لذت گردشگری در شهر باستانی بیشاپور

لذت گردشگری در شهر باستانی بیشاپور

شهرستان کازرون مملو از آثار باستانی است که هرکدام از آن‌ها می‌تواند گردشگران را ساعت‌ها به خود مشغول کند و از پیاده‌روی در شهر باستانی لذت ببرند. یکی از آن‌ها شهر تاریخی بیشابور است.

کد خبر : ۱۶۸۴۴۰
بازدید : ۲۱

وقتی به دیدن اماکن تاریخی می‌رویم، انگار به سال‌ها پیش سفر می‌کنیم؛ خودمان را در حال و هوای زندگی مردم آن زمان تصور می‌کنیم و از روزمرگی‌ها حسابی دور می‌شویم.

در ادامه سلسله اخبار معرفی اماکن تاریخی و گردشگری استان فارس امروز به سراغ معرفی مجموعه تاریخی بیشابور کازرون که مربوط به اوایل دوره ساسانی است و دارای رودخانه، غار و کتیبه‌های تاریخی زیادی است، رفتیم.

شاید شهرهای مدرن زیادی را دیده باشیم، اما تجربه و مشاهده کردن شهرهای باستانی و تاریخی چیز دیگری‌ است. شهر باستانی بیشاپور در دوره ساسانی و به‌دست شاپور اول ساخته شده است.

 با این که بسیار از آن زمان گذشته است اما هنوز بخش‌هایی از این شهر باقی مانده است و چیزهایی خیلی بیشتر از محوطه خاکی و خرابه را شاهد هستیم. این منطقه در استان فارس قرار گرفته و نزدیک‌ترین شهر به آن کازرون است که حدود ۲۲ کیلومتر با آن فاصله دارد.

این شهر مستطیل‌ شکل بوده و شامل ۴ دروازه و ۲ خیابان است که همدیگر را قطع می‌کنند. هر کدام از خیابان‌ها به یکی از دروازه‌های شهر می‌رسند. شهر دو بخش دارد. در بخشی از شهر، خانه‌ها، گرمابه و بازار ساخته شده و در دیگری ارگ سلطنتی که بناهایی مثل معبد آناهیتا، کاخ والرین، کاخ شاپور و ایوان موزاییک در آن قرار دارد.

مجموعه بیشاپور در راه تخت‌جمشید به تیسفون قرار دارد و این همان مسیری است که در دوره هخامنشیان تخت‌جمشید را به شوش وصل می‌کرد. در کتاب‌های تاریخی اسم‌های دیگری هم برای بیشابور گذاشته‌اند، مثل بیشاور و به‌اندیوشاپور. در شمال این مجموعه تاریخی، رود شاپور در جریان است.

 شاهکار حجاری‌های عصر ساسانی در تنگ چوگان در مجاورت شهر بیشاپور و بر کرانه رودخانه شاپور باقی‌مانده است. شش نقش برجسته در دو طرف تنگ چوگان حجاری شده است. نقش‌ها بیانگر پیروزی‌ها و تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی است. از مجموع شش نقش، سه نقش بیانگر پیروزی شاپور بر والرین امپراطور روم است و سه نقش دیگر مربوط به پیروزی بهرام دوم بر یاغیان، تاج ستانی بهرام اول از مظهر اهورامزدا و پیروزی شاپور دوم بر یاغیان و دشمنان است.

معبد آناهیتا

یکی از مهم‌ترین اثر تاریخی موجود در شهر باستانی بیشاپور معبد آناهیتا است. آب در میان آریایی‌ها و در دین زرتشت جایگاهی بسیار بالا دارد به همین خاطر در آن دوران نیایشگاه‌هایی را برای ستایش آب ایجاد می‌کردند که نیایشگاه آناهیتا در بیشاپور یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. این نیایشگاه از منظر معماری و مهندسی، از شاهکارهای عهد ساسانی محسوب می‌شود.

مردمان آن دوران به طرزی بسیار ماهرانه آب رودخانه شاپور را که ۲۵۰ متر با این مکان فاصله دارد، به این سمت راهنمایی و با دستگاه‌های مختلف آن را کنترل و تقسیم بندی کردند.

شهر تاریخی بیشابور در یک‌هزار و ۶۰ کیلومتری جنوب تهران و ۱۵۰ کیلومتری غرب شیراز و ۲۳ کیلومتری شمال غرب کازرون قرار دارد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید