام؛ کدام یک سالم تر است؟

گردو در برابر بادام؛ کدام یک سالم تر است؟

گردو و بادام از مشخصات غذایی مشابهی برخوردارند. بنابراین، قبل از خرید مغز گردو تازه یا خشک ایرانی یا خارجی بهتر است با تفاوت این دو آجیل بیشتر آشنا شوید. ممکن است بتوانید گردو درجه یک با پوست را با قیمت مناسب‌تر به‌صورت فله یا بسته بندی از طریق خرید اینترنتی تهیه کنید.

کد خبر : ۱۴۰۳۳۰
بازدید : ۹۵۶

گردو و بادام دو نوع محبوب از انواع آجیل هستند که هر دوی آن‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارند و به دلیل داشتن چربی‌های مفید برای قلب بسیار مغذی هستند.

هر یک از این انواع آجیل فواید متعددی برای سلامتی دارند و بنابراین، ممکن است بخواهید بدانید کدامیک از این آجیل‌ها برای سلامتی شما بهتر است. در ادامه به تفاوت‌های میان گردو و بادام به‌طور مفصل اشاره می‌کنیم.

مقایسه گردو و بادام از نظر ارزش غذایی

گردو و بادام از مشخصات غذایی مشابهی برخوردارند. بنابراین، قبل از خرید مغز گردو تازه یا خشک ایرانی یا خارجی بهتر است با تفاوت این دو آجیل بیشتر آشنا شوید. ممکن است بتوانید گردو درجه یک با پوست را با قیمت مناسب‌تر به‌صورت فله یا بسته بندی از طریق خرید اینترنتی تهیه کنید.

هر 30 گرم گردو حاوی موارد زیر است:

•    185 کالری

•    18.5 گرم چربی

•    4.3 گرم پروتئین

•    4 گرم کربوهیدرات

•    2 گرم فیبر

•    ویتامین E به اندازه 1.3 درصد ارزش روزانه غذایی

•    فسفر به اندازه 8 درصد ارزش روزانه غذایی

•    منیزیم به اندازه 11 درصد ارزش روزانه غذایی

هر 30 گرم بادام نیز حاوی موارد زیر است:

•    170 کالری

•    15 گرم چربی

•    6 گرم پروتئین

•    6 گرم کربوهیدرات

•    3 گرم فیبر

•    ویتامین E به اندازه 45 درصد ارزش روزانه غذایی

•    فسفر به اندازه 11 درصد ارزش روزانه غذایی

•    منیزیم به اندازه 19 درصد ارزش روزانه غذایی

اگرچه محتوای چربی، کربوهیدرات و پروتئین بادام کمی متفاوت با گردوست، بادام مواد معدنی بیشتری دارد. با این وجود، در ارتباط با اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه اسید آلفا لینولنیک (ALA)، گردو حرف اول را می‌زند. بدن قادر به تولید ALA نیست. بنابراین، مهم است آن را از طریق غذا دریافت کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که ALA در کاهش التهاب و بهبود سلامت مغز و قلب موثر است.

تفاوت گردو و بادام از نظر فواید

گردو و بادام هر دو انواع مفیدی از آجیل هستند و می‌توانند به کاهش وزن، کنترل قند خون و سلامت قلب و مغز کمک کنند. با این حال، از برخی جهات ممکن است نسبت به یکدیگر برتری داشته باشند.

بهترین آجیل برای کاهش وزن

30000

به‌طور کلی، آجیل‌ها به دلیل داشتن چربی و کالری بالا ممکن است برای کاهش وزن گزینه مناسبی در نظر گرفته نشوند اما برخی از آن‌ها به‌ویژه بادام می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند.

مطالعات نشان داده‌اند گنجاندن بادام در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش چربی احشایی و در نتیجه، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند. محققان بر این باورند که چربی، پروتئین و فیبر بالای بادام می‌تواند احساس سیری را افزایش و احساس گرسنگی را کاهش دهد.

بهترین آجیل برای سلامت قلب

وقتی صحبت از تقویت سلامت قلب می‌شود، هم گردو و هم بادام می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کنند. گردو دارای مقدار زیادی ALA، پلی‌فنول‌ها و فیتواسترول‌هاست که همگی آن‌ها می‌توانند به کاهش کلسترول بد و فشارخون کمک کنند.

از سوی دیگر، بادام منبعی فوق‌العاده از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و ویتامین E و همچنین اسیدهای چرب غیراشباع است و بنابراین، به کاهش تری‌گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد کمک می‌کند.

بهترین آجیل برای سلامت مغز

2000

گردو به دلیل داشتن ALA و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش آسیب به مغز در نتیجه التهاب و استرس اکسیدکننده کمک کند. این امر در نهایت باعث می‌شود که عملکرد مغز با افزایش سن کاهش پیدا نکند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف گردو می‌تواند به سریع‌تر شدن زمان واکنش و بهبود حافظه کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند بادام نیز می‌تواند در بهبود حافظه تاثیر داشته باشد.

بهترین آجیل برای کنترل قند خون

مدیریت سطح قند خون به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار ضروری است و در این زمینه، بادام از گردو پیشی می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند محتوای فیبر، پروتئین و چربی بادام می‌تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند زیرا سرعت تخلیه معده و شاخص گلیسمی غذا را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، این نوع آجیل به دلیل داشتن فلاونوئید و در نتیجه مهار آمیلاز می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند زیرا آمیلاز، آنزیمی است که میزان تبدیل نشاسته به قند را افزایش می‌دهد.

ابعاد منفی بالقوه گردو و بادام

گردو و بادام دارای برخی ابعاد منفی بالقوه نیز هستند که از میان آن‌ها می‌توان به پتانسیل آلرژی‌زایی و فاکتورهای ضدتغذیه اشاره کرد. آلرژی به آجیل می‌تواند علائم خفیف تا شدید را به دنبال داشته باشد و گردو و بادام به‌طور خاص، حساسیت‌زا هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که حساسیت به بادام شایع‌تر از حساسیت به گردوست. با این حال، محققان مطرح کرده‌اند که حساسیت به یکی از انواع آجیل می‌تواند حساسیت به دیگر انواع آجیل را افزایش دهد.

در ارتباط با فاکتورهای ضدتغذیه، گردو و بادام هر دو دارای اسید فیتیک هستند که این ماده به مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز و کلسیم متصل می‌شود و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، پسته یکی از انواع آجیل است که کمترین میزان اسید فیتیک را دارد.

بنابراین، در این شرایط، خرید پسته تازه یا مغز پسته می‌تواند گزینه بهتری باشد. شما می‌توانید انواع پسته خام و شور را از بهترین برندها مانند احمد آقایی و اکبری را از طریق خرید اینترنتی یا خرید آنلاین با قیمت مناسب‌تر تهیه کنید. با این حال، قبل از خرید پسته رفسنجان یا دامغان حتما به قیمت امروز آجیل توجه کنید.

در نهایت، هم گردو و هم بادام می‌توانند فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند. بنابراین، ممکن است تصمیم‌گیری در مورد انتخاب میان آن‌ها به اندازه کافی آسان نباشد. با این حال، اگر به دنبال بهترین آجیل برای کنترل قند خون و کاهش وزن هستید، ممکن است بادام گزینه مناسب‌تری باشد. در مقابل، گردو می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی سلامت مغز داشته باشد.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید