مقایسه قیمت ارزی خودرو داخلی و خارجی
اینکه چرا باید خودروی داخلی با کیفیت و امکانات 20 سال پیش خودروهای دنیا با آخرین مدل های خودروهای تولیدی در دنیا برابری کند و یا اینکه فاصله اندکی از حیث قیمت داشته باشند، چه اینکه اگر فردی در داخل این آزادی عمل را برای خرید دلخواه داشته باشد و بازار انحصاری خودرو با شرایط فعلی ادامه کار ندهد، آن فرد می تواند با مبلغی که صرف خرید خودروهای داخلی بی کیفیت می کند نسبت به خرید خودرویی با کیفیت و به روز اقدام کند.
به گزارش جماران، در روزهایی که کمپین نخریدن خودروی صفر در کشور جمع کثیری از مردم را جذب خود کرده و این موضوع با واکنش های شتابزده مختلفی از وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته تا نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان مواجه شده است، گویا مسئولان مربوط راه برطرف کردن دغدغه و خواست مردم را در حمله به آنها و بی توجهی به خواست عامه مردم دانسته و در همین راه قدم برداشته اند.
اخیرا هم گویا خودروسازان به جای پاسخگویی و رفع تقاضا و خواسته های مردم راه های دیگری نظیر تلاش برای استفتاء گرفتن از مراجع در جهت محکوم کردن کمپین نخریدن خودروی صفر را در پیش گرفته اند که با هوشیاری مراجع عظام در این راه ناکام مانده اند و اخیرا تجمع جلوی نهادهایی نظیر مجلس شورای اسلامی را ترجیح داده و گویا هیچ جوره قصدی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت و در کل توجه به خواست و نظر مردم ندارند.
این در حالی است که در یک مقایسه کوتاه می توان به این نتیجه رسید که منطق قیمتی و کیفیتی خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای روز دنیا به هیچ وجه سازگاری ندارد و جمع شدنی نیست.
خبرنگار جماران با بررسی خودروهای تولید داخل و خارج در محدوده قیمتی 10 تا 26 هزار دلار جدولی را رسم کرده که ما را بیشتر در جریان قیمت خودروهای داخلی و مقایسه آن با آخرین مدل خودروهای تولید شده توسط خودروسازان بزرگ دنیا قرار می دهد.
البته لازم به توضیح است که قیمت های ذکر شده برای خودروهای خارجی از سایت های اصلی شرکت های تولیدکننده آنها برداشته شده و خودروهای تولید داخل و یا مونتاژ شده در داخل نیز از پایگاه های اطلاع رسانی شرکت های مذکور و یا پایگاه های دیگر برداشته شده است.
قیمت دلار و یورو در این گزارش، قیمت های آنها در بازار آزاد یعنی 3445 تومان برای دلار و 3970 تومان برای یورو در نظر گرفته شده است. البته اگر قیمت مبادله ای این ارزها در نظر گرفته شود، نتایج متفاوتی به دست می آید. ما برای اینکه ارز آزاد بیش از مبادله ای در اختیار مردم است آن را مبنا قرار دادیم.
نکته دیگر در مورد این گزارش این است که در این گزارش از مقایسه کیفیت این خودروها چشم پوشی شده است. دلیل ما برای این کار این است که فرض گرفتیم که همگان می دانند وقتی برای خودروی داخلی دنده اتوماتیک، کیسه هوا، ترمز ABS و بسیاری موارد دیگر که برای خودروهای خارجی چیزهای بدیهی و حتمی بوده، آپشن به حساب می آید، دیگر مقایسه کیفیت این خودروها با یکدیگر توضیح واضحات و امری غیر ضرور می نماید. بنابر این در جدول هایی که در ادامه می آید تنها نام و قیمت خودروهای ایرانی و خارجی که در محدوده قیمتی ذکر هستند، می آید.
خودروهای ایرانی
نام محصول |
مدل |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
قیمت نمایندگی (دلار) |
تندر 90 |
E2 اتوماتیک |
45,971,000 |
- |
13344 |
تندر 90 |
E2 |
37,291,000 |
36,800,000 |
10824 |
سورن |
ELX |
36,123,000 |
35,200,000 |
10485 |
سورن |
ELX EF7 |
36,744,000 |
36,000,000 |
10655 |
پژو پارس |
دنده اتوماتیک |
45,330,000 |
47,800,000 |
13158 |
رنو مگان |
2000 دنده اتوماتیک |
76,779,000 |
117,000,000 |
22287 |
پژو 207 |
گیربکس دستی |
38,400,000 |
45,000,000 |
11146 |
پژو 207 |
گیربکس اتوماتیک |
45,300,000 |
54,000,000 |
13149 |
پژو 206 |
SDV9 |
39,400,000 |
46,000,000 |
11436 |
دنا |
EF7 |
42,392,000 |
43,100,000 |
12305 |
|
|
|
|
|
سراتو |
1600 دنده ای |
75,650,000 |
76,500,000 |
21959 |
سراتو |
2000 اتوماتیک |
90,795,000 |
92,000,000 |
26355 |
خودروهای خارجی
نام شرکت |
مدل |
قیمت نمایندگی |
قیمت نمایندگی (تومان) |
MG |
MG6 GT 2015 |
13995 یورو |
55560000 |
Hyundai |
2016 Accent |
14745 دلار |
50796000 |
Hyundai |
Elantra 2016 |
17250 دلار |
59426000 |
Hyundai |
Sonata 2015 |
21150 دلار |
72761000 |
Hyundai |
I20 |
6279 یورو |
24927000 |
Hyundai |
Genesis Coupe |
26750 دلار |
92153000 |
Hyundai |
Santa Fe 2016 |
24950 دلار |
85952000 |
Mitsubishi |
MIRAGE |
12995 دلار |
44767000 |
Mitsubishi |
OUTLANDER SPORT |
19595 دلار |
67504000 |
Mitsubishi |
LANCER |
17395 دلار |
59925000 |
Toyota |
Yaris 2015 |
14845 دلار |
51141000 |
Toyota |
Corolla 2016 |
17230 دلار |
59357000 |
Toyota |
Camry 2016 |
23070 دلار |
79476000 |
Peugeot |
208 |
11695 یورو |
46429000 |
Renault |
MEGANE Coupe |
18250 یورو |
72452000 |
Renault |
MEGANE Hatch |
16750 یورو |
66497000 |
Renault |
CLIO |
11145 یورو |
44245000 |
خودرویی با کیفیت 15 سال پیش، به قیمت آخرین مدل روز دنیا
اندکی تأمل در جدول های بالا به راحتی نشان می دهد که جدیدترین محصول پژو فرانسه در نمایندگی های فروش این شرکت 11 هزار و 695 یورو به فروش می رسد که معادل ریالی آن 46 میلیون و 429 هزار تومان است، اما جالب است بدانید که در کشور ما 206 - با عنوان اس دی وی 9 که البته حاصل تغییرات داخلی است - که محصول حدود 15 سال پیش این کشور است به همین قیمت یعنی 46 میلیون تومان به فروش می رسد.
این درحالی است که قیمت این محصول که اکنون توسط کارخانه به بازار ارائه نمی شود، در بازار حدود 50 میلیون تومان و گران تر از پژو 208 محصول روز این خودروساز فرانسوی است.
نکته جالب دیگر اینکه سراتو، که در ایران مونتاژ می شود، به قیمت 90 میلیون و 795 هزار تومان در نمایندگی شرکت مونتاژ کننده به فروش می رسد؛ که معادل دلاری آن یعنی 26 هزار دلار با قیمت هیوندا جنسیس در سایت اصلی این شرکت برابر و 2 هزار دلار از سانتافه 2016 و 3 هزار دلار از تویوتا کمری 2016 گرانتر است. جالب تر اینکه اکثر خودروهای خارجی که قیمت آنها از سایت اصلی شرکت های تولیدکننده برای این گزارش انتخاب شده است از این خودرو ارزان تر هستند.
میتسوبیشی میریج نیز جدیدترین تولید این شرکت است. مقایسه قیمت 12 هزار و 995 دلاری این خودرو و معادل 44 میلیون و 767 هزار تومانی آن با خودروهای ایرانی نشان می دهد که این ماشین خارجی از پژو پارس که بیش از 12 سال از تولید آن می گذرد و همچنین دیگر خودروهای ایرانی از جمله پژو 207، مگان و سراتو ارزان تر است.
منطق تولیدی که در آن مزیت نسبی نداریم
با چه منطقی باید خودرو تولیدی در داخل با کیفیت 20 سال پیش همپای خودروی روز با کیفیت جهانی قیمت بخورد؟ پاسخ به این سؤال چند لازمه دارد از جمله اینکه مدیران شرکت های خودروسازی داخلی کارانه یا سهم مدیران از تولید سالانه و همچنین هزینه های جانبی را مشخص کنند تا بتوانند هزینه تولید را به طور صحیح بیان کنند. ضمن اینکه قطعا انحصار در یک نوع تولید و فروش خودروهایی با کیفیت 20 سال پیش آن هم در برخی موارد گران تر از آخرین مدل های خودروهای تولدیدی در دنیا به معنای حمایت از تولید ملی نیست و قطعا چیزی جز دلزدگی مردم از این نوع تولید داخلی و راه اندازی کمپین هایی همچون کمپین اخیر در بر نخواهد داشت.
اگر خودروسازان کارانه های آنچنانی و سهم مدیران از تولید که صرفا در بین مدیران ارشد این صنعت توزیع می شود و سهمی به کارگران آن نمی رسد را قطع کرده و یا آمری از آن ارائه کنند، شاید دیگر نیاز نباشد که به حمایت های دولتی و کارهای دیگر از جمله به میان کشیدن مراجع و استفتا گرفتن از آنها را انجام دهند و به جای دست و یازیدن به ریسمان های متفاوت به عوامل اقتصادی توجه کنند تا شاید بتوانند با شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا رقابت کنند.