آسان‌ترین روش پیگیری گواهینامه رانندگی چیست؟

آسان‌ترین روش پیگیری گواهینامه رانندگی چیست؟

گواهینامه، یک سند هویتی است که در صورت گذراندن دوره‌ها و کلاس‌های مختلف و البته قبولی در آزمون‌ها، توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی صادر می‌شود. این مدرک به‌قدری اهمیت دارد که طبق بند 723 قانون، رانندگی بدون آن جرم است و راننده مشمول مجازاتی همچون حبس و جزای نقدی خواهد بود.

کد خبر : ۱۷۶۵۱۹
بازدید : ۱۹۱

در مورد سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی چه می‌دانید؟ اگر بدون داشتن گواهینامه، رانندگی کنید، جریمه شما حتمی است. درصورتی‌که برای دریافت گواهی‌نامه اقدام کرده‌اید، در پیگیری وضعیت آن نیاز به دوندگی‌های حضوری ندارید. ما در این مقاله روشی را معرفی می‌کنیم که شما را از وضعیت صدور این مدرک آگاه می‌کند.

به‌همراه‌داشتن گواهی‌نامه در حین رانندگی، اهمیت زیادی دارد؛ چون اگر پلیس دستور توقف دهد و شما مدرکی نداشته باشید، قطع به یقین، جریمه‌های مالی و غیرمالی به شما تحمیل خواهد شد. به همین دلیل، بعد‌از قبولی در آزمون رانندگی (آیین‌نامه و شهری)، وضعیت ارسال این مجوز را در سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی، حتما بررسی کنید تا مجبور نباشید بدون آن پشت فرمان بنشینید.

رانندگی بدون گواهینامه ممنوع!

گواهینامه، یک واژه آشنا برای همه ماست که البته در گذشته با نام تصدیق شناخته می‌شد. خیلی‌ها منتظرند با رسیدن به 18 سالگی، در دوره‌ها و آزمون‌های مختلف شرکت کنند و بعد با بررسی وضعیت در سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی، سریع‌تر مجوز خود را دریافت و هیجان رانندگی را تجربه کنند.

گواهینامه، یک سند هویتی است که در صورت گذراندن دوره‌ها و کلاس‌های مختلف و البته قبولی در آزمون‌ها، توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی صادر می‌شود. این مدرک به‌قدری اهمیت دارد که طبق بند 723 قانون، رانندگی بدون آن جرم است و راننده مشمول مجازاتی همچون حبس و جزای نقدی خواهد بود.

چطور فرایند صدور گواهینامه را پیگیری کنیم؟

حداکثر زمانی که طول می‌کشد گواهی‌نامه به آدرس منزل شما ارسال شود، 40 روز است. البته این زمان، می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که سعی کردیم چند نمونه از آن‌ها را در ادامه بیان کنیم.

⦁    نوع گواهینامه درخواستی شما در زمان ارسال آن تاثیرگذار است.

⦁    عامل دوم، به مرکز ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارد؛ برخی مراکز، تحویل سریع‌تری دارند و برخی دیگر به زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت.

⦁    موقعیت جغرافیایی شما، در زمان تحویل گواهینامه بی‌تاثیر نیست؛ اگر در منطقه‌ای دورافتاده هستید، باید انتظار بیشتری بکشید اما اگر در شهری شلوغ و مرکزی سکونت دارید، این مجوز سریع‌تر به دست‌تان می‌رسد.

مشکلات روش‌های پستی در ارسال گواهینامه رانندگی

می‌دانیم که وقتی آزمون رانندگی را با خیروخوشی پشت سر گذاشتید، هر روز منتظر این هستید که مدرک‌تان زودتر برسد. مدام به سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی سر می‌زنید و هربار که زنگ خانه به صدا می‌آید، شما انتظار دیدن مامور پست را پشت در دارید.

با اینکه ارسال گواهینامه به در منزل، یکی از راحت‌ترین روش‌هایی است که به مخاطبان اجازه نمی‌دهد زحمت حضور در مراکز مختلف را به دوش بکشند، ولی بااین‌حال عاری از مشکل هم نیست.

به‌طور مثال، به دلیل تعداد قبولی‌های زیاد آزمون شهر، باعث ترافیک در صدور گواهینامه می‌شود یا به‌دلیل تحریم کشور، واردات کارت گواهی‌نامه دچار محدودیت شده است.

البته ممکن است آدرس اشتباه باشد و در این صورت، مدارک به‌مدت 3 ماه در دفاتر مرکزی می‌ماند و اغلب اوقات با شما تماس گرفته نمی‌شود؛ در نهایت شما باید به‌همراه مدارک شناسایی به اداره پست مراجعه کنید. اینها همه مشکلاتی هستند که در روند ارسال پست، احتمال دارد با آن‌ها برخورد کنید.

روش‌های استعلام گواهینامه رانندگی در گذشته

در زمان‌هایی که مرجعی به نام سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی طراحی نشده بود، افراد برای استعلام‌گیری و دانستن اینکه چرا مدارک‌شان با گذشت مدت‌زمانی زیاد هنوز ارسال نشده است، به مراکز پلیس 110 مراجعه می‌کردند.

در برخی مواقع، ممکن بود که علت نیامدن کارت گواهینامه، ناقص‌بودن مدارک از جانب متقاضی باشد. در این صورت، پیشنهاد می‌شد که افراد از در مراجعه حضوری وارد شوند و برای تکمیل هرآنچه که لازم است به مراکز نیروی انتظامی بروند و به‌صورت حضوری پیگیر وضعیت باشند.

سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی، یک روش مدرن برای بررسی وضعیت

101

شما بعد از چندین جلسه کلاس و شرکت در آزمون‌های تستی و عملی، موفق به دریافت گواهی‌نامه شده‌اید. لازم نیست که حتما به‌صورت حضوری پیگیر وضعیت ارسال آن باشید، چراکه اینترنت یکی از بهترین روش‌ها برای کسب اطلاعات در مورد موضوعات مختلف است.

شرکت پست ملی ایران، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که در آن می‌توانید وضعیت مرسولات سازمانی را پیگیری کنید. گواهینامه هم یکی از همین مرسولات است. شما کاربران با دراختیارداشتن کد ملی، می‌توانید در این سیستم از وضعیت صدور و ارسال مدارک خود آگاه شوید.

این سامانه علاوه‌بر استعلام، خدمات دیگری هم ارائه می‌دهد؛ مثلا زمانی که گواهینامه یک فرد به اداره پست تحویل داده می‌شود، کد رهگیری برای متقاضی ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن در سامانه، می‌تواند از وضعیت فعلی مدارک خود، آگاه شود.

با استفاده از اپلیکیشن تاپ نیز می‌توانید به سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، اپلیکیشن تاپ بیش از 100 سرویس کاربردی دیگر نیز دارد که شما را از نصب چندین اپلیکیشن مختلف بی‌نیاز می‌کند.

سایر روش‌های استعلام گواهینامه رانندگی

اگر بیش از 40 روز از قبولی شما در آزمون گذشته است و هنوز موفق نشدید که مدارک خود را دریافت کنید، به‌جز سامانه پیگیری گواهینامه، می‌توانید به‌واسطه تماس با شماره‌های 81253573 یا 81253561 وضعیت را بررسی کنید. همچنین ارسال کد ملی به شماره 1101202010 روش دیگری برای آگاه‌سازی شماست.

سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی، چه اطلاعاتی از استعلام به کاربران نشان می‌دهد؟

اگر با اتصال به اینترنت و به‌واسطه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی معتبر بخواهید از گواهینامه خود استعلام بگیرید، اطلاعاتی همچون نام و نام‌خانوادگی، نوع گواهینامه، تاریخ صدور، وضعیت فعلی مدارک، بارکد پستی آن، شماره این سند هویتی و مدت اعتبار، به شما نشان داده خواهد شد.

در نظر داشته باشید که همه این اطلاعات، براساس آخرین به‌روزرسانی‌های پلیس ناجا است.

آیا امکان استعلام گواهی‌نامه رانندگی برای دیگران هم وجود دارد؟

بله؛ شما با داشتن اطلاعات شخصی دیگران مانند کد ملی و شماره‌تلفن، وضعیت مدارکی که هنوز تحویل نگرفتند و تکلیف‌شان مشخص نیست، بررسی کنید. اگر آن‌ها با نحوه عملکرد سیستم‌های آنلاین آشنایی چندانی ندارند، شما می‌توانید این کار را برایشان انجام دهید.

جمع‌بندی

باتوجه به راه‌اندازی سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی، باید بگوییم ازآنجایی‌که امکان تاخیر در ارسال چنین مدارکی وجود دارد، این ضرورت ایجاد می‌شود که افراد، روش‌های مختلف پیگیری را بشناسند و درصورت لزوم، اقدام به رهگیری آن با کد ملی کنند.

همین‌که شما برای شرکت در آزمون‌های تستی و عملی مجبور به مراجعه حضوری بودید و احتمالا وقت زیادی از شما سلب می‌شد، کافیست. دیگر نیازی نیست که برای استعلام صدور و دریافت گواهینامه، راه زیادی را تا مراکز نیروی انتظامی بروید. قابلیت‌های اینترنت برای همین روزهاست تا امور شما را تسهیل کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید