بازار پررونق میوه‌های لاکچری؛ از آناناس تا نارنگی!

بازار پررونق میوه‌های لاکچری؛ از آناناس تا نارنگی!

تصور کنید ۴۰۰ دلار برای صرف یک غذای لوکس پول دارید. شاید از خودتان با یک قوطی خاویار درجه یک یا یک وعده غذایی چند منظوره در یک رستوران سطح بالا پذیرایی کنید. اما آیا معقول است که آن را صرف خرید فقط یک آناناس کنید؟

کد خبر : ۱۸۹۵۵۵
بازدید : ۲۶۷

فرادید| آناناس روبیگلو به معنای درخشش یاقوت (Rubyglow) که با الهام از ظاهر قرمز متمایز، گوشت صورتی و شیرینی‌اش این نام را روی آن گذاشتند، در «محصولات ملیسا»، فروشگاه میوه و سبزیجات ویژه مستقر در کالیفرنیا، ۳۹۵. ۹۹ دلار قیمت دارد.

به گزارش فرادید؛ شرکت دل‌مونته، عمده‌فروشی که محصولات متنوع می‌فروشد اما متخصص آناناس است، یک دهه و نیم را صرف تولید این میوه قرمز رنگ کرد. این محصول خاص نخستین بار در چین در اوایل امسال در دسترس قرار گرفت. به تازگی، دل مونته به این فکر افتاده که چگونه این کالا را در ایالات متحده عرضه کند. بدون شک، فروشگاه ملیسا فروش آن را با قیمت نجومی آغاز کرده است!

شاید به نظر بهترین زمان برای بازاریابی این میوه بسیار بسیار گران قیمت در آمریکا نباشد. همین چند وقت پیش بود که افزایش شدید قیمت خواربارفروشی‌ها خبرساز شد و مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داد. بسیاری از آمریکایی‌ها که هنوز نگران تورم و بیکاری هستند، اکنون کمتر هزینه می‌کنند.

با این حال، هنوز علاقه به میوه‌های درجه یک به قوت خود باقیست، به اندازه‌ای که دل مونته را متقاعد کرده روبیگلو را که در کاستاریکا تولید می‌شود به آمریکا بیاورد.

سیندی ون ریجسویک، راهبردشناس محصولات تازه می‌گوید: «مصرف‌کنندگان مایلند برای چیز‌های خاص پول بپردازند. وقتی نوبت به محصولات تخصصی می‌رسد، همیشه بازار کوچکی برای رستوران‌های سطح بالا، غذاخوری‌ها یا کانال‌های آنلاین خاص وجود دارد».

آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر به‌ویژه به انواع میوه‌های جدید علاقه‌مند شده‌اند: سیب‌های ترد عسلی، انگور‌های پشمکی، مرکبات سومو و توت‌فرنگی‌های ژاپنی که عمودی رشد می‌کنند. در حال حاضر، آن‌ها تشنه انواع مختلف میوه هستند و حاضرند برای گزینه‌های جدید هیجان‌انگیز هزینه کنند.

0

افزایش قیمت میوه‌های درجه یک

زمانی که سیب ترد عسلی بیش از ۳۰ سال پیش وارد بازار شد، گزینه‌های سیب زیادی در بازار وجود نداشت. جیم لوبی، استاد دپارتمان علوم باغبانی دانشگاه می‌نه‌سوتا، به یاد می‌آورد که سیب‌های رِد دِلیشِز (قرمز لذیذ)، گُلدِن دِلیشِز (طلایی لذیذ) و در برخی مناطق، سیب‌های مَک‌اینتاش استاندارد بودند و اگر به باغ محلی نمی‌رفتید، انتخاب‌های زیادی نداشتید.

5

سیب هانی کریسپ (ترد عسلی)، اگرچه قیمت بالایی دارند، اما بسیار با استقبال مواجه شدند.

مردم تشنه چیز‌های بیشتری بودند و هانی کریسپ با این شرایط سازگار بود - شیرین، ترد و جدید بود! لوبی می‌گوید: «در می‌نه‌سوتا بین تولیدکنندگان محبوب شد. تولید چندانی نداشت. بنابراین قیمت آن بالا بود و همچنان هم فروش می‌رود.» 

بازاریابی محصولات جدید یک کار پرهزینه است. محققان باید از راه گزینش و اصلاح نژاد دست به تولید و دورگه کردن بزنند، منتظر چرخه رشد بمانند و اگر میوه‌ای حاصل نشد، دوباره از نو شروع کنند. دست یافتن به محصولی که هم خوشمزه باشد و هم به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا از نظر تجاری موفق شود، زمان‌بر است و زحمت زیادی باید برای آن کشید. در مرحله بعدی، دانشمندان گیاه‌شناسی باید پرورش‌دهندگان را متقاعد کنند که روی یک میوه اثبات نشده سرمایه‌گذاری کنند و منابعی را به آن اختصاص دهند که می‌تواند برای محصولات مورد علاقه قدیمی استفاده شود. اما سیب هانی کریسپ نشان داد خطر قابل توجیه است!

4

نارنگی‌های سومو 

از زمان موفقیت تولید این سیب، تنوع در بخش تولید افزایش یافته است. در دهه گذشته، در دسترس بودن سرانه میوه‌های گرانتر مانند انواع توت‌ها، انبه و آووکادو، افزایش یافته است. وقتی توت فرنگی‌های ویژه اویشی/لذیذ (Oishii) برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار گرفتند، یک بسته هشت تایی آن‌ها ۵۰ دلار قیمت داشت. قیمت اویشی بالاتر از انواع توت‌ها است، چون یک کالای لوکس است. انواع توت‌ها را در جعبه‌های مسطح بسته‌بندی می‌کنند، طوری که هر میوه تک جلب توجه می‌کند، شبیه یک بسته شکلات دست ساز. هدف اینست که هر میوه کامل باشد.

هیروکی کوگا، مدیرعامل اویشی می‌گوید: «حتی با ۵۰ دلار قیمت، ما مدام هزاران نفر را در لیست انتظار داشتیم. »

3

توت فرنگی‌های اویشی سال ۲۰۲۲ در بورلی هیلز، کالیفرنیا عرضه شدند.

اما ۵۰ دلار برای توت فرنگی قیمت پایداری نیست. امروزه، محصولات اویشی بیشتر از قبل در دسترس هستند و ارزان‌تر شده‌اند. قیمت انواع توت‌های اویشی در خواربار فروشی‌ها حدود ۱۰ تا ۱۴ دلار به ازای هر بسته است.

دل مونته دست به کار می‌شود

محققان دل مونته سال‌هاست انواع مختلف آناناس را ارائه کرده‌اند، میوه‌های خاص طراحی می‌کنند و اغلب آن‌ها را برای داشتن طعم و مزه بهتر، بهینه می‌کنند. سال ۲۰۲۰، این شرکت میوه زیبای جدید خود را روانه بازار کرد: آناناس صورتی درخشان (Pinkglow) که گوشت صورتی دارد و در جعبه مخصوص خود عرضه می‌شود.

2

آناناس صورتی گوشت صورتی دارد.

ملیسا مَک کِی، معاون بازاریابی در آمریکای شمالی در دل مونته، می‌گوید: «پینک گِلو هرگز قرار نبود جزء لیست مواد غذایی اصلی باشد. این میوه را می‌توان هدیه داد، مثلاً برای روز مادر.» ابتدا پینک گلو حدود ۵۰ دلار فروخته شد. امروزه، می‌توانید آن را با قیمت بسیار کمتر، بین ۸ تا ۲۹ دلار بخرید.

ارزش قیمتش را دارد؟

فروشگاه ملیسا که تمام میوه‌های خاص را می‌فروشد، روبی گلو را در وب سایت خود به عنوان «جواهری کمیاب» و «قله میوه‌های لوکس» توصیف می‌کند که برای افراد خوش خوراک، یک هدیه فراموش نشدنی است. به گفته رابرت شولر، مدیر روابط عمومی فروشگاه ملیسا، ملیسا با آناناس ۵۰ دلاری آغاز کرد. تا کنون، حدود نیمی از این تعداد را در طول یک ماه فروخته است، از جمله به رستوران‌های لاس وگاس و کالیفرنیای جنوبی.

1

Rubyglow که دل مونته در بازاریابی خود آن را «افسانه سرخ» نامیده است.

شولر می‌گوید: «برای این محصول بازار وجود دارد، با این تفاوت که یک بازار بسیار کوچک و بسیار خاص است، یعنی برای همه نیست. »

برای ایجاد سر و صدای بیشتر درباره این محصول، ملیسا با تعداد انگشت شماری از اینفلوئنسر‌های غذا، از جمله بوُ کورلی، سرآشپزی که دستور العمل‌ها و سایر نکات غذایی را در کانال‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد، تماس گرفت. کورلی می‌گوید: «این آناناس به راستی لذیذ بود. وقتی بیش از حد آناناس می‌خورید، تقریباً طعم تلخی را حس می‌کنید. اما با روبیگلو مزه تلخی را نمی‌چشید. »  البته کورلی افزود که این آناناس ۴۰۰ دلار نمی‌ارزد!

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید