بحران خشکسالی در ۳ استان کشور

بحران خشکسالی در ۳ استان کشور

۳ استان قم، فارس و قزوین بیشترین کاهش بارندگی را تجربه کرده‌اند.

کد خبر : ۱۶۹۲۲۳
بازدید : ۲۴۴

از ابتدای در سال آبی جاری تا اول هفته جاری (اول مهر تا شامگاه ۲ دی) بالغ‌بر ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب بوده آب وارد مخازن سدها شده که این رقم ۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در مقابل، میزان خروجی آب از مخازن سدهای شرب و کشاورزی کشور به ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسب به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت بارندگی

اطلاعات حوزه آب که توسط ایسنا منتشر شده، حاکی از این است که میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی کشور از ابتدای امسال تا هفته نخست دی‌ماه (از اول مهر تا شامگاه ۲ دی) به ۴۲.۲ میلی‌متر رسیده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این آمارها، از استمرار خشک‌سالی در ایران حکایت دارد و باوجود قرار داشتن در فصل زمستان و احتمال افزایش بارندگی، همچنان هشداری برای مدیریت مصرف آب قلمداد می‌شود.

حال‌وروز سدها

برآیند دادوستد آبی سدها، ذخیره ۱۹.۹ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها بوده که ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل بوده و میزان پرشدگی سدها را از حوالی ۳۶ درصد در دی‌ماه سال قبل به ۴۰ درصد در دی‌ماه امسال افزایش داده است.

بررسی آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد در ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲، وضعیت ذخیره آب در ۲۶ سد کشور بهبود پیدا کرده و در چهار سد بحران‌زده در سال گذشته، موجودی آب بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

طبق آمارهای حوزه آب، پرشدگی سد اکباتان همدان با افزایش ۵۴۷ درصدی موجودی آب به ۱۳ درصد رسیده و این شاخص در سد وشمگیر گلستان با رشد ۱۷۷ درصدی موجودی آب به ۲۷ درصد رسیده است.

همچنین پرشدگی سد کرخه با افزایش ۱۶۰ درصدی موجودی آب به ۲۸ درصد رسیده و سد ایلام نیز با ۱۶۰ درصد افزایش موجودی آب، ۷۵ درصد پر شده است. در این میان پرشدگی سد زاینده‌رود اصفهان نیز با افزایش ۸۶ درصدی ذخیره آب به ۲۳ درصد رسیده است.

اما در میانگین ۵۴ ساله، ۳ استان گلستان سمنان و خراسان شمالی، بیشترین بهبود بارندگی و ۳ استان قم، فارس و قزوین بیشترین کاهش بارندگی را تجربه کرده‌اند.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید