اگر گوشی در آب افتاد چکار کنیم؟

اگر گوشی در آب افتاد چکار کنیم؟

افتادن گوشی در آب، احتمالا جزو ۱۰ کابوس بزرگ هر فردی است. در یک لحظه تمام عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعات مهم شما از بین می‌رود. خوشبختانه راهکار‌هایی برای نجات گوشی آب‌خورده وجود دارد که می‌تواند تمام اتفاقات ذکر‌شده را از بین ببرد. در ادامه، به شما روش‌های تضمینی و کاربردی‌‌ را آموزش می‌دهیم تا بتوانید گوشی خود را از این بحران نجات دهید.

کد خبر : ۱۹۹۴۸۹
بازدید : ۵۷

گوشی‌تان داخل آب می‌افتد و به یک‌باره بخشی از سرمایه‌، عکس‌ها، فیلم‌‌ها و اطلاعات‌ مهم‌تان نیز به باد می‌رود. خوشبختانه، با رعایت راهکار‌های موثر، می‌توانید گوشی در آب‌افتاده خود را نجات دهید. 

افتادن گوشی در آب، احتمالا جزو ۱۰ کابوس بزرگ هر فردی است. در یک لحظه تمام عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعات مهم شما از بین می‌رود. بدون داشتن گوشی‌تان، بسیاری از کارهایی که به‌راحتی انجام می‌دادید، مختل می‌شوند و فکر خرید یک گوشی جدید با قیمتی بالاتر، زندگی‌ را به کام‌تان تلخ می‌کند. 

خوشبختانه راهکار‌هایی برای نجات گوشی آب‌خورده وجود دارد که می‌تواند تمام اتفاقات ذکر‌شده را از بین ببرد. در ادامه، به شما روش‌های تضمینی و کاربردی‌‌ را آموزش می‌دهیم تا بتوانید گوشی خود را از این بحران نجات دهید.

مراحل اولیه نجات گوشی آب‌خورده: قدم به قدم

 نجات‌دادن گوشی در آب‌افتاده 

گوشی شما داخل آب افتاده و احتمالا واکنش سریع به این موضوع برای‌تان سخت است؛ اما باید دست به‌ کار شوید و هر چه‌ سریع‌تر گوشی را از آب بیرون بیاورید؛ حتی اگر داخل توالت افتاده باشد. 

پس از خارج کردن گوشی در آب‌افتاده، حتما از خاموش‌بودن گوشی اطمینان حاصل کنید و به هیچ عنوان آن را روشن نکنید. 

قاب گوشی‌تان را جدا کنید. قاب گوشی، می‌تواند آب را در بخشی از محفظه جمع کرده و باعث آسیب بیشتر شود. 

اگر گوشی موبایل‌تان سیم‌کارت دارد، با استفاده از یک گیره یا ابزار خارج‌کردن، آن را خارج کنید؛ سپس، سیم‌کارت را خشک کرده و کنار بگذارید.

اگر گوشی شما دارای باتری قابل جابه‌جایی، قلم و… است، آن‌ها را بیرون بیاورید. در غیر این‌صورت، می‌توانید این مرحله را رد کنید. 

به این ترتیب، شما مراحل اولیه‌ی نجات گوشی خود را انجام دادید. حالا نوبت به مرحله‌ی حساس و مهم می‌رسد؛ خشک‌کردن گوشی. 

چگونه گوشی در آب‌افتاده را خشک کنیم؟

برای خشک‌کردن گوشی در آب‌افتاده، ابتدا باید تمام آب اضافی در قسمت بیرونی گوشی را پاک کنید. برای این‌کار، از یک پارچه یا دستمال کاغذی برای خشک‌کردن هرچه بیشتر گوشی استفاده کنید. 

نکته‌ی مهم در این بخش این است که خیلی گوشی‌ را جابه‌جا نکنید. گوشی را با ملایمت خشک کنید تا آب وارد آن نشود. 

بخشی‌هایی از گوشی وجود دارند که امکان خشک‌کردن آن‌ها با پارچه وجود ندارد. در چنین حالتی، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید. بله درست است. پیشتر اشاره کردیم که هیچ‌چیزی نباید داخل گوشی برود، اما امکان خارج‌کردن قطرات آب با استفاده از جاروبرقی وجود دارید.

یکی دیگر از راه‌های خشک‌کردن گوشی در آب‌افتاده که در اکثر مطالب گفته می‌شود، قرار دادن گوشی داخل کیسه‌ی برنج است. 

گوشی آب‌خورده چقدر در برنج بماند؟ افسانه‌ی‌ برنج 

خشک‌کردن گوشی آب‌خورده با برنج

یکی از روش‌های رایج خشک‌کردن گوشی، قرار دادن آن در یک کیسه‌ی پر از برنج برای مدت زمان مشخصی است. برنج به طور عمده در هر خانه‌ای وجود دارد، خشک است و می‌تواند در جذب رطوبت هوا کمک کند. به این ترتیب، محیط گوشی خشک می‌شود. این نظریه‌ای است که همه‌جا آن را می‌خوانیم. اما آیا واقعا قرار دادن گوشی خیس‌شده در آب، راهکار درستی است؟ 

خیر؛ برنج حاوی گرد و غبار، ذرات کوچک و نشاسته است و احتمال دارد آسیب بیشتری به گوشی شما وارد کند. دانستن این موضوع به قدری مهم است که کمپانی اپل، برای اطمینان از اینکه کاربران از این روش استفاده نمی‌کنند، به «افسانه‌ی برنج» پرداخته است.

راهکار موثر نجات گوشی آب‌خورده؛ پیشگیری بهتر از درمان است

افتادن گوشی داخل آب یا حتی مکان‌های غیر منتظره، اتفاقی کاملا رایج است؛ اما مهم است که بدانید گوشی شما تا چه حد مقاوم است. درجه حفاظت (IP rating) به شما اطلاعاتی مهمی در این زمینه می‌دهد.

به عبارت ساده، رتبه IP به ما می‌گوید که گوشی ما تا چه حد در برابر عوامل خارجی مانند گرد و غبار، آب و ذرات کوچک مقاوم است. هرچه عدد رتبه IP بالاتر باشد، به این معنی است که دستگاه از محافظت بیشتری برخوردار است.

با دانستن این موضوع می‌توانید از شر تمام استرس‌ها خلاص شوید و یک گوشی ضد آب با درجه حفاظت بالا (IP rating) بخرید. قیمت گوشی‌های مقاوم در برابر آب، نسبت به دیگر گوشی‌ها بالاتر است؛ اما سرمایه‌گذاری روی یک گوشی مقاوم با استفاده از خرید گوشی اقساطی، خیال‌تان را برای همیشه راحت می‌کند. 

آمارها چه می‌گویند؟ بهترین تصمیم برای گوشی خیس‌شده

در سال ۲۰۱۲، مطالعه‌ای روی بیش از ۲۰۰۰ کاربر آیفون توسط شرکت SquareTrade انجام شد. آن‌ها تخمین زدند که ۲۷٪ از آسیب‌دیدگی‌های گوشی، به دلیل افتادن گوشی در آب است. 

یک مطالعه جدیدتر از شرکت ZAGG در سال ۲۰۱۴ عنوان می‌کند که ۳۰٪ از شرکت‌کنندگان، گوشی با آسیب‌دیدگی ناشی از آب مواجه بودند. 

این آمار، بر اساس تخمین‌های مختلف از منابع متنوع است؛ اما شواهد شخصی ممکن است بهتر از این مطالعات، رایج‌بودن این وضعیت را تایید کند؛ احتمالاً خودتان یا شخصی از نزدیکان‌تان را می‌شناسید که گوشی‌اش با آب صدمه دیده‌ است. 

همه‌ی این‌ها ما را به این مسئله می‌رساند؛ خرید گوشی مقاوم در برابر آب. چرا که در اکثر مواقع هزینه تعمیر یک گوشی آسیب‌دیده از آب می‌تواند برابر با قیمت یک گوشی میان‌رده باشد. 

اما آیا حتما باید یک گوشی ضد آب خریداری کرد؟ این ایده شاید کاملا ضروری نباشد، اما شانس این که گوشی شما دچار آسیب ناشی از آب و دیگر عوامل مخرب نشود، بالا می‌رود. خوشبختانه، تعداد گوشی‌های ضد آب در حال افزایش است و این تعداد احتمالاً همچنان رشد خواهد کرد؛ بنابراین «پرداخت بیشتر» مسئله‌ی بزرگی نخواهد بود.

سخن آخر

در این مطلب، کاربردی‌ترین روش‌های نجات گوشی آب‌خورده را به شما آموزش دادیم. اما فراموش نکنید که همیشه «پیشگیری بهتر از درمان است». شما می‌توانید با خرید اعتباری گوشی ضد آب، از بروز چنین اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید