با پول سمند در انگلیس چه ماشینی می‌خرند؟

با پول سمند در انگلیس چه ماشینی می‌خرند؟
کد خبر : ۱۹۷۲۳
بازدید : ۲۴۴۷۵
با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!
حمایت افراطی دولت از صنعت خودروسازی در ایران به نوعی سبب شده بازار کشور در انحصار تولیداتی باشد که از لحاظ کیفیت و تنوع چندان برای مصرف‌کننده ایرانی راضی‌کننده نباشد. این انحصار درشرایطی اتفاق می‌افتد که خودروسازها در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند از این فرصت طلایی استفاده مناسب را ببرند.

این درحالی است که قیمت خودروهای ایرانی با توجه به سطح درآمد مردم و کیفیت آن ارزان نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کلاس خودروهای ایرانی اصولا C و Dبه پایین است، اما مصرف‌کننده ایرانی مبلغی که برای خرید آن می‌پردازد، به اندازه خودرو کلاس «A» است.

بنابراین تعجبی ندارد مصرف‌کننده ایرانی از آن رضایت کافی نداشته باشد. ازسوی دیگر در خارج از ایران مصرف‌کننده می‌تواند با همین مبلغ خودرویی به مراتب باکیفیت‌تر و البته بادوام‌تر بخرد. در این فهرست که خودروهای ٣٠ تا ٤٠ میلیون تومان خارجی بررسی شده اند، می توان آنها را بانمونه هایی از خودروهای ایرانی مقایسه کرد.

برخلاف نمونه‌های خارجی، خودروهای ایرانی که در این طیف قیمتی قرار دارند تنوع زیادی ندارند. یکی از این نمونه ها سمندLX است که تولید آن همچنان با قیمت ٣٠ میلیون تومان ادامه دارد.

این خودرو با حجم موتور ١٦٤٥ سی‌سی می‌تواند مسافت صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٢ ثانیه طی کند. با این وجود میزان ایمنی آن در مقایسه با خودروهای این فهرست کمتر است. سمند فقط مجهز به دو ایربگ است که درحال حاضر فقط ٢ از ٥ امتیاز به دست آورده است.

یا به عنوان مثال خودرو پژو پارس با وجود آنکه به نظر می رسد شبیه سمند باشد اما در تصادفات آمارصدمات جانی بالایی برای مسافران جلو در بر دارد. این خودرو با حجم موتور ١٥٨٧ سی‌سی می‌تواند صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٤,٢ ثانیه طی کند. با این وجود این خودرو ٣٥ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

درهمین راستا روزنامه انگلیسی «تلگراف» فهرستی از خودروهای ارزان‌قیمت تهیه کرده که طیف قیمتی آنها تا حدودی شبیه خودروهای ایرانی است، اما نکته قابل توجه ویژگی‌های هریک از این خودروهاست که آنها را به خودرویی متمایز و مطلوب با توجه به قیمت‌شان تبدیل می‌کند:

با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!

رنو ساندرو با چهار ایربگ
نخستین خودروی این فهرست «Dacia Sandero» است که برچسب قیمتی ٥٩٩٥پوند (حدود ٣٠‌میلیون تومان) را دارد. داخل این خودرو بسیار راحت است و راننده و سرنشینان می‌توانند به راحتی در آن جای بگیرند. درحقیقت «Dacia Sandero» یک خودروی جمع و جور است که محصول مشترک کارخانه فرانسوی رنو و شریک رومانیایی آن یعنی «Dacia» است که از ‌سال ٢٠٠٧ وارد بازار شده است. این خودرو در برخی بازارها مانند روسیه، مصر، آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی با نام «رنو ساندرو» معروف شده است. این خودرو براساس ملزومات قوانین اتحادیه اروپا ساخته شده و از لحاظ ایمنی نیز قابل اطمینان است. به‌عنوان مثال «Dacia Sandero» به چهار ایربگ مجهز است. همچنین آخرین نسخه ترمز Bosch ٨,١ ABS نیز همراه سیستم EBD (سیستم ترمز الکترونیکی) و EBA (سیستم ترمز کمکی اضطراری) در این خودرو به کار گرفته شده است. سازمان Euro NCAP اروپا نیز اعلام کرده این خودرو ایمن است. در‌ سال ٢٠١٣ میلادی نیز نسل دوم خودروهای داکیا ساندرو توانست ٤ ستاره از Euro NCAP دریافت کند. میزان ایمنی این خودرو در آزمایش‌های مختلف ٨٠‌درصد برای سرنشینان بزرگسال، ٧٩‌درصد برای سرنشینان کودک و ٥٧‌درصد برای عابران رده‌بندی شده است.

با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!

با ٣٥‌میلیون تومان خودروی ژاپنی بخرید
یکی دیگر از خودروهای این فهرست Suzuki Celerio است که قیمت آن ٦٩٩٩ پوند تخمین زده است. این رقم به‌طور تقریبی معادل ٣٥‌میلیون تومان ایرانی است. خودروی «سوزوکی سلریو» جایگزینی برای «سوزوکی آلتو» است. هرچند ممکن است مانند بقیه خودروهای هم‌کلاس خود یعنی VW Up، « اسکودا سیتیگو» و «سیتی می» پیچیده نباشد اما سواری با آن با توجه به قیمتش لذت‌بخش است. این خودروی شهری ژاپنی نخستین مرتبه در ‌سال ٢٠١٤ میلادی ساخته شده است. این خودرو در هند در ٦ مدل مختلف تعریف شده است. مدل بنزینی آن در سه‌ماهه اول ٢٠١٥ میلادی معرفی شد. نسخه ‌‌هاچبک آن نیز درحال حاضر هم به‌طور انتخابی با سوخت بنزین یا سی‌ان‌جی برای مشتریان عرضه می‌شود. این خودرو در نیمه دوم ‌سال ٢٠١٤ میلادی در بازارهای اروپایی عرضه شد. همچنین خودروی «سوزوکی سلریو» در بخش ایمنی توانسته از سازمان Euro NCAP اروپا ٣ از ٥ ستاره در‌سال ٢٠١٤ و ٤ از ٥ ستاره در‌ سال ٢٠١٥ میلادی کسب کند. البته کارشناسان مختلف معتقد بودند Euro NCAP درمقایسه با خودروهایی که ایربگ‌های کمتری دارند یا در آزمایشات تصادف رتبه بدتری کسب کرده‌اند، به سلریو رتبه نامناسبی داده‌اند.

با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!

خودروی برترASEAN با ٤٠‌میلیون تومان
«پروتون سووی» (Proton Savvy) نیز جزو خودروهای ارزان‌قیمت منتخب روزنامه تلگراف در‌ سال ٢٠١٦ است. این خودرو حدود ٧٩٩٥ پوند (حدود ٤٠‌میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. هرچند استانداردهای آن از هر لحاظ بقیه خودروهای فهرست تا حدودی کمتر است اما با توجه به موتور ١,٢ لیتری و قدرت گشتاور٧٥bhp آن بسیار ارزان به حساب می‌آید.پروتون سووی یک خودروی مینی سوپر‌هاچ بک است که در مالزی ساخته می‌شود. این خودرو در ژوئن ٢٠٠٥ میلادی و به‌عنوان جایگزین «پروتون تیارا» ساخته و عرضه شده است. طراحی خارجی این مدل برخلاف تیارا به‌طور کامل داخل شرکت پروتون انجام شد. موتور ١.٢ لیتری آن نیز مشابه موتور رنو Twingoو Clio است. این خودرو همچنین برنده جایزه «خودروی سال» از دوکشور حوزه ASEAN شده است. پروتون سووی تنها مدلی از پروتون است که توانسته گواهینامه TUV را از آلمان دریافت کند.

با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!

ضریب امنیت ٨٠‌درصدی اسکودا برای کودکان
اسکودا سیتیگو (Skoda Citigo) نیز در این فهرست با برچسب قیمتی ٨٢٧٥ پوند (حدود ٤١‌میلیون تومان) قرار دارد. این خودرو هم یکی از نسخه‌های سه‌گانه کارخانه فولکس واگن درحوزه خودروهای جدید شهری است. اسکودا سیتیگو یکی از بهترین خودروهای کوچکی است که اکنون در بازار وجود دارد. موتور سه سیلندر آن عملکرد بسیار خوبی دارد، علاوه برآن ظاهرش نیز جذاب است. این خودرو در اواخر ٢٠١١ میلادی در بازار جمهوری چک و در اوریل ٢٠١٢ در بقیه اروپا رونمایی شد. اسکوداسیتیگو ٥ در نمایشگاه خودرو جنوا
رونمایی شد.این خودرو آپشن‌های مختلفی دارد که با نام‌های «راحت، فعال، موفق و ایده‌آل» عرضه می‌شوند و تجهیزات انتخابی این خودرو برحسب کشور متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در اتریش آپشن «ایده‌آل» شامل تهویه هوای خودرو نیز می‌شود اما این گزینه برای خودروهای آلمانی فراهم نشده است.

تجهیزات استاندارد آن شامل دو ایربگ برای صندلی‌های جلو و دو ایربگ درطرفین برای راننده و سرنشین کنار او است. دنده اتومات (که در خودروهای آلمانی وجود ندارد) همراه ESP و ترمز ABS نیز در این خودرو فراهم شده است. سیستم کمک ترمز اضطراری نیز در خودرو تعبیه شده و همراه آن یک ردیاب لیزری نیز وجود دارد.سیستم‌های کمک راننده برحسب نوع تجهیزات (سیستم ردیابی)، EDS (قفل الکترونیکی) همراه سیستم فعال‌سازی خودکار چراغ خطر هنگام ترمز اضطراری، سیستم کمک پارک خودرو و همین‌طور سیستمی برای تغییر دنده از اتومات به دستی نیز فراهم شده است.

اسکودا سیتیگو همچنین توانسته ٥ ستاره کامل سازمان Euro NCAP را دریافت کند. در این خودرو ضریب امنیتی سرنشینان بزرگسالان ٨٩ درصد، سرنشین کودک ٨٠‌درصد و ضریب ایمنی عابران نیز ٤٦‌درصد تخمین زده است. همچنین این خودرو در بخش تجهیزات امنیتی استاندارد توانسته ٨٦‌درصد کسب کند.

با پول سمند در انگلیس خودروی ژاپنی می‌خرند!

کیا صبحگاه در انگلیس ٤١‌میلیون تومان
کیا پیکانتو نیز با قیمت ٨٣٤٥ پوند (حدود ٤١‌میلیون تومان) نیز در این فهرست قرار گرفته است. این خودروی زیبا و کوچک مانند بقیه مدل‌های کیا، خدمات پس از فروش هفت‌ساله دارد. هرچند شاید مشخصات آن با هیوندای i١٠ برابری نکند اما قیمت مناسب آن بسیاری از مردم انگلیس و قاره اروپا را به خرید وسوسه می‌کند.

خودروساز کره‌ای کیا این مدل را از ‌سال ٢٠٠٤ میلادی تاکنون تولید می‌کند. پیکانتو در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان و شیلی به «کیا صبحگاه» نیز مشهور است. نخستین نسل کیاپیکانتو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در‌سال ٢٠٠٣ میلادی رونمایی شد. این خودرو با موتورهای یک لیتری ( قدرت ٦١ اسب بخار) یا ١,١ لیتری با ٦٥ اسب بخار عرضه شده است. در اروپا خودروی بنزینی با موتور سه سیلندری و ظرفیت ١.١ لیتر نیز برای مصرف‌کنندگان مهیا شده است.

کیا برای جذاب‌ترشدن پیکانتو در بازار اروپایی آن را مجهز به ویژگی‌هایی مانند سی‌دی پلیر و آئودیوپلیر MP٣، سیستم تهویه هوا، بالابر الکتریکی پنجره‌های عقب و پشت، سیستم قفل از راه دور و آینه‌های الکتریکی کرد. نسل دوم این خودروها در نمایشگاه خودرو جنوا ٢٠١١ رونمایی شد.

پیکانتو نسل دوم توسط یک تیم طراحی در فرانکفورت آلمان طراحی شد. مدل جدید دیگر چرخ محور نیست و همچنان در دو ظرفیت یک لیتری با موتور سه سیلندر و مدل ١,٢٥ لیتری با ٤ سیلندر ارایه می‌شود. در اروپا موتور ١.٢٥ لیتری مجهز به سیستم اکودینامیک (سیستم آغاز به حرکت و توقف خودرو) است. علاوه برآن نسخه بنزینی/ ال‌پی‌جی آن نیز برای اروپا مهیا شد.

نسل دوم این خودروها در انگلیس با نقدهای مطلوبی روبه‌رو شد و ٧ از ١٠ امتیاز را به خوداختصاص داد. همچنین سازمان Euro NCAP ضریب امنیت سرنشین بزرگسال در پیکانتو ٨٦درصد، در سرنشین کودک ٨٣‌درصد و برای عابران ٤٧‌درصد محاسبه کرده است.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چرا داغ مردم رو تازه می‌کنید؟
    چرا می‌خواهید بازار دلال‌های سر مرز عراق رو کساد کنید؟
    ما حق‌ان است. باید ماشینی که ۵ میلیون تومان قیمت تمام شده تولید آن است را به ۲۰ میلیون تومان بخریم و اجازه اعتراض هم نداشته باشیم.
    خودکفایی و عدم وابستگی گزکی است که فعلا به وسیله آن هر سنمی را به مردم روا می‌دارند و پاسخ رانتقادی هم تهمت نداشتن همت و غبرت وو عرق ملی و از این قبیل مزخرفات خواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    با مدیریت دولتی هیچ کارخانه ای در ایران نتوانتسه جنس با کیفیت تولید کند. مدیریت دولتی درا ایران کفش ملی پارس الکتریک صنایع نساجی مازندران و ... اخیرا هم کارخانه ارج را برشکسته کرد. با برق ارزان سوخت ارزان دستمزد کارگر پایین نسبت به اروپا
    مدیریت دولتی ماشینی تحویل می دهد که قیمتش هم طراز قیمت های اروپایی هست. این مدیریت ناتوان از استفاد بهینه از تمام مزیت های ذکر شده در بالا می باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا از سر باعث و بانی این انحصار نگزره که اینجوری با جون جوان های ما بازی می کنند.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا نیامرزد آنانی که بی حد وحساب از صنایع فرسوده خودروی ایران حمایت بی جا می کنند. به جای حمایت از این دو غول بی شاخ و دم که با جان و پول مردم بازی می کنند!، بهتر از از صنایع کشاورزی، پسته، زعفران, انار و صدها محصول دیگر که نیاز به تبلیغ هم ندارد حمایت کنند. نمی دانیم چه سود کلانی برایشان دارد که جان مردم برایشان ارزشی ندارد!! خودروی ایران هرچقدر هم که پیشرفت کند به پای مالزی نمی رسد چه برسد به کره و ژاپن و ...

  • علي ارسالی در

    عزيزم تحليل اين گزارش درست نيست مهمترين دليل بالا بودن خودرو در ايران دولت است زيرا براي هر خودرو ورودي اعم از سي كي دي و سي بي يو در حدود ده درصد ماليات ارزش افزوده و در حدود 20 تا سي درصد حقوق و عوارض گمركي ميگيرد بنابراين اين خودرو سازها نيستند كه خودرو را گران به دست مصرف كننده ميرسانند بلكه اين دولت است كه براي ورود و توليد هر خودرو مبلغ قابل توجهب ماليات و عوارض ميگيرد

  • عاشوری ارسالی در

    این اجحاف خودروسازی های ایران که انحصاری کارمی کنند ومردم راسرکیسه می کنند وجانشان را به خطرمی اندازند وخدمات مناسب هم جواب نمی دهند تاکی باید ادامه داشته باشد . ازوزارت صنعت انتظار این است ملاحظات وروابط را کنار گذاشته و این مشکلات را اصلاح نماید.

  • ناشناس ارسالی در

    هرچه بگندد نمکش می زنند وای به آن روز که بگندد نمک
    هرچه میکشیم از دست سیاست های غلط دولتمردان می کشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    پیکانتو توی ایران 60 -70 میلیونه!

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه خسته شدیم از این خبرها یکی یه کاری بکنه

  • ناشناس ارسالی در

    وقت گذاشتین ممنون ولی همه اینو میدونن و دلیلشم میدونن راه درست شدنشم معلومه و راحت.

  • ناشناس ارسالی در

    اینها قیمت بدون مالیات است. در انگلیس تنها 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده به این قیمتها اضافه می شود. به علاوه پول بیمه و پلاک. اگر بنا به مقایسه باشد، قیمت سمند بدون مالیات و بیمه و پلاک حدود 24 میلیون تومان است که از همه اینها ارزانتر است. به علاوه اینکه از لحاظ وزنی و ابعادی، تمام این خودروها در رده پایینتری از سمند قرار میگیرند.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید