اوج گرفتن مهاجرت رفوگرها به خارج از کشور؛ جذب رفوگرهای ایرانی در ترکیه

اوج گرفتن مهاجرت رفوگرها به خارج از کشور؛ جذب رفوگرهای ایرانی در ترکیه

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران با بیان اینکه اوضاع فرش ایران جالب نیست، گفت: در ترکیه پایگاه هایی ایجاد شده است که در آنجا رفوگرهای ایرانی مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

کد خبر : ۱۷۸۷۷۸
بازدید : ۵۱

حامد چمن رخ ، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: اوضاع فرش ایران جالب نیست و مشکلاتی در زنجیره فرش دستباف ایرانی از تولید تا صادرات وجود دارد. بعضی از این مشکلات به جامعه فرش بازمی گردد و برخی به سیاستگذاری هایی که در سالیان اخیر در حوزه اقتصادی کشور صورت گرفته است.

متاسفانه قالیبافان کشور نمی توانند کارت قالیبافی بگیرند؛ انحرافاتی در تامین اجتماعی دیده شده است

حامد+چمن+رخ99

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان درخصوص وضعیت بافندگان و رفوگرهای فرش دستباف ایرانی گفت: متاسفانه بافندگان ما در شرایطی هستند که حتی برای احقاق حقوق خود نمی توانند به مراکز استان ها مراجعه کنند و کارت قالیبافی بگیرند. مرمت کاران و رفوگرهای ما نیروی کار متخصص کشور و جراحان فرش دستباف کشور محسوب می شوند. وقتی فرش نفیسی به دلیل سوختگی، پارگی و هر علت دیگری آسیب می بیند، متخصصین فرش دستباف هستند که می توانند این آسیبب را برطرف و اصلاح و فرش را دوباره زنده کنند.

وی درخصوص مشکلات قالیبافان گفت: بزرگترین مشکلی که قالیبافان در سراسر کشور دارند این است که بیمه قالیبافی برای آنها به درستی اجرا نمی شود و در روستاهایی که دسترسی کم است و برغم اینکه جمعیت قالیبافان هم بیشتر است، بیمه قالیبافی نداریم اما در شهری مثل تهران هزاران نفر قالیباف هستند. این درصورتی است که تولید قالی به قدری نیست که قالیبافان به صورت یارانه ای بخواهند بیمه باشند. در شهرهای اطراف تهران مثل ورامین و اطراف کرج قالیبافی صورت می گیرد، اما در شهر تهران برای مثال در نیاوران قالیبافی داریم و سوال این است که آیا بازرسی و تایید شده است یا نه؟

چمن رخ تاکید کرد: انحرافات و مشکلاتی در تامین اجتماعی دیده می شود که حق قالیباف در نقطه ای ضایع می شود و هیچ سازوکاری برای احقاق حقوق قالیبافان روستایی وجود ندارد. بارها پیشنهاد کردیم از طریق دهیارها، پست بانک و باجه های روستایی بتوانند مدارک خود را ارائه کنند اما متاسفانه سازوکار به شکلی است که باید حتما چندین بار به مراکز استان ها مراجعه کنند و برای همه روستاییان مقدور نیست و بخش عمده قالیبافان ما روستاییانی هستند که در نقاط دورافتاده و محروم کار می کنند و از حقشان محروم می شوند.

اوج مهاجرت رفوگرها به خارج از کشور؛ رفوگرهای ایرانی در پایگاه های ترکیه مشغول به کار هستند

چمن رخ در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل سیاست هایی که در سالیان اخیر در کشور وضع شده است، فرش دستباف ایرانی امکان برگشت به کشور را ندارد و برای ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه هستیم. این مسئله منجر به این شده که مهاجرت صنف متخصص رفوگرهای ما به خارج از کشور اوج بگیرد و در ترکیه پایگاه هایی ایجاد شده است که در آنجا رفوگرهای ایرانی مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا در این خصوص گشایشی حاصل شده است، گفت: یک مصوبه در هیئت دولت تصویب شد که این مصوبه حدود 10 درصد گشایش ایجاد می کند. این گشایش موقتی است و درمان درد ما این نیست و فقط برای ورود موقت فرش است، که فقط برای خدمات پس از فروش می تواند مفید باشد. در شرایطی که فرشی آسیب دیده است و مشتری برای سرویس ارسال می کند، گشایشی حاصل شده است که بسیار محدود است.

این در حالی است که نیاز است بخش عمده فرش ایرانی که در خارج از کشور است و آسیب دیده است، به صورت عمده وارد کشور شود و مجددا عملیات سرویس و تعمیر انجام شود و آماده بازارهای دیگر شوند و یا اینکه به فرش های دیگر تبدیل شوند. بنابراین فرش های دستباف ایرانی مستلزم این است که به صورت قطعی وارد کشور شوند. زیرا ورود موقت ماهیت فرش را تغییر می دهد و عدم ورود و خروج فرش ما را با مشکلاتی مواجه کرده است.

منبع: رکنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید