ضرورت خرید مخزن آب در ساختمان

ضرورت خرید مخزن آب در ساختمان

خرید مخزن آب، طبق مقررات ملی ساختمان، برای هر ساختمان واجب و ضروری است. عدم تهیه مخزن مناسب برای ساختمان، علاوه بر ضررهای مالی و مشکلاتی که در پی دارد، یک تخلف محسوب می‌شود و غیر قانونی است. در این مطلب، ضرورت استفاده از مخزن و همینطور تاثیرات مثبت داشتن یک منبع آب مناسب در ساختمان را بررسی می‌کنیم.

کد خبر : ۱۹۸۷۹۵
بازدید : ۳۷

خرید مخزن آب، طبق مقررات ملی ساختمان، برای هر ساختمان واجب و ضروری است. عدم تهیه مخزن مناسب برای ساختمان، علاوه بر ضررهای مالی و مشکلاتی که در پی دارد، یک تخلف محسوب می‌شود و غیر قانونی است. در این مطلب، ضرورت استفاده از مخزن و همینطور تاثیرات مثبت داشتن یک منبع آب مناسب در ساختمان را بررسی می‌کنیم.

ضرورت خرید مخزن آب در ساختمان

همانطور که گفتیم، داشتن مخزن آب برای هر ساختمان اجباری است. اما دلایلی ویژه برای داشتن تانکر آبِ مناسب در یک ساختمان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ذخیره‌سازی و افزایش فشار آب اشاره داشت. در ادامه، لیستی از دلایل داشتن مخزن آب در ساختمان را بیان می‌کنیم و هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. ذخیره‌سازی و تامین آب مورد نیاز در صورت قطع شدن
  2. افزایش فشار آب ساختمان و جبران فشار پایین آب شهری
  3. افزایش طول عمر تاسیسات و لوله‌های آب ساختمان
  4. جلوگیری و کاهش ورود آلودگی، رسوب و گل و لای به پمپ و اتصالات آب
  5. کاهش هزینه آب‌بها ساختمان
  6. جلوگیری از وارد شدن فشار به شبکه آب شهری

ذخیره‌سازی و تامین آب مورد نیاز در صورت قطع شدن

مخزن، منبعی برای ذخیره آب است، به خصوص در فصل گرم سال که ممکن است با قطعی آب روبرو شویم، اهمیت آن بیشتر نیز می‌شود. در این شرایط، امکان بسیاری از کارها از بین می‌رود؛ مانند پخت و پز غذا، نظافت و بسیاری از موارد بهداشتی.

از کاربردهای مخزن آب این است که در زمان قطعی آب می‌توان از آب ذخیره شده در داخل آن استفاده کرد. هر واحد از ساختمان (با ظرفیت حدود ۴ نفر)، طبق الگوی مصرف اعلام شده توسط سازمان نظام مهندسی ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب ذخیره شده برای عوامل بهداشتی و آشامیدنی احتیاج دارد. تامین آب، از جمله کاربردهای مخزن و یا می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد مخازن آب است. ضمن اینکه در اختیار داشتن آب سالم و با کیفیت، جزو حقوق انسانی هر فرد به حساب می‌آید.

در حال حاضر، استفاده از مخازن پلی اتیلن در میان مردم، بسیار رایج است و این مخازن به نوبه خود، جای دیگر انواع مخازن (فلزی، گالوانیزه و...) را گرفتند. از خواص مخزن پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن، خاصیت چند لایه بودن و استفاده از مواد نانو در زمان تولید است که باعث می‌شود تا امکان ایجاد باکتری و جلبک درون آنها از بین برود و آب در آنها سالم می‌ماند. به این مخازن، اصطلاحا "مخازن آنتی باکتریال" نیز می‌گویند که در حال حاضر، تنها تولید کننده این مخازن در سراسر کشور، شرکت تهران پلیمر یارا است و برای مشاهده لیست قیمت مخزن آب این شرکت، می‌توانید روی لینک آن کلیک کنید.

افزایش فشار آب ساختمان و جبران فشار پایین آب شهری

متاسفانه در سال‌های اخیر، اکثر محله‌ها دچار افت فشار آب شهری شدند و دلیل اصلی این موضوع، محدود شدن منابع آب است که کاهش فشار آب لوله‌های شهری را در پی داشته است. گاهی مشکل فشار آب به داخل ساختمان مربوط نمی‌شود. در این زمان، برای تشخیص اینکه آیا آب شهری دچار کاهش فشار شده یا خیر؛ باید از همسایه‌های ساختمان‌های مجاور پرس و جو کنید.

افت فشار آب در ساختمان، می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد که گاهی به صورت موقت و گاهی به صورت دائمی اتفاق می‌افتد. به طور مثال: ترکیدن لوله آب در ساختمان، می‌تواند دلیل کمبود فشار آب باشد و با تعمیر آن این مشکل برطرف می‌شود. تعمیر لوله‌های آب ممکن است با پیچیدگی روبرو شود. اگر لوله‌ی ترکیده، در داخل دیوار باشد باید از طریق دستگاه‌های مخصوص با اشعه ایکس-ری محل ترکیدگی لوله را شناسایی کرد و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

روش‌های زیادی برای افزایش فشار آب در ساختمان وجود دارد که به طور مجزا می‌تواند بررسی شود؛ مانند نصب مخزن در پشت‌بام که با توجه به نیروی ثقلی و جاذبه، باعث افزایش فشار آب در واحدها می‌شود و یا استفاده از پمپ آب و مخزن برای یک واحد مسکونی که یک راهکار افزایش فشار آب برای یک واحد از ساختمان است.

اما در حال حاضر، بهترین روش افزایش فشار آب ساختمان، نصب پمپ آب و مخزن، متناسب با تعداد واحدها و افراد ساختمان است. از نکات مهمی که در زمان تهیه مخزن باید به آن دقت داشت؛ میزان حجم مخزن است که باید بر حسب لیتر محاسبه شود و همانطور که گفتیم، میزان حجم ۲۵۰ لیتر برای هر واحد، استاندارد اعلام شده توسط سازمان نظام مهندسی است.

پمپ آب نیز همانند مخزن، باید دارای ظرفیت و فشار مناسب باشد که مشکل فشار آب طبقات بالای ساختمان نیز حل شود. این مشکل از جمله مشکلاتی است که در بسیاری از ساختمان‌ها بین همسایه‌های طبقات بالا و پایین، باعث بحث و اختلاف می‌شود.

در این شرایط بهترین راه چاره برای حل مشکل فشار آب، خرید یک پمپ جدید است که با توجه به میزان تورم در اقتصاد، تهیه هرچه زودتر پمپ، به نفع تمامی ساکنین است. این مشکل به هر حال باید حل شود، زیرا ضعیف بودن فشار آب پمپ، به مرور زمان، باعث افت فشار آب طبقات پایین‌تر نیز می‌شود.

افزایش طول عمر تاسیسات و لوله‌های آب ساختمان

از دیگر دلایلی که جزو مزایای نصب مخزن آب در ساختمان است؛ افزایش طول عمر تاسیسات و سیستم آبرسانی مانند پمپ، لوله‌ها و اتصالات آب است. قرار دادن مخزن بعد از کنتور، باعث کاهش فرکانس روشن و خاموش شدن پمپ آب و به طور مستقیم باعث افزایش طول عمر تاسیسات ساختمان می‌شود.

2

جلوگیری و کاهش ورود آلودگی، رسوب و گل و لای به پمپ و اتصالات آب

لوله‌های ورودی ساختمان، آب را به همراه آلودگی و گل و لای به داخل سیستم آبرسانی ساختمان وارد می‌کنند. قرار دادن مخزن آب؛ بعد از کنتور و قبل از پمپ، باعث کاهش ورود رسوب و ته‌نشین شدن گل و لای و املاح در داخل مخزن می‌شود که در نتیجه از ورود آلودگی‌ها به داخل تاسیسات آب ساختمان جلوگیری می‌کند.

کاهش هزینه آب‌بها ساختمان

عدم نصب مخزن آب، باعث مکش آب شهری با فشار زیاد توسط پمپ به داخل لوله‌های ساختمان می‌شود و همانطور که گفتیم املاح و آلودگی را نیز وارد اتصالات آب می‌کند. اما جدا از این موضوع، وقتی از مخزن در ساختمان استفاده نمی‌شود؛ هوای داخل لوله‌ها نیز به همراه آب، توسط پمپ به داخل ساختمان کشیده می‌شود و در نتیجه، هزینه آب‌بها نیز برای ساکنین ساختمان افزایش می‌یابد.

جلوگیری از وارد شدن فشار به شبکه آب شهری

یکی دیگر از دلایل اصلی ضرورت استفاده از مخزن آب در ساختمان، وارد شدن فشار به شبکه آب شهری توسط پمپ است. غیرقانونی بودن نصب پمپ آب بدون مخزن، طبق قانون مهندسی و ساختمان کشور به ثبت رسیده است و مخزن آب باید در راستای جریان پمپ آب قرار بگیرد تا مکش آن به سیستم آب شهری خسارت وارد نکند و در غیر این صورت تخلف به حساب می‌آید.

سخن پایانی

خرید مخزن آب برای ساختمان‌ها ضروری اعلام شده است و نبود آن خلاف قانون محسوب می‌شود. ضمن اینکه نصب مخزن، مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش طول عمر تاسیسات آب و افزایش فشار آب ساختمان اشاره داشت. باید توجه داشت؛ نصب مخزن و پمپ آب در ساختمان، خود دارای یک سری قوانین مشخص است و باید به طور صحیح و درست انجام شود.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید