گردترین و مستطیل شکل ترین کشورهای جهان کدامند؟

گردترین و مستطیل شکل ترین کشورهای جهان کدامند؟

کشور مصر با امتیاز 0.955 (از 1) رتبه اول را به دست آورده است. مرزهای شرقی و جنوبی مصر که از میان بیابان‌های خالی می‌گذرند، کاملاً مستقیم هستند. این کشور همچنین با خط ساحلی نسبتاً مستقیم مدیترانه در شمال و تنها ساحل دریای سرخ کمی شیب دار آن در شرق، کاملا مستطیل شکل به نظر می رسد.

کد خبر : ۱۴۰۳۸۲
بازدید : ۳۷۶

به نقشه ترکیه نگاه کنید! حتما با من موافقید که نقشه این کشور به شکل عجیبی جعبه‌ای شکل است. شاید می پرسید "چرا؟"  اما راستش را بخواهید این سوال درستی نیست زیرا مانند بسیاری از مرزهای بین المللی، مرزهای ترکیه نتیجه رخدادهای ژئوپلیتیکی هستند، نه طراحی زیبایی شناختی یا هندسی. اما هنوز می توان یک سوال مرتبط تر مطرح کرد: ترکیه چقدر مستطیل است؟ آیا این کشور مستطیل شکل ترین کشور دنیاست؟

برای پاسخ به این سوال، باید مجموعه داده ای را پیدا کنید که مرزهای همه کشورهای روی زمین را به طور دقیق توصیف می کند و الگوریتمی را ابداع می کند که شکل هر کشور را با یک مستطیل بهینه مقایسه می کند.

این دقیقاً همان کاری است که دیوید بری، زمین‌آماردان استرالیایی انجام داد. در همین ابتدا بگوییم که نتیجه گیری های او نشان می دهد که ترکیه تنها پانزدهمین کشور مستطیل شکل در جهان است. و برنده این مسابقه کدام کشور است؟ پاسخ؛ مصر.

حالا بیائید سوالات خودمان را متنوع تر کنیم؛ گردترین کشور جهان کدام است؟ این بار گونزالو سیروئلوس، ریاضیدان آرژانتینی پاسخ را برای ما آشکار می سازد؛ کشورسیرالئون در غرب آفریقا.

همانطور که پاسخ ها نشان می‌دهند، به نظر می رسد آفریقا قاره‌ای با تنوع زیادی در ریخت‌شناسی ژئوپلیتیک است. اما جذاب ترین کشور که در رتبه بندی هر دو فهرست جایگاه قابل اعتنایی دارد، واتیکان است. در واقع، این کشور پاپ نشین هم چهارمین کشور گرد و هم دومین کشور مستطیلی شکل در جهان است. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

مستطیل شکل ترین کشورهای جهان

قبل از هرچیز، بیایید نگاهی دقیق تر به نتایج داشته باشیم. قبل از هرچیز بگوئیم که منظور از مستطیل شکل ترین کشور، حداکثر درصد همپوشانی یک کشور با مستطیلی به همان مساحت است.

براین اساس همانگونه که پیشتر عنوان کردیم کشور مصر با امتیاز 0.955 (از 1) رتبه اول را به دست آورده است. مرزهای شرقی و جنوبی مصر که از میان بیابان‌های خالی می‌گذرند، کاملاً مستقیم هستند. این کشور همچنین با خط ساحلی نسبتاً مستقیم مدیترانه در شمال و تنها ساحل دریای سرخ کمی شیب دار آن در شرق، کاملا مستطیل شکل به نظر می رسد.

واتیکان در قلب ایتالیا، جزیره سن مارتین متعلق به هلند در دریای کارائیپ و لسوتو، کشوری محسور در آفریقای جنوبی، رتبه های دوم تا چهارم را در اختیار دارند. یمن در خاورمیانه، غنا و ساحل عاج در آفریقا، و در اروپا مقدونیه و لهستان، با رتبه بالاتر از 0.9 در مقیاس مستطیل، کشورهای بعدی این فهرست هستند.

5

بریتانیا و ایالات متحده هر دو در انتهای رتبه بندی قرار دارند. بریتانیا (امتیاز 0.763) در جایگاه 159 سقوط کرده است. آمریکا نیز عمدتاً به دلیل جدا بودن آلاسکا و هاوایی، با امتیاز 0.735در رتبه 169مین کشور مستطیل شکل در جهان قرار می گیرد.

گردترین کشورهای جهان

با نگاهی به رتبه‌بندی مقابل، سیرالئون (امتیاز: 0.934) با وجود اینکه چهاردهمین کشور مستطیل شکل جهان است، از نظر گردی پیشتاز جهان است. این کشور با اختلاف کمی جلوتر از نائورو (0.923) است که همچنین دهمین کشور مستطیل شکل جهان است.

زیمبابوه (0.915) هم اگر دو منطقه جدا شده نداشت، اکنون در رتبه اول این فهرست بود اما باید به جایگاه سوم رضایت بدهد. این کشور آفریقای جنوبی همچنین سی امین کشور مستطیل شکل جهان است. و همانطور که قبلا ذکر شد، چهارمین کشور مدور، واتیکان، یا همان دومین کشور مستطیل شکل جهان است.

6

نتیجه

خوب این اطلاعات چه چیزی به ما می آموزد؟ واقعیت را بخواهید، هیچ! صرفا می توانید به این نتیجه برسید که گردترین کشورهای جهان در عین حال می توانند مستطیل شکل ترین کشورهای جهان هم باشند.

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید