(عکس) عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟

اگر تا امروز گذرتان به خیابان گل‌رو در محله الهیه افتاده باشد، حتما یکی از متفاوت‌ترین و عجیب‌ترین درخت‌های تهران را دیده‌اید. همسایه‌ها به آن «درخت آدامسی» می‌گویند؛ همان درختی که با شکل و شمایل عجیبش حالا دیگر به یکی از نمادهای هویتی محله تبدیل شده و یادآور دیوار آدامسی معروف شهر سایتل آمریکاست.

کد خبر : ۱۷۲۲۹۰
بازدید : ۳۱۷

درخت آدامسی درختی بود شبیه دیگر چنارهای تهران؛ با همان شکل و شمایل آشنا، برگ‌های پنجه‌ای شکل و قامتی بلند که تابستان‌ها روی آسفالت داغ خیابان گل‌رو سایه می‌انداخت. حالا اما بخش‌هایی از تنه این درخت با آدامس‌های رنگارنگ پوشانده شده.

همسایه‌ها نمی‌دانند اولین آدامس را چه کسی روی تنه درخت چسباند، اما بدون شک پس از او بود که دیگران هم همین کار را تکرار کردند تا اکنون تنه درخت، لباسی رنگارنگ از جنس آدامس پیدا کند.

«محمد کریمیان» یکی از اهالی محله می‌گوید: «اوایل که تعداد آدامس‌ها کم بود کسی به این درخت توجه نمی‌کرد. اما حالا افرادی را می‌بینیم که وقتی چشم‌شان به درخت می‌افتد، چند لحظه‌ای به آن خیره می‌شوند و بعد با آن عکس یادگاری هم می‌گیرند. در چند سال اخیر که تعداد آدامس‌ها بیشتر شده، حتی افرادی را هم دیده‌ایم که صرفا برای عکس یادگاری با این درخت آدامسی به محله ما می‌آیند.»

عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟ | ارتباط جالب این درخت با دیواری در سیاتل آمریکا

از درخت آدامسی فرشته تا دیوار آدامسی سیاتل

روایت‌های متعددی درباره ماجرای آدامسی شدن این درخت شنیده می‌شود که مرور آنها جالب است. برخی از همسایه‌ها می‌گویند این درخت جلوی تصادف خودروها در تاریکی شب را می‌گیرد. دلیل‌شان این است که وقتی هوا تاریک می‌شود، آدامس‌ها مثل شب‌رنگ عمل می‌کنند و تنه درخت پس از تابیده شدن نور خودروها در تاریکی شب می‌درخشد.

اما درخت آدامسی محله الهیه یک برادر دوقلو در شهر سیاتل آمریکا دارد. البته بردار دوقلوی این درخت که لباسی از جنس آدامس پوشیده، دیوار بلند یک خانه متروکه است.

دیوار آدامسی سیاتل که Seattle gum wall نام دارد، سال‌هاست که به جاذبه‌ گردشگری ایالت واشنگتن تبدیل شده و گردشگران برای گرفتن عکس یادگاری با دیوار و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها در فضای مجازی سر و دست می‌شکانند.

می‌گویند این دیوار آنقدر معروف شده که اهالی سیاتل آدامس‌های خود را از هر نقطه شهر به این دیوار می‌رسانند و روی آن می‌چسبانند تا سهمی در هرچه پربارتر شدن این دیوار متفاوت داشته باشند.

نکته جالب اینجاست که دیوار آدامسی سیاتل یک بار پاکسازی شد اما اهالی این شهر بار دیگر به چسباندن آدامس‌های خود روی این دیوار همت گماشتند تا دیوار آدامسی دوباره سر و شکل قبلی‌اش را پیدا کند.

عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟ | ارتباط جالب این درخت با دیواری در سیاتل آمریکا

چه کسی اولین آدامس را چسباند؟

تقریبا هیچکدام از همسایه‌ها نمی‌دانند که درخت آدامسی از چه زمانی به این نام معروف شد و اصلا چه کسی بود که اولین آدامس را روی تنه درخت چسباند. اکنون روی تنه درخت صدها آدامس رنگی چسبانده شده و اگر تعداد آدامس‌ها را بشماریم شاید این عدد به هزار آدامس هم نزدیک شود.

برخی از همسایه‌ها از ماجرای اولین آدامس‌هایی که روی تنه درخت چسبانده شدند، روایت متفاوتی دارد. آنها می‌گویند اولین آدامس‌ها را رانندگان عبوری روی تنه درخت چسباندند. ماجرا از این قرار بود که چون درخت آدامسی وسط کوچه قرار داشت، خودروها با فاصله بسیار کم از کنار آن عبور می‌کردند. رانندگانی که در ترافیک کنار درخت متوقف می‌شدند اگر آدامسی در دهان داشتند، آن را به تنه درخت می‌چسباندند.

«علیرضا زمانی» تهران‌شناس در این‌باره می‌گوید: «درخت چنار کوچه گل‌رو یکی از چنارهای به‌جامانده از باغ‌های بزرگ شمیران است. وقتی در مسیر توسعه آبادی‌های شمال تهران، بسیاری از درخت‌ها قطع و یا در املاک اطراف قرار گرفتند، این درخت در مرکز کوچه باقی ماند و خوشبختانه حفظ شد. از آنجایی که این کوچه یکی از معابر دسترسی به باغ فردوس و اماکن گردشگری آن محدوده است، بعید نیست که اولین آدامس‌ها را گردشگران عبوری به تنه درخت چسبانده باشند.»

ماجرای شکل‌گیری دیوار آدامسی سیاتل هم در نوع خود جالب است. اهالی سیاتل هم تا به خودشان آمدند، دیدند دیوار یکی از ساختمان‌های متروکه شهر پر از آدامس‌های رنگارنگ شده و حتی فراتر از آن، عده‌ای به خلق آثار هنری روی این دیوار مشغولند. اکنون روی دیوار آدامسی سیاتل اشکال مختلفی از حیوانات و حتی پرتره برخی افراد با آدامس ساخته شده که حسابی گردشگران را مشغول می‌کند.

زمانی می‌گوید: «می‌گویند سنت چسباندن آدامس روی دیوار در آمریکا، از طرف دست‌اندرکاران صنوف سینما شروع شد. جوان‌ها وقتی در صف‌های طولانی سینما می‌ایستادند، آدامس‌های خود را روی دیوار می‌چسباندند. سنتی که به تدریج همه‌گیر شد و شکل‌گیری دیوار آدامسی سیاتل هم به این ماجرا بی‌ارتباط نیست.»

عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟ | ارتباط جالب این درخت با دیواری در سیاتل آمریکا

عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟ | ارتباط جالب این درخت با دیواری در سیاتل آمریکا

عجیب‌ترین درخت تهران کجاست؟ | ارتباط جالب این درخت با دیواری در سیاتل آمریکا

منبع: همشهری
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید