این کار را هرگز انجام ندهید، یارانه‌ شما حذف می‌شود

این کار را هرگز انجام ندهید، یارانه‌ شما حذف می‌شود

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ترس مردم بابت قطع یارانه خود توضیحاتی ارائه کرد.

کد خبر : ۱۷۸۲۳۰
بازدید : ۲۹۳

سید رضا یحیوی درباره اجرایی‌شدن طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ با حذف شدن ارز ترجیحی، قیمت اقلام اساسی افزایش یافت؛ به واسطه آن دولت تصمیم گرفت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به سمت سفره مردم هدایت کند. آن زمان بستری مانند شبکه ملی اعتبار (شما) آماده نبود و رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم نسبت به یارانه نقدی خود شکل گرفته بود و از یارانه دریافتی خود برای سایر استفاده می‌کردند.

وی افزود: مدتی گذشت و مسوولان پرداخت یارانه برای اینکه یارانه به سفره مردم بیاید، چند طرح به‌صورت پایلوت اجرا کردند تا به مدل خوبی رسیدند تا اینکه از اسفند ۱۴۰۱ این طرح به صورت ملی در تمام کشور اجرا شد.

قدم‌به‌قدم با اقدامات دولت برای استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا ضعف‌هایی داشت، تصریح کرد: آن زمان تعداد ۲۵ هزار فروشگاه متصل به این طرح در تمام کشور داشتیم اما رفته رفته این طرح به بلوغ رسید.

یحیوی بیان کرد: برای پیشبرد بهتر این هدف، یک تیم تشکیل و با آمدن نیروهای فنی نخبه جلسات متفاوت برای توسعه شبکه آغاز شد. خرداد ۱۴۰۲ دولت مشوقی را تعریف کرد تا مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی جذب شوند.

وی تأکید کرد: مشوق دولت در مرحله نخست مبلغ ۸۰ هزار تومان اعتبار تشویقی برای یارانه بگیران تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شد. در فاز بعدی دهک یک تا سه درآمدی به این طرح اضافه شدند. قدم بعدی که برای این کار برداشته شد، افزایش مبلغ اعتبار تشویقی به ۱۲۰هزار تومان بود که به واسطه آن استقبال بیشتر شد. پس از آن دهک‌های چهار و پنج نیز به این طرح اضافه شدند.

افزایش ۲۲۰ هزار تومانی یارانه چطور محقق شد؟

مشاور معاون وزیر رفاه درباره گام بعدی که در این طرح برداشته شد، گفت: اضافه‌شدن دهک‌های شش و هفت به طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال را از قبل بیشتر کرد. بعد از آن دولت تصمیم گرفت که این کار قوی‌تر پیش برود و سفره مردم تقویت شود. برای تحقق این هدف کارشناسان وزارت بهداشت، وزارت صمت و دیگر نهادها جلسات متعددی را در بالاترین سطح و در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردند و تصمیم گرفتند.

یحیوی تأکید کرد: شخص رئیس‌جمهور نظر مثبتی نسبت به این موضوع داشتند و خودشان نیز آن را دنبال کردند که بهترین مدل برای اجرایی‌شدن این طرح استخراج شود. در نهایت قرار شد به مناسبت دهه فجر نام مدل جدید که مربوط به تخصیص ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی بود را طرح فجرانه بگذارند و آن را اعلام کنند.

دریافت یارانه تشویقی تسهیل شد

وی ادامه داد: این طرح با مدل‌ قبلی چند تفاوت دارد. نخست اینکه اعتبار یارانه آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید. در گذشته پیش‌شرطی وجود داشت تحت این عنوان که فرد باید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را خرید کند تا یارانه تشویقی شامل حال او شود. در طرح فجرانه این پیش‌شرط به طور کامل حذف شد.

یحیوی خاطرنشان کرد: به‌واسطه این طرح، قدرت خرید مردم و آزادی عمل آن‌ها افزایش یافت. مرحله سوم یک تفاوت دیگر نیز داشت. در مرحله قبل این امکان وجود داشت که اعتبار ۱۲۰ هزار تومان بین ۱۱ قلم سبد غذایی چرخش داشته باشد. به این شکل که فرد کل اعتبار خود را برای خرید روغن، برنج، گوشت یا لبنیات هزینه کند. در مرحله جدید برای اینکه مردم عزیز ما تمام ویتامین‌ها، کالری و پروتئین موردنیاز خود را تامین کنند، اعتبار مشخصی را به هر کالا اختصاص دادیم. مثلا اگر کسی گوشت بخرد، صرفا اعتبار همان قلم را دریافت می‌کند، اگر خرید فرد دیگر روغن باشد اعتبار همان را دریافت می‌کند.

دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمول یارانه مضاعف هستند

مشاور معاون وزیر تعاون تصربح کرد: سبدی که برای این طرح درنظر گرفته شده است، وزن و قیمت مشخص دارد. قیمت مبنایی آن ۵۲۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ است. افزایش قیمت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ یک افزایش دیگر نیز داشت که دولت اعلام کرد کسی که قصد خرید این سبد را دارد باید ۵۲۳ هزار تومان از مبلغ یارانه پرداخت کند و ما به التفاوت قیمت آن کالاها در سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۲۰ هزار تومان است از سوی دولت در قالب اعتبار شارژ شده به حساب تخصیص پیدا می‌کند و مشمولان یارانه بگیر در دهک‌های یک تا هفت درآمدی می‌توانند از آن استفاده کند.

یحیوی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ که ارز ترجیحی حذف و قیمت‌ها افزایش یافت، دولت با این طرح فاصله‌ای که ایجاد شد را یکبار با یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و بار دیگر با ۲ طرح تشویقی ۱۲۰ و ۲۲۰ هزارتومانی پوشش داده است.

وی گفت: به دلیل محدودیتی که در منابع وجود داشت، «طرح فجرانه» برای مدت ۳ ماه اجرایی شد و تا ۱۷ اردیبهشت ادامه‌دار خواهد بود. اگر منابع تأمین شود این طرح نیز ادامه پیدا می‌کند؛ اما اکنون این طرح برای سه ماه از بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد و صرفاً مختص دهه فجر نبوده است.

استقبال ۴۰ درصد از طرح کالابرگ الکترونیکی

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: برای این یارانه تشویقی که مختص دهک یک تا هفت درآمدی است، چند سناریو متصور شدیم. نخست اینکه اگر دهک یک تا هفت ۱۰ درصد استقبال کنند، یک درصد مشخصی منابع باید به آن اختصاص پیدا کند، اگر استقبال افزایش یابد میزان منابع باید بیشتر شود. اگر استقبال ۶۱ میلیون نفری که مشمول این طرح هستند ۵۰ درصدی شود باید ماهانه ۷ همت منابع تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه میزان استقبال از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در ۱۰ روز نخست اجرا به ۲۵ میلیون نفر رسیده بود (حدود ۴۰ درصد از کل ۶۱ میلیون نفر) است، افزود: افزایش اعتبار تشویقی جذابیت طرح را برای یارانه‌بگیران دهک یک تا هفت درآمدی بیشتر کرد و قدرت خرید مردم نیز افزایش یافت.

یحیوی با تأکید بر اینکه یارانه هیچ ارتباط موضوعی با کالابرگ الکترونیکی ندارد، افزود: شارژ تشویقی یارانه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت به مدت سه ماه در همین تاریخ در حساب افراد شارژ می‌شود و آن‌ها می‌توانند روز بعد خرید خود را انجام دهند. اگر در ماه فرد خریدی انجام ندهد، اعتبار آن صفر شده و به ماه بعد انتقال نمی‌یابد.

۲۱۰ هزار فروشگاه در دسترس یارانه‌بگیران

وی درباره اتصال فروشگاه‌ها به این طرح گفت: تا کنون ۲۱۰ هزار فروشگاه به این طرح متصل شده‌اند و تعداد زیادی از فروشگاه‌های جدید در حال بررسی هستند تا به این شبکه متصل شوند. افزایش تعداد تراکنش‌های کالابرگی نشان می‌دهد طرح با استقبال رو به رو شده است. تا خرداد امسال میزان تراکنش‌ها ماهانه به ۱۰۰ هزار تراکنش می‌رسید اما این عدد اکنون و در طرح فجرانه روزانه بیش از ۲ و نیم میلیون تراکنش انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از آن در فروش حضوری انجام می‌شود.

مشاور معاون وزیر تعاون درباره ترسی که مردم بابت قطع‌شدن یارانه خود در صورت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی دارند، افزود: بله متأسفانه این برداشت اشتباه رخ‌داده است. این طرح هیچ ربطی یارانه مردم ندارد و پرقدرت می‌گوییم که به‌واسطه این طرح، یارانه نقدی مردم قطع نمی‌شود. این طرح سفره‌غذایی و امنیت غذایی آن‌ها را تأمین می‌کند.

وی افزود: نگاه دیگری که به این طرح وجود دارد این است که چون اسم آن را طرح فجرانه گذاشتیم مردم احساس کردند این طرح فقط منحصر به دهه فجر است، به همین دلیل به‌سرعت به سمت فروشگاه‌ها رفتند تا از اعتبار یک‌ماهه استفاده کنند، درحالی‌که این برای مدت سه ماه به‌صورت ماهانه و غیرقابل‌انتقال به ماه بعد در حساب افراد شارژ می‌شود.

یحیوی درباره هجمه‌هایی که به این طرح وارد شده است، خاطرنشان کرد: دلیل هجمه‌ها کاملاً مشخص است؛ این طرحی موفق بوده، بین مردم راه خود را بازکرده و سفره مردم تقویت شده است، طبیعی است که به آن هجمه وارد کنند.

وی درباره اختلالی که در زمان ثبت فروشگاه‌ها در شبکه شما وجود دارد، گفت: بله در روزهای نخست که طرح فجرانه اعلام شد، علاوه فروشگاه‌های زیادی برای اتصال به شبکه اعلام آمادگی کرده‌اند، استفاده مردم از این برنامه کاربردی نیز به شکل چشمگیری افزایش‌یافته و همین استقبال باعث کندی یا اختلال جزئی در سایت شد. تیم فنی ما در این مدت‌زمان زیادی را اختصاص داد تا به‌زودی اَبر برنامه کاربردی برای طرح کالابرگ توسعه پیدا کرده و در دسترس مردم قرار بگیرد و همه را تحت پوشش قرار دهد.

منبع: اطلاعات

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید