نبرد دودها و نفسها در اصفهان
این روزها با پایداری جو، سردی هوا و شروع پدیده وارونگی، آلودگی هوا به دغدغه اصلی مردم کلانشهر اصفهان تبدیل شده است. تعطیلی برخی مدارس اصفهان در روز 29 آذر ماه تدبیری بود که از سوی کمیته بحران استان اصفهان برای جلوگیری از آسیب کودکان و نوجواناناين شهر اندیشیده شد. تعطیلی مدارس و یا ادارات در سالهای گذشته نیز بارها تجربه شده بود اما آیا تعطیلی، راه حل قابل قبولی برای فرار از آلودگی است؟
کد خبر :
۷۴۸۱
بازدید :
۱۱۴۳
این روزها با پایداری جو، سردی هوا و شروع پدیده وارونگی، آلودگی هوا به دغدغه اصلی مردم کلانشهر اصفهان تبدیل شده است. تعطیلی برخی مدارس اصفهان در روز 29 آذر ماه تدبیری بود که از سوی کمیته بحران استان اصفهان برای جلوگیری از آسیب کودکان و نوجواناناين شهر اندیشیده شد. تعطیلی مدارس و یا ادارات در سالهای گذشته نیز بارها تجربه شده بود اما آیا تعطیلی، راه حل قابل قبولی برای فرار از آلودگی است؟
به گزارش قانون، شهر صنعتی شده اصفهان طی سالهای گذشته شاهد رشد انواع و اقسام صنایع در داخل محدوده شهری و شهرهای اطراف بوده است. متاسفانه برخی ازاين صنایع از تکنولوژیهای ضد محیط زیستی در دستگاههای خود بهره میگیرند واین موضوع یکی از موارد آلوده کننده هوای کلانشهر اصفهان است. وجود کارخانههای تولید گچ، سیمان، شن و ماسه، آجر و کارخانههایی ازاين دست در کنار نیروگاه و پالایشگاه اصفهان که در مجاورت شهرهای اصفهان، شاهین شهر و خمینی شهر واقع شده قطعا بر آلودگی هوایاين شهرها تاثیراتی خواهد داشت.
از طرف دیگر رشد چشمگیر استفاده از وسایط نقلیه شخصی به صورت تک سرنشین به دلیل کمبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در رشد آلودگی هواايفا کرده است. در سالهای گذشته وجود بنزینهایی که حرف و حدیثهایی در مورد آلوده کنندگی آنها وجود داشت، در کنار استاندارد نبودن سیستم تحریق اتومبیلهای موجود در سطح شهر و استفاده بی رویه از خودروهای شخصی باعث شده بود که میانگین روزهای پاک اصفهان به حدود یک ماه در سال برسد.
خوشبختانه با توزیع بنزینهای با استاندارد یورو 4 عامل آلوده کننده بنزین سهم خود را از آلودگی کمتر کرده است، اما استفاده بی رویه از اتومبیل شخصی، خودروهای تک سرنشین، مسافرتهای غیر ضروري با اتومبیلهای شخصی و همچنین ضعف مراکز معاینه فنی خودروها دست به دست هم داده تا در روزهای آلودگی هوا ریههای مردم را دچار مشکلات فراوان کند.
نکته دیگری که با چراغ سبز دولت طی سالهای گذشته باعث تشدید آلودگی هوا توسط خودروها شده است و نیاز به باز نگری دارد، بحث معاینه فنی خودروهاست. قبلا طبق قانون، خودروهای شخصی هر سه سال یکبار باید برچسب معاینه فنی خودرو دریافت می کردند که چندسالی است کهاين دوره زمانی به 5 سال افزایش یافته و همین موضوع معضلاتی راايجاد کرده است.
از سوی دیگر عوارض آلایندگی ای که در شهرهایی چون اصفهان از صنایع و کسب و کارهای آلوده کننده دریافت می شود معلوم نیست که حتما در سرفصلهای مقابله با آلودگی هزینه شود، چهاينکه چندین سال است توسعه فضای سبز اصفهان تقریبا متوقف شده، ناوگان حمل و نقل عمومی به وسیله اتوبوس و تاکسی شاهد نوسازی قابل توجهی نبوده و متروی اصفهان نیز که سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی دارد هنوز به بهره برداری مناسب نرسیده و افق مناسبی نیز برای بهره برداری مناسب آن قابل تصور نیست.
البته با فعالیتهای خوب سازمان محیط زیست و سایر دستگاههای متولی طی دو، سه سال گذشته روزهای پاک سال از حدود یک ماه در سال به حدود 6 ماه در سال رسیده، اما باید توجه داشت که شهرونداناين کلانشهر حق دارند تا روزهای بیشتری از سال را در هوای پاک نفس بکشند.
تنفس در هوایی پاک نیازمند همت همه شهروندان به منظورايفای سهم تک تک شان در کاهش آلودگی است. در کنار همت مردم که باید با فرهنگ سازی و آموزش صحیح اتفاق بیفتد، لازم است تا عزم جدی مسئولان نیز برای از بین بردن زمینههای آلودگی یا کاهش زمینهها مصمم تر از گذشته ادامه پیدا کند.اين روزها هوای اصفهان نفسها را به شماره انداخته است.
با حرف نمی توان آلودگی هوا را کاهش داد
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیوستن کلانشهراصفهان به شبکه شهرهای خلاق گفت: اصفهان نخستین شهرایرانی است که به شبکه شهرهای خلاق جهان زیرنظریونسکو پیوسته است.
امینی با اشاره بهاينکه شبکه جهانی شهرهای خلاق،معتبرترین شبکه جهانی است که ازسوی یونسکوتشکیل شده،افزود: اصفهان به لحاظ برخورداری ازصنایعدستی وهنرهای مردمی بهعنوان عضورسمیاين شبکه انتخابشده است.رئیس شورای اسلامی شهراصفهان تصریح کرد: برخورداری ازقابلیتهای بالا درعرصه فرهنگ وهنرازشاخصههای شهرهای خلاق است واین بدان معنااست که بسترمناسب وقابلیت توسعه پایدارازویژگیهای شهراصفهان است.
وی ادامه داد: براساس استانداردهای یونسکوشهرخلاق،شهری است که ازنوآوری وتوانمندیهای شهروندان درتوسعه پایدارشهری استفاده میکند.رئیس شورای اسلامی شهراصفهان اضافه کرد: شبکه شهرهای خلاق درسال۲۰۰۴توسط یونسکو پایهگذاری شد وخلاقیت مردم درکنار،صنایعدستی،معماری وطراحی،رسانه،وغذا به عنوان شاخصههای شهرخلاق محسوب میشود.
امینی گفت: همچنینايجاد شهرهای خلاق باعث رونق وشکوفایی حیات شهری میشود کهاين خودسطح مناسب شهررا درپیوند با سایرشهرها درمقیاس ملی وفراملی گسترش میدهد.امینی دربخش دیگرسخنان خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوا خاطرنشان کرد: با شروع فصل سرما وبروزآلودگی هواهمه فریادمیکشند وصحبت از راهکارهای رفع آلودگی میکنند اما دریغ ازاینکه یکی ازمسئولان با استفاده ازاتوبوس وحملونقل عمومی به محل کارخود برود.
به گزارش قانون، شهر صنعتی شده اصفهان طی سالهای گذشته شاهد رشد انواع و اقسام صنایع در داخل محدوده شهری و شهرهای اطراف بوده است. متاسفانه برخی ازاين صنایع از تکنولوژیهای ضد محیط زیستی در دستگاههای خود بهره میگیرند واین موضوع یکی از موارد آلوده کننده هوای کلانشهر اصفهان است. وجود کارخانههای تولید گچ، سیمان، شن و ماسه، آجر و کارخانههایی ازاين دست در کنار نیروگاه و پالایشگاه اصفهان که در مجاورت شهرهای اصفهان، شاهین شهر و خمینی شهر واقع شده قطعا بر آلودگی هوایاين شهرها تاثیراتی خواهد داشت.
از طرف دیگر رشد چشمگیر استفاده از وسایط نقلیه شخصی به صورت تک سرنشین به دلیل کمبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در رشد آلودگی هواايفا کرده است. در سالهای گذشته وجود بنزینهایی که حرف و حدیثهایی در مورد آلوده کنندگی آنها وجود داشت، در کنار استاندارد نبودن سیستم تحریق اتومبیلهای موجود در سطح شهر و استفاده بی رویه از خودروهای شخصی باعث شده بود که میانگین روزهای پاک اصفهان به حدود یک ماه در سال برسد.
خوشبختانه با توزیع بنزینهای با استاندارد یورو 4 عامل آلوده کننده بنزین سهم خود را از آلودگی کمتر کرده است، اما استفاده بی رویه از اتومبیل شخصی، خودروهای تک سرنشین، مسافرتهای غیر ضروري با اتومبیلهای شخصی و همچنین ضعف مراکز معاینه فنی خودروها دست به دست هم داده تا در روزهای آلودگی هوا ریههای مردم را دچار مشکلات فراوان کند.
نکته دیگری که با چراغ سبز دولت طی سالهای گذشته باعث تشدید آلودگی هوا توسط خودروها شده است و نیاز به باز نگری دارد، بحث معاینه فنی خودروهاست. قبلا طبق قانون، خودروهای شخصی هر سه سال یکبار باید برچسب معاینه فنی خودرو دریافت می کردند که چندسالی است کهاين دوره زمانی به 5 سال افزایش یافته و همین موضوع معضلاتی راايجاد کرده است.
از سوی دیگر عوارض آلایندگی ای که در شهرهایی چون اصفهان از صنایع و کسب و کارهای آلوده کننده دریافت می شود معلوم نیست که حتما در سرفصلهای مقابله با آلودگی هزینه شود، چهاينکه چندین سال است توسعه فضای سبز اصفهان تقریبا متوقف شده، ناوگان حمل و نقل عمومی به وسیله اتوبوس و تاکسی شاهد نوسازی قابل توجهی نبوده و متروی اصفهان نیز که سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی دارد هنوز به بهره برداری مناسب نرسیده و افق مناسبی نیز برای بهره برداری مناسب آن قابل تصور نیست.
البته با فعالیتهای خوب سازمان محیط زیست و سایر دستگاههای متولی طی دو، سه سال گذشته روزهای پاک سال از حدود یک ماه در سال به حدود 6 ماه در سال رسیده، اما باید توجه داشت که شهرونداناين کلانشهر حق دارند تا روزهای بیشتری از سال را در هوای پاک نفس بکشند.
تنفس در هوایی پاک نیازمند همت همه شهروندان به منظورايفای سهم تک تک شان در کاهش آلودگی است. در کنار همت مردم که باید با فرهنگ سازی و آموزش صحیح اتفاق بیفتد، لازم است تا عزم جدی مسئولان نیز برای از بین بردن زمینههای آلودگی یا کاهش زمینهها مصمم تر از گذشته ادامه پیدا کند.اين روزها هوای اصفهان نفسها را به شماره انداخته است.
با حرف نمی توان آلودگی هوا را کاهش داد
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیوستن کلانشهراصفهان به شبکه شهرهای خلاق گفت: اصفهان نخستین شهرایرانی است که به شبکه شهرهای خلاق جهان زیرنظریونسکو پیوسته است.
امینی با اشاره بهاينکه شبکه جهانی شهرهای خلاق،معتبرترین شبکه جهانی است که ازسوی یونسکوتشکیل شده،افزود: اصفهان به لحاظ برخورداری ازصنایعدستی وهنرهای مردمی بهعنوان عضورسمیاين شبکه انتخابشده است.رئیس شورای اسلامی شهراصفهان تصریح کرد: برخورداری ازقابلیتهای بالا درعرصه فرهنگ وهنرازشاخصههای شهرهای خلاق است واین بدان معنااست که بسترمناسب وقابلیت توسعه پایدارازویژگیهای شهراصفهان است.
وی ادامه داد: براساس استانداردهای یونسکوشهرخلاق،شهری است که ازنوآوری وتوانمندیهای شهروندان درتوسعه پایدارشهری استفاده میکند.رئیس شورای اسلامی شهراصفهان اضافه کرد: شبکه شهرهای خلاق درسال۲۰۰۴توسط یونسکو پایهگذاری شد وخلاقیت مردم درکنار،صنایعدستی،معماری وطراحی،رسانه،وغذا به عنوان شاخصههای شهرخلاق محسوب میشود.
امینی گفت: همچنینايجاد شهرهای خلاق باعث رونق وشکوفایی حیات شهری میشود کهاين خودسطح مناسب شهررا درپیوند با سایرشهرها درمقیاس ملی وفراملی گسترش میدهد.امینی دربخش دیگرسخنان خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوا خاطرنشان کرد: با شروع فصل سرما وبروزآلودگی هواهمه فریادمیکشند وصحبت از راهکارهای رفع آلودگی میکنند اما دریغ ازاینکه یکی ازمسئولان با استفاده ازاتوبوس وحملونقل عمومی به محل کارخود برود.
۰