8 برند برتر در بازار جهانی استنلس استیل

8 برند برتر در بازار جهانی استنلس استیل

در این مطلب به بررسی اجمالی بازار جهانی فولاد ضد زنگ و معرفی تولید کنندگان اصلی مواد اولیه و برندهای مطرح این صنعت می‌پردازیم.

کد خبر : ۲۰۶۸۵۷
بازدید : ۲

بازار جهانی فولاد ضد زنگ، با حجم معاملات سالانه چندین میلیارد دلار، یکی از بزرگترین‌ بازارهای جهانی مواد اولیه است که کشور‌های زیادی در نقاط مختلف جهان در بخش تولید و تقریباً تمامی کشورهای جهان به عنوان بازار مصرف در آن فعالیت دارند. کاربرد گسترده‌ فولاد ضد زنگ در صنایع مختلف مثل نفت و گاز، ساخت و ساز، صنایع غذایی، شیمیایی، پزشکی، هوافضا و...، روز به روز بر رونق بیشتر این بازار می‌افزاید. در این مطلب به بررسی اجمالی بازار جهانی فولاد ضد زنگ و معرفی تولید کنندگان اصلی مواد اولیه و برندهای مطرح این صنعت می‌پردازیم.

صنعت فولاد و استنلس استیل

صنعت تولید فولاد از جمله پردرآمدترین صنایع دنیاست که کشورهای آمریکا، چین و هند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان هستند. طبق آمارهای منتشر شده در سال 2024 تولید جهانی فولاد حدود 2 میلیارد تن در سال است و صنعت فولاد چین بیش از نیمی از سهم تولید جهانی فولاد را در اختیار دارد. درآمد صنعت فولاد چین حدود 358 میلیارد دلار بوده و کشور هند که رتبه دوم تولید فولاد را دارد نیز حدود 100 میلیارد دلار در این بازار درآمد داشته است. ایران نیز در رتبه دهم فهرست تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار دارد.

البته بحث تولید فولاد و سهم کشورهای مختلف از آن با بحث ما که فولاد ضدزنگ است کمی متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به بازیگران اصلی در تولید فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل بپردازیم. فولادهای ضد زنگ گروهی از آلیاژهای فولادی هستند که به واسطه وجود حداقل 10.5% کروم در ساختار خود مقاومت به خوردگی بالایی دارند. این گروه از آلیاژها چند صد نوع مختلف هستند که با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند.

تولید جهانی استنلس استیل در سال 2023 به بیش از 58 میلیون تن رسیده است. رشد تولید نیز در سال‌های گذشته بیش از 6% بوده و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده نیز به همین ترتیب شاهد رشد بالایی باشیم. بیشترین سهم تولید فولاد ضد زنگ مربوط به کشور چین است که در حدود 63% از تولید جهانی است.

همچنین تولید کنندگان فولاد کره جنوبی و هند نیز سهم بالایی از تولید فولاد ضد زنگ را دردست دارند. کشورهای اروپایی و آمریکا در رتبه‌های بعدی و پس از آن حدود 13% تولید استنلس استیل نیز سهم سایر کشورها می‌باشد. نکته قابل توجه رشد 12% تولید استنلس استیل در چین نسبت به سال 2022 است. این در حالی است که تولید استنلس استیل در سایر کشورها نسبت به سال قبل کاهش داشته است که نشان دهنده تثبیت جایگاه رهبری چین در تولید استیل است.

حال که تا حدودی به وسعت این بازار اشاره شد، قصد داریم 8 شرکت تولیدکننده برتر و بزرگ بازار جهانی استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) را در ادامه نام ببریم.

33

·    شرکت بائو استیل (Baosteel Group)

رتبه اول بین 8 برند برتر جهانی به شرکت بائو استیل تعلق دارد. این برند، مربوط به شرکتی چینی به همین نام است که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان، نقش بسیار مهمی در اقتصاد چین و بازار جهانی فولاد ایفا می‌نماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شانگهای مستقر است.

این شرکت در سال 1978 تاسیس شده و در سال 2022 با تولید 131 میلیون تن توانسته‌ است رتبه اول تولید فولاد را در جهان به خود اختصاص دهد. گفتنی است که بزرگترین سهام این شرکت به دولت چین تعلق دارد و بخش دیگری از سهام آن در بازار بورس شانگهای معامله می‌شود. در سال 2022 میزان تولید استنلس استیل در این کارخانه به حدود 3.06 میلیون تن رسیده است. این شرکت محصولات خود را به 40 کشور اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌کند.

·    شرکت پوسکو (POSCO)

شرکت پوسکو که نام آن مخفف شرکت آهن و فولاد پوهانگ می‌باشد شرکتی از کره‌ جنوبی است و در سال 1968 پایه گذاری شده است. این مجموعه به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در کره جنوبی نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی این کشور ایفا کرده است.

پوسکو در سال 2015 با ظرفیت تولید 42 میلیون تن انواع فولاد توانست چهارمین تولیدکننده برتر فولاد شود. میزان تولید استنلس استیل در این کارخانه حدود 1.5 تا 2 میلیون تن در سال برآورد شده است. در سال 2022 به دلیل اثرات سیل در دفتر مرکزی این شرکت، میزان تولید آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته افت داشته ‌است. اما روند تولید این شرکت در سال جاری رو به رشد بوده و طبق آمار اعلام شده تا حدود 150% نسبت با سال 2022 رشد داشته است.

·    شرکت اتوکمپو (Outokumpu)

یکی دیگر از شرکت‌های مطرح و با سابقه در بازار جهانی فولاد ضد زنگ، شرکت اتوکمپو است که در سال 1914 در فنلاند تاسیس شد. این شرکت اولین تولید کننده در سراسر اروپاست و با حضوری گسترده در بازارهای جهانی پیشتاز نوآوری و پرچم‌دار تکنولوژی‌های روز این صنعت است. این شرکت در سال 2021 حدود 7.7 میلیارد دلار درآمد داشته است. ظرفیت این شرکت برای تولید استنلس استیل، سالانه حدود 2.75 میلیون تن است که از جمله کارخانه‌های پیشرو در عرصه استنلس استیل به حساب می‌آید.

همانطور که اشاره شد، شرکت اتوکمپو را می‌توان به عنوان یک شرکت نوآور و خلاق در زمینه استنلس استیل دانست. جالب است بدانید شرکت خودروسازی تسلا برای ساخت بدنه Cyber Truck با اتوکمپو همکاری داشته است. در این خودرو از نوع خاصی از آلیاژ استنلس استیل 301 استفاده شده است. (لینک به مطلب سایبر تراک)

·    شرکت ای کی استیل (AK Steel)

شرکت ای کی بیش از 120 سال است که در صنعت فولاد و استنلس استیل در ایالت اوهایو در آمریکا شروع به کار کرده‌ است و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان استیل در جهان تبدیل شده است. شرکت ای کی در حال حاضر 8 کارخانه تولید فولاد را در جهان اداره می‌کند و توانسته به درآمد 6.818 میلیارد دلاری دست پیدا کند. این شرکت در سال 2019 به عنوان تولید کننده اصلی جنرال موتورز پذیرفته شد.

·    شرکت نیپون استیل (Nippon Steel Corporation)

نیپون استیل، شرکتی ژاپنی‌ست که به صورت تخصصی در زمینه تولید استنلس استیل فعالیت دارد و یکی از شرکت‌های معتبر در بازار جهانی استنلس استیل است. می‌توان گفت این تمرکز تولید، به نیپون اجازه داده است تا دانش و فناوری خود را در این حوزه به بالاترین سطح ممکن برساند. این شرکت در سال 1950 تاسیس شده و توانسته است با درآمد 6.177 تریلیون دلار در بازار جهانی توجه بسیار زیادی را به خود جلب کند و نشان از جایگاه بسیار قوی نیپون استیل در بازار جهانی دارد. شرکت نیپون استیل در سال 2023 حدود 43 میلیون تن فولاد جهت عرضه به بازار تولید کرده است که از این مقدار حدود 130هزار تن به تولید استنلس استیل اختصاص دارد.

  • شرکت استیل تاتا (Tata Steel)

در سال 1907 در هند شرکتی با نام تاتا استیل تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر در 26 کشور جهان از جمله استرالیا، چین، هند و... فعالیت دارد و ظرفیت تولید 34 میلیون تن فولاد در سال را داراست. این شرکت در سال 2022 با تولید 30 میلیون تن فولاد توانست رتبه 10‌ام را در بازار این صنعت پر رقابت به دست آورد. این شرکت انواع فولادهای ضدزنگ آستنیتی، فریتی و داپلکس را تولید می‌کند.

  • شرکت آرسلور میتال (Arcelor Mittal)

شرکت آرسلور میتال شرکتی چندملیتی در بازار جهانی فولاد ضد زنگ است که دفتر مرکزی آن در لوگزامبورگ قرار دارد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است که در سال 2011 حدود 100 میلیون تن فولاد تولید کرده‌است. البته علاوه بر فولاد، در زمینه تولید آهن اسفنجی نیز فعالیت دارد و در سال 2005 حدود 11 میلیون تن آهن اسفنجی تولید داشته است. این شرکت در سال 2023 حدود 68 میلیون تن فولاد تولید کرده و به بازار عرضه نموده است.

  • شرکت آنستیل (Ansteel group)

شرکت آنستیل به عنوان یکی از غول‌های صنعت فولاد در کشور چین واقع شده ‌است. آنستیل شرکتی دولتی است که تحت نظارت کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی‌های دولتی کشور چین فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر صنعتی آنشان قرار دارد. آنستیل در سال 2023 حدود 55.98 میلیون تن فولاد تولید کرده است که سبب شده به عنوان سومین تولیدکننده برتر فولاد در سال 2023 شناخته شود.

سخن آخر

بازار پُررقابت استنلس استیل، به دلیل کاربرد وسیعی که در صنایع مختلف دارد، از رشد بالا و اهمیت ویژه‌ای در دنیا برخوردار است. شرکت‌های بزرگی در این بازار، با توجه به فناوری‌های نوین، کیفیت و تنوع محصولاتشان، به عنوان برندهای برتر جهانی شناخته می‌شوند.

با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات با کیفیت بالا و رشد صنایع مختلف، انتظار می‌رود بازار آلیاژهای استنلس استیل همچنان رشد داشته باشد. با این حال، این بازار با چالش‌هایی چون نوسانات قیمت مواد اولیه، رقابت شدید و سخت‌گیری قوانین زیست‌محیطی نیز روبرو است. تولید فولاد در چین به دلیل کاهش تقاضا نزولی بوده که این امر از جمله عوامل موثر بر قیمت ورق استیل در بازار ایران و همچنین دیگر محصولات بازار فولاد و استنلس استیل را در جهان تحت الشعاع قرار داده است. از این رو پر واضح است که شرکت‌هایی که بتوانند با این چالش‌ها مقابله نموده و به نیازهای رو به رشد صنایع پاسخ دهند، صد البته موفق‌تر خواهند بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید