خاص ترین چشمه ها را در شمال تهران ببینید

خاص ترین چشمه ها را در شمال تهران ببینید

در مطلب زیر با تعدادی از چشمه های شمال تهران آشنا شوید.

کد خبر : ۱۵۵۲۶۵
بازدید : ۵۶

جاذبه‌های دیدنی تهران قابل شمارش نیست،‌ یکی از جاذبه های طبیعی کلانشهر پایتخت که شاید تا حدودی برای بسیاری از ساکنان آن ناشناخته است، چشمه هایی است که از دل کوه ها سر بر می آورند و با جاری شدن در دل کوه ها و دشت ها مسئولیت سیراب کردن دشت‌های اطراف و زمین های کشاورزی را بر عهده دارند.

چشمه‌هایی که اگر روزی خشک شوند حیات تهران به خطر می افتد. در مطلب زیر با تعدادی از چشمه های شمال تهران آشنا شوید.

 چشمه یورد

موقعیت: شمال دره دارآباد، زیر گردنه تل‌هرز

خواص آب:ثبت نشده است.

رستوران یا کافه: ندارد

پارکینگ: ندارد

راه‌ دسترسی: باید از انتهای محله دارآباد به موازات خیابان بیمارستان مسیح دانشوری و از کنار دیوار آن پیش رفت و راه پاکوب مشخصی را در زمینی بایر که به کهنه‌دارآباد می‌رسد، در پیش گرفت.

در آنجا از یک دامنه پرشیب بالا رفت و دیوار بیمارستان را دور زد؛ سپس حدود ۲۰ دقیقه راه پاکوب مشخصی را تا رسیدن به جای مناسب برای بالارفتن از شیب تند تپه اول ادامه داد.

پس از یک ساعت پیمودن راه، در کمرکش یال کوه به گوسفندسرا می‌رسید. صعود از اینجا هم حدود یک ساعت طول می‌کشد تا بتوان به میانه یال رو به سمت شمال رسید. از اینجا به بعد مسیر به سمت راست منحرف می‌شود و بعد از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کوه‌پیمایی، سرچشمه یورد نمایان می‌شود.

 معرفی: در سراشیبی تندی قرار گرفته اما برای شب‌مانی یا استراحت نیمروزی سطح همواری دارد. برای رسیدن به این چشمه پر آب باید از آمادگی بدنی بالایی برخوردار باشید.

چراکه لازمه رسیدن به این منطقه سرسبز و زیبا گذر از دره‌های نفس‌گیر منطقه دارآباد است. با وجود این بعد از رسیدن به این چشمه و شنیدن صدای زیبای آب و پرندگانی که در تک درختان اطراف این مسیر هستند، می‌توان خستگی ساعت‌ها کوهنوردی را از تن به در کند. فراموش نکنید که آشامیدن از آب اینجا ممکن است برایتان دردسرساز شود، پس حتی‌الامکان از آن ننوشید.

 چشمه پیازچال

 موقعیت: دارآباد، مسیر کوهنوری قله پیازچال

 خواص آب: ثبت نشده است.

 رستوران یا کافه: ندارد

 پارکینگ: ندارد

 راه‌ دسترسی: از پارکینگ دارآباد به‌سمت قله دارآباد حرکت کنید. در مسیر یال که در نهایت به خط الراس قله ختم می‌شود به قله پیازچال می‌رسید. بعد از صعود به قله پیازچال به‌سمت دیگر در این منطقه ازجمله دشت پیازچال و چشمه حرکت کنید. پس از رسیدن به گردنه پیازچال در ارتفاع ۳۲۶۰ متری، چشمه پیازچال را می‌بینید.

 معرفی: در جوار گردنه پیازچال قرار دارد و محل خوبی برای استراحت کردن بعد از کوهپیمایی تا رسیدن به قله است. در مسیر یال که نهایتا به خط الراس قله ختم می‌شود سه پاکوب از پاکوب اصلی یال، شما را به سمت چپ دره و چشمه هدایت خواهد کرد.

در تقاطع پاکوب دوم لوله آب بزرگی وجود دارد که می‌توانید از آنجا آب را بردارید، چراکه تا قله چشمه و آب آشامیدنی دیگری وجود ندارد. در این منطقه که در تمام سال تقریبا سرسبز است می‌توان انواع گیاهان مثل گون، گلپر، آویشن کوهی، شنگه، پونه و حیواناتی چون کبک، خرگوش، روباه، گرگ، کل و بزکوهی را دید

 چشمه نرگس

 موقعیت: میدان سربند، ‌پناهگاه شیرپلا، چشمه نرگس

 خواص آب: ثبت نشده است.

 رستوران یا کافه: ندارد

 پارکینگ: ندارد

 راه‌ دسترسی: باید از میدان دربند به سمت شیرپلا حرکت کنید و از پشت پناهگاه شیرپلا از طریق یال اصلی، مسیر را به طرف قله توچال ادامه دهید. پس از پیمودن مسافتی حدود یک تا یک‌ونیم ساعت به پناهگاه امیری یا سیاه‌سنگ می‌رسید. در قسمت شرقی این جان‌پناه و در فاصله ۵۰-۶۰ متری آن، چشمه نرگس را می‌توانید ببینید.

معرفی: با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین و پرآب‌ترین چشمه مشرف بر دشت تهران است. سرچشمه آبی که از زیر میدان تجریش عبور می‌کند، از همین چشمه است. این چشمه جریان آب دائمی دارد و آب آن از بارش‌های برف و باران قله توچال تأمین می‌شود.

میزان ریزش آب چشمه نرگس در اوایل بهار به حدی زیاد است که در مسیر خود آبشار کوچک و زیبایی تشکیل می‌دهد و امتداد آب آن تا پشت پناهگاه شیرپلا می‌رسد. آب چشمه در محلی پایین‌تر از شیرپلا به آبشار دوقلو می‌ریزد. در کوه‌های شمیران چندین چشمه کوچک و بزرگ به نام نرگس وجود دارند که هیچ‌کدام شهرت و ریزش آب به اندازه این چشمه ندارند.

 چشمه جمشیدیه (منصوری)

 موقعیت: نیاوران، انتهای بوستان جمشیدیه، مسیر کوهنوری کلکچال

 خواص آب: سبک و گوارا.

 رستوران یا کافه: در داخل بوستان جمشیدیه دارد.

 پارکینگ: دارد

راه‌ دسترسی: می‌توانید با مشاهده نقشه مترو در خط یک و ایستگاه پایانی، تجریش پیاده شوید و با استفاده از تاکسی‌های ابتدای خیابان باهنر به این محل برسید.

برای تردد با اتوبوس‌های بین شهری شما می‌توانید در ایستگاه اتوبوس خیابان شهرداری، روبه‌روی مترو تجریش، با اتوبوس‌های اُزگل خودتان را به ابتدای خیابان فیضیه برسانید. با تاکسی هم، می‌توان از ابتدای خیابان باهنر به مقصد رسید.

 معرفی: بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی یکی از زیباترین پاتوق‌های تفریحی و گردشگری تهران است که با 10 هکتار مساحت، به‌دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی و نزدیکی به کوه‌ها چشمه آب معدنی و طبیعی دارد.

اگر دوست دارید در کنار یک چشمه پر آب و گوارا پیک نیک کنید چشمه پارک جمشیدیه یا منصوری را در لیست تفریحات آخر هفته خود قرار دهید. این چشمه در قسمت انتهایی پارک جمشیدیه و ابتدای مسیر کوهنوردی قله کلکچال قرار دارد و از اینجا با نام‌های منصوری و فین علی هم یاد می‌شود.

 چشمه هملون

 موقعیت: 35 کیلومتری تهران، فشم، مسیر میگون به شمشک

 خواص آب: ثبت نشده است.

 رستوران یا کافه: در میگون و شمشک قبل از مسیر کوهنوردی وجود دارد.

 پارکینگ: قبل از مسیر کوهنوری دارد.

راه‌ دسترسی: از میدان تجریش به انتهای بزرگراه ارتش و سپس به‌سمت لواسان و فشم بروید. بعد مسیر میگون را دنبال کنید و پس از آن جاده میگون به شمشک، شما را به‌سمت هملون می‌برد. اگر می‌خواهید از وسیله‌ نقلیه‌ عمومی استفاده کنید، می‌توانید با اتوبوس‌های خط شمشک به هملون بروید. تاکسی‌های شمشک نیز می‌تواند روش دیگری برای رسیدن به این منطقه باشد.

معرفی: رودخانه هملون از ارتفاعات و کوه‌های مشرف به دره‌ هملون سرچشمه می‌گیرد و در مسیر با پیوستن به چشمه‌های متعدد به آن در نهایت همه رودهای منطقه به پشت سد لتیان می‌رسند.

اینجا را در گذشته همه جا لانه یا همه لانه می‌گفتند که به‌دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای بسیاری در داخل این منطقه است. با گذشت زمان، این واژه به هملون تغییر یافته است. لون در گویش مردمان این منطقه به‌معنای غار است و هملون به‌معنایی مکانیست که غارهای بسیاری دارد. آبشار یخی هملون از مشهورترین جاذبه‌های دره هملون است که از چشمه هملون سرچشمه می‌گیرد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید