آمار هولناک غرق‌شدگی از ابتدای امسال:

۷ نفر دیروز غرق شدند؛ ۲ استان بدون دریا در صدر بیشترین فوتی‌های غرق‌شدگی!

۷ نفر دیروز غرق شدند؛ ۲ استان بدون دریا در صدر بیشترین فوتی‌های غرق‌شدگی!

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره استان‌های دارای بیشترین غرق شدگی در ماموریت‌های اورژانس نیز اظهار کرد: برابر آمارهای ما استان‌های خوزستان، مازندران، فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۶، ۱۵، ۱۵ و ۱۴ مورد فوتی دارای بیشترین موارد غرق‌شدگی در کشور هستند و نکته قابل توجه این است که در این میان دو استان فارس و خراسان رضوی هیچ ارتباطی هم با دریا ندارند.

کد خبر : ۱۴۱۳۴۶
بازدید : ۱۶۱

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: با شروع فصل گرما تمایل به شنا و آب‌تنی هم افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع سبب افزایش احتمال مرگ در پی غرق‌شدگی می‌شود.

دکتر جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به افزایش دمای هوا در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: تجربه و همچنین آمارهای ما در روزهای اخیر نشان داده که با افزایش دما، تمایل به شنا و آب‌تنی هم در میان مردم بیشتر می‌شود. همین موضوع نیز زنگ خطر افزایش مرگ‌های ناشی از غرق شدگی را افزایش داده است.

آمار غرق‌شدگی از ابتدای امسال

وی با اشاره به آمار ماموریت‌های اورژانس در مورد غرق شدگی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه امسال جمعا ۱۷۱ نفر به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند. ۹۰ نفر هم دچار مصدومیت شده و خدمات درمانی را از اورژانس دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه آمار نهایی و قطعی غرق شدگی از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود، گفت: این آمار تنها مربوط به ماموریت‌های اورژانس است.

۴ استان دارای بیشترین غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۲

میعادفر درباره استان‌های دارای بیشترین غرق شدگی در ماموریت‌های اورژانس نیز اظهار کرد: برابر آمارهای ما استان‌های خوزستان، مازندران، فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۶، ۱۵، ۱۵ و ۱۴ مورد فوتی دارای بیشترین موارد غرق‌شدگی در کشور هستند و نکته قابل توجه این است که در این میان دو استان فارس و خراسان رضوی هیچ ارتباطی هم با دریا ندارند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که گرچه دریا یکی از محل‌های مهمی است که باید از غرق شدگی در آن جلوگیری کرد، اما اجرای طرح‌هایی مانند سالم‌سازی دریا و توجه به ایمنی شناگران تا حد زیادی این آمار را کاهش داده است. از این رو یکی از جدی‌ترین چالش‌های ما شنا در محل‌های ممنوعه یا ناشناس است. رودخانه‌ها، سدها و استخرهای کشاورزی از جمله این موارد است که متاسفانه آمار قابل توجهی را هم به خود اختصاص داده است.

رودخانه بیشتر از دریا غرق می‌کند

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره محل‌های وقوع غرق شدگی نیز خاطرنشان کرد: رودخانه با ۳۰ درصد بیشترین محل غرق شدگی افراد در این مدت بوده است. پس از آن دریا و استخرهای کشاورزی به ترتیب با ۲۴ و ۱۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد. استخرهای شنا با ۱۲ درصد، سدها و آب‌بندها با چهار درصد و کانال‌های آب و کشاورزی هم با چهار درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد. حدود هشت درصد هم در سایر محل‌ها رخ داده است.

میعادفر میانگین سنی جانباختگان درپی غرق شدگی را ۲۵ سال اعلام کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که عمده قربانیان جوانان و افرادی هستند که مرگشان ضربه زیادی به خانواده و حتی آینده کشور وارد می‌کند. در ماموریت‌های اورژانس کم سن ترین فرد غرق شده پسربچه‌ای یک ساله بود و مسن‌ترین نیز مردی ۷۵ ساله بوده است.

وی درباره تفکیک جنسیتی غرق‌شدگان نیز اظهارکرد: ۸۴ درصد از موارد غرق شده تا ۲۰ خردادماه را آقایان شامل می‌شوند و ۱۶ درصد باقی مانده نیز زنان هستند.

افزایش غرق‌شدگی با افزایش دما

میعادفر افزود: با شروع فصل گرما، تمایل به شنا و آب‌تنی هم افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه افراد بسیاری برای شنا و آب تنی به استخرهای کشاورزی، استخرهای خانگی یا رودخانه‌ها و آب‌بندها مراجعه می‌کنند. در این محل‌ها امکان نظارت یا استقرار تیم‌های نجات غریق وجود ندارد و همین موضوع نیز سبب افزایش احتمال مرگ درپی غرق شدگی می‌شود.

غرق شدن دست‌کم ۷ نفر در روز گذشته

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه روند حوادث مربوط به غرق شدگی همزمان با گرم شدن هوا روبه افزایش است، گفت: در ساعات پایانی روز گذشته، تنها هفت نفر به دلیل غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که این آمار بالایی است.

توصیه برای پیشگیری از غرق شدن

وی از مردم خواست که اولا بدون آشنایی با مهارت شنا به هیچ عنوان وارد آب و به خصوص دریا و رودخانه و همچنین قسمت عمیق استخرها نشوند. همینطور مردم توجه داشته باشند که شنای در استخر بسیار راحت‌تر از شنا در دریا است و از این رو با تصور به اینکه با فنون شنا در استخر آشنا هستند، وارد دریا نشوند.

میعادفر افزود: موضوع دیگر شنا در استخرهای خانگی، کشاورزی و امثال آن است. مردم باید توجه داشته باشند که از رها کردن کودکان خود در حاشیه این استخرها پرهیز کنند. در مورد استخرهای کشاورزی یا آب نماها نیز باید توجه داشته باشند که این محل‌ها به هیچ عنوان برای شنا مناسب نبوده و خطراتی مانند برق گرفتگی، عفونت و ... آنها را تهدید می‌کند.

منبع: ایسنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید