ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده

ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده

فسیل یک بچه مار در داخل یک کهربا کشف شده است. این بچه مار ۹۹ میلیون سال است که یخ زده است. این مار در دوران دایناسور‌ها در منطقه میانمار کنونی زندگی می‌کرده است. دانشمندان می‌گویند فسیل این مار بسیار کمیاب است.

کد خبر : ۶۰۸۱۷
بازدید : ۸۹۷۸
ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده
این بچه مار ۹۹ میلیون سال است که یخ زده است. این مار در دوران دایناسور‌ها در منطقه میانمار کنونی زندگی می‌کرده است. دانشمندان می‌گویند فسیل این مار بسیار کمیاب است.

این بچه مار در جنگل‌های میانمار در دوره کرتاسه زندگی می‌کرده است. اسم او را "سپیده دم میانمار" گذاشته‌اند. پروفسور مایکل کلدول از دانشگاه آلبرتا کانادا به بی‌بی‌سی گفت: "این اولین فسیل از بچه مار است که ما تاکنون پیدا کرده‌ایم. "
ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده

این بچه مار در جنگل‌های میانمار در دوره کرتاسه زندگی می‌کرده است. اسم او را "سپیده دم میانمار" گذاشته‌اند. در کهربای دیگری که کشف شده آثاری از پوست یک مار بسیار بزرگتر وجود دارد که مشخص نیست این دو مار مربوط به یک خانواده باشند.

ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده
این جانور در درون شیره درختی گیر افتاده که چسبندگی آن قدرت حفظ پوست، پر، استخوان و یا حتی نگهداری کل شکل جانور را داشته است
این مار چگونه در آن دوره یخ زده است؟
این جانور در درون شیره درختی گیر افتاده که چسبندگی آن قدرت حفظ پوست، پر، استخوان و یا حتی نگهداری کل شکل جانور را داشته است. پروفسور کادول می‌گوید که این فسیل در این مایع فوق چسبنده حفظ شده است. کهربای به دست آمده کمیاب است و هر آنچه که در آن دوره یخ زده در داخل این غشا دست نخورده باقی مانده است.

این کشف جدید چه اطلاعاتی درباره این موجود به ما می‌دهد؟
بدن این مار در داخل کهربا به همراه استخوان‌ها و دنده‌های چسبیده به آن دیده می‌شود،سر مار دیده نمی‌شود.استخوا‌های این موجود یک منبع قوی اشعه ایکس است که می‌توان آن را با مار‌های زنده مقایسه کرد. پژوهش‌های آناتومی نشان می‌دهد که استخوان‌های ستون فقرات مار‌ها در ۱۰۰ میلیون سال تغییرات اندکی داشته است.
ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده
دانشمندان می‌گویند مار‌ها ممکن است بتوانند برای ده‌ها میلیون سال در ابتدایی‌ترین شرایط زنده بمانند، قبل از اینکه از بین بروند. پیشتر فسیل‌هایی از مار‌ها در صخره‌ها یا رودخانه‌ها و دریا‌ها مربوط به این دوره تاریخی پیدا شده بود
درباره اینکه کجا زندگی می‌کرد چه می‌دانیم؟
گیاهان و حشراتی که در داخل کهربا پیدا شده تایید می‌کند که این مار در جنگل‌ها زندگی می‌کرده است. تاکنون چنین کشفی از این دوره نشده بود. پیشتر فسیل‌هایی از مار‌ها در صخره‌ها یا رودخانه‌ها و دریا‌ها مربوط به این دوره تاریخی پیدا شده بود.
ورود به دنیای گمشده با بچه مار یخ زده
دکتر ریکاردو پرز دل افونته از دانشگاه تاریخ طبیعی آکسفورد که با تیم تحقیق ارتباطی نداشته است گفت: "این تحقیقات اطلاعات ارزشمند درباره تکامل مار‌ها در دوره باستان ارایه می‌دهد. " میانمار به عنوان یک گنجینه هیجان انگیز از اکتشافات فسیل مربوط به دوره کرتاسه شناخته می‌شود. این دوره مربوط به ۶۶ تا ۱۴۵ میلیون سال قبل است. در کشفیات جدید دم یک دایناسور پر دار، یک نوع از گونه عنکبوتیان باستان و قورباغه‌های ماقبل تاریخ به پیدا شده است.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید