(تصاویر) پنج خودرو قلدر که معادل شاسی‌بلند ایران‌خودرو فروخته می‌شوند

(تصاویر) پنج خودرو قلدر که معادل شاسی‌بلند ایران‌خودرو فروخته می‌شوند

با هزینه‌ای که برای خرید ری‌را یعنی یک میلیارد تومان، معادل ۱۶ هزار دلار میپردازید چه خودروهایی میوان خرید.

کد خبر : ۲۰۱۸۲۱
بازدید : ۴۳

اعلام قیمت ریرا با هزینه خرید نزدیک به یک میلیارد تومان، معادل ۱۶ هزار دلار، گزینه‌های مختلف در بازار جهانی را به یاد می‌آورد.

46

شکی نیست که عرضه‌ی ریرا توسط ایران خودرو، یک گام مهم برای پیشرفت صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. استفاده از پیشرانه‌ی ساخت داخل و نصب تجهیزات نسبتا کامل برای ریرا، جالب توجه است؛ اما آیا این خودروی ۱۶ هزار دلاری در مقایسه با رقبای ساخت کشورهای خارجی، حرفی برای گفتن دارد؟

براساس داده‌های اقتصادی، شرکت‌های فعال در ایران نسبت به صنعت‌گران خارجی، مزیت‌های ویژه دارند. مثلا نیروی کار بسیار ارزان، زمین‌های خالی و سوله‌های فراوان،  هزینه‌ ناچیز برای انرژی شامل برق و گاز، برای صنایع بزرگ ایران فراهم است. همچنین بازار انحصاری و ممانعت از ورود اجناس خارجی، امتیاز خاص برخی شرکت‌ها، مثل سایپا و ایران خودرو محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه انواع مواد خام فلزی و غیرفلزی، به وفور با قیمت پایین در ایران وجود دارند.

47

با تمام مزیت‌هایی که گفته شد، هر سال به زیان انباشته‌ی شرکت‌های خودروساز ایرانی، اضافه می‌شود. مدیران سایپا و ایران خودرو معتقدند، فروش محصول با قیمت چندصد میلیون تومان برای محصولاتی مثل شاهین و دنا پلاس اتوماتیک، باعث زیان آنها شده است. به این ترتیب، احتمالا تعیین قیمت ۹/۷۵ میلیون تومان برای ریرا نیز با منت بر سر شهروندان ایرانی همراه خواهد بود.

حال اگر فرض کنیم، ریرا به قیمت یک میلیارد تومان معادل ۱۶ هزار دلار به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد؛ آیا امکان رقابت با خودروهای خارجی در بازار جهانی را خواهد داشت؟ شکی نیست که محصولات ساخت برندهای مطرح دنیا و خصوصا شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای، هرگز نمی‌توانند امکانات ریرا ایران خودرو را با قیمت ۱۶ هزار دلار تامین کنند؛ اما خودروسازان چینی داستان دیگری دارند.

 

48

بهره‌وری بسیار عالی در صنایع چین، انواع محصولات باکیفیت و خوش‌قیمت را به بازار جهانی می‌فرستد. صنایع چین نسبت به ایران، هزینه بیشتری‌ برای نیروی کار و زمین و انرژی، می‌پردازند اما در نهایت، برتری واضح نسبت به شرکت‌های ایرانی دارند.

چری  X۲۲ و X۳۳ و X۵۵

قیمت۱۰ تا ۱۵ هزار دلار

مصرف‌کننده‌ی ایرانی، برای X22 و X33 و X55 مدیران خودر مبلغ یک تا ۱/۵ میلیارد تومان می‌پردازد؛ اما این خودروها در بازار جهانی، همگی کمتر از یک میلیارد تومان هستند.

49_11zon

چری تیگو ۳X که در ایران به نام X22 پرو شناخته می‌شود، برای شهروندان روسیه و امریکای جنوبی، ۹ هزار دلار قیمت دارد. حتی اگر فرض کنیم، امکانات الکترونیک موجود در ریرا تماما روی X22 نصب شود، قطعا قیمت این خودروی چینی از ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار تجاوز نخواهد کرد.

50_11zon

چری تیگو ۳ یا مدیران خودرو X33 که ابعاد بزرگ‌تر نسبت به ریرا دارد، از موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی استفاده می‌کند. طبیعتا X33 نظر قدرت و شتاب، به خوبی ریرا ایران خودرو نیست؛ اما جادارتر و مشتری‌پسندتر محسوب می‌شود. تولید انبوه تیگو ۳ به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین طی سال‌های اخیر، هم‌اکنون متوقف شده و چری تیگو ۴ به جای آن عرضه می‌شود. در زمان تولید، تیگو ۳ برای مصرف‌کننده‌ی بازار شرق آسیا، ۱۲ هزار دلار هزینه خرید داشت.

51

چری تیگو ۴ در ایران به نام مدیران خودرو X55 عرضه می‌شود. سطح بسیار خوب امکانات و کیفیت ساخت در این خودرو، پیشرفت چشمگیر شرکت چری نسبت به زمانی که X33 را تولید می‌کرد، ثابت می‌کند. از نظر آپشن‌ها و قدرت پیشرانه، با ارفاق می‌توان ریرا و X55 را مشابه دانست؛ اما ابعاد بزرگ‌تر برای کراس‌اور چینی، جای شکی باقی نمی‌گذارد که برنده‌ی مقایسه با محصول ایران خودرو است. در روسیه و کشورهای مختلف دنیا، مبلغ ۱۵ هزار دلار برای X55 همراه امکانات کامل ارایه می‌شود.

بی وای دی یوآن آپ BYD Yuan Up

قیمت ۱۵ هزار دلار

تولید کراس‌اور برقی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار، توسط برندهای درجه یک چینی انجام می‌شود. تنوع این مدل خودروها بسیار زیاد است و بی وای دی یوآن آپ، یک نمونه برای مثال محسوب می‌شود.

52

در مدل پایه با قیمت ۱۳ هزار دلار، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور وجود دارد. این نسخه در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۳۰۰ کیلومتر توان پیمایش با یک شارژ دارد. بی وای دی یوآن آپ، همراه پیشرانه‌ی برقی ۱۷۵ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور، ۱۶ هزار دلار قیمت دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

کیا سونت و هیوندای ونیو

قیمت ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار

کراس‌اورهای کوچک کره، در چین و هند تولید می‌شوند. نسخه‌ی پایه از این خودروها با قیمت ۱۵-۱۶ هزار دلار، امکانات محدود دارند و همراه پیشرانه ۱/۲ لیتر، ۸۳ اسب بخار و ۱۱۵ نیوتن‌متر تولید می‌کنند.  سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر، مشخصات فنی ارزان‌ترین کیا سونت و هیوندای ونیو هستند.

53

قوی‌ترین مدل سونت و ونیو، موتور یک لیتر توربو با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متر دارند. این خودروها در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند و همراه امکانات کامل، نزدیک به ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.

ماهیندرا اسکورپیو

قیمت ۱۶ تا ۲۲ هزار دلار

غالب خودروهای ساخت هند، قیمت کمتر از ۱۵ هزار دلار دارند اما محصولات گران‌تر و باکیفیت‌تر نیز توسط شرکت‌های تمام خصوصی این کشور تولید می‌شوند.

54_11zon

ماهیندرا اسکورپیو یک خودروی شاخص در میان تولیدات هندی محسوب می‌شود. شاسی مستقل و سیستم دو دیفرانسیل، همراه ابعاد بزرگ و کابین جادار برای ۴ سرنشین بلند قد، اسکورپیو را جذاب جلوه می‌دهد. این شاسی‌بلند هندی با موتور ۲/۲ لیتر توربودیزل، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. اسکورپیو با امکانات اضافی، به قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود.

داچیا ساندرو و داستر استاندارد اروپا

قیمت ۱۰ تا ۱۶ هزار دلار

روی کاغذ، توانایی فنی و امکانات رفاهی داچیا ساندرو ۲۰۲۴ به خوبی ریرا نیست؛ اما قیمت ۱۰ هزار دلاری برای خودروی استاندارد اورپا جالب توجه است.

55

ساندرو به عنوان نسخه‌ی مدرن تندر ۹۰ شناخته می‌شود و امروزه با موتور یک لیتر همراه گیربکس CVT اتوماتیک، ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد. ساندرو ۲۰۲۴ در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و تنها ۶  لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد. نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخار با صفر تا صد ۱۰ ثانیه و امکانات بیشتر، ۱۲ هزار دلار به قیمت ۱۴ هزار دلار در شرق اروپا می‌شود.

56

داستر دو دیفرانسیل، دیگر خودروی جالب توجه در فهرست کراس‌اورهای ارزان‌قیمت دنیا است. مدل تک دیفرانسیل و کم امکانات داستر ۲۰۲۴ در هند، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد؛ اما مدل دو دیفرانسیل مونتاژ اروپا با بودجه‌ی ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار قابل خرید است. این مدل مجهز به سیستم هیبرید ساده (Mild hybrid) با قدرت ۱۳۰ اسب بخار، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید