هواشناسی پاسخ می‌دهد؛ لباس‌های زمستانی را جمع کنیم یا نه؟

هواشناسی پاسخ می‌دهد؛ لباس‌های زمستانی را جمع کنیم یا نه؟

وضعیت هوای تهران نیمه‌ابری تا ابری، گاهی همراه با بارش باران و وزش باد شدید پیش‌بینی شده. باران با این هیبت برای ماشین تازه از کارواش برگشته یا پنجره‌هایی که با دقت گردگیری شده‌اند، آفت است، ولی باد کیفیت هوا را تا محدوده زرد یا «قابل قبول» افزایش می‌دهد

کد خبر : ۱۸۰۱۸۸
بازدید : ۱۱۹

بارش برف تقریبا متوقف شده و دیگر لازم نیست با سوز و سرما دست و پنجه نرم کنیم، اما پیش‌بینی‌ها از احتمال وقوع بارش به سبک کلاسیک خبر می‌دهند. از آن باران‌های تند و به اصطلاح شلاقی که به رگبار بهاری شهرت دارند. بالاخره تکلیف چیست؟

بارش برف و سرمای هوا در ابتدای اسفند به شایعات دامن زد. بعضی‌ها گفتند قرار است تا خود نوروز از آسمان برف ببارد و در حالی که زمین سفیدپوش شده به استقبال سال نو برویم. احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی به سبک و سیاق خاص خودش، به شایعات پاسخ داد و گفت شایعه سرمای بی‌سابقه شکل گرفت، چون در کل دی و بهمن با بی‌هنجاری مثبت دما مواجه بودیم و هوا خیلی سرد نشد؛ بنابراین سرمای اول اسفند توسط مردم عجیب و بی‌سابقه تفسیر شد. از طرف دیگر، چون سرما کمی پایدار و طولانی بود، مردم درباره اش افسانه ساختند.

شایعه برگشت زمستان و تجربه سرمایی سخت در چشم برهم‌زدنی به‌دست فراموشی سپرده شد و قرار است در ۱۰ روز باقیمانده از سال ۱۴۰۲، میانگین دمای هوای کشور روند صعودی داشته باشد. اهالی تهران هم محدوده دمای ۱۰ تا ۱۷ درجه را تجربه خواهند کرد. پس تقریبا با خطری آسوده، می‌توانید پروسه جمع کردن لباس‌های زمستانی را کلید بزنید. البته، چون احتیاط شرط عقل است، می‌توان بعضی‌هایشان را دم‌دست گذاشت. خودتان بهتر می‌دانید؛ گزارش هواشناسی عموما مملو از لغات و اصطلاحات پیچیده تخصصی است. به‌همین دلیل تلاش کرد‌یم زهرشان را بگیریم و به زبان ساده و کاربردی و همه کس فهم برگردانیم. برای اینکه تکلیف لباس‌های زمستانی روشن شود و بدانید در سفر‌های نوروزی چی منتظرتان است، خواندن این گزارش را توصیه می‌کنیم.

پیش‌بینی دما و کیفیت هوا تا آخر نوروز

دمای هوا در روز‌های ۲۱ تا ۲۷ اسفند، بنابر گزارش‌های سازمان هواشناسی نسبت به هفته‌های قبل متعادل خواهد بود. به‌طوری که در مرکز، جنوب و جنوب شرق یک تا دو درجه کمتر از نرمال و در سایر مناطق تا یک درجه بیش از حد و میزان نرمال برآورد می‌شود.

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، پیش‌بینی کرده دمای هوای کشور در روز‌های ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، به احتمال زیاد یک تا دو درجه بیش از نرمال باشد. همچنین دمای هوا در هفت‌روز مابین ۱۳ تا ۱۹ فروردین در نوار شمالی کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

دمای هوای تهران امروز و فردا از پنج درجه سانتیگراد پایین‌تر نمی‌آید و در گرمترین حالت روی ۱۷ درجه سانتیگراد می‌ایستد. وضعیت هوای تهران نیمه‌ابری تا ابری و وزش باد، گاهی همراه با بارش باران و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. باران با این هیبت برای ماشین تازه از کارواش برگشته یا پنجره و شیشه‌هایی که با دقت گردگیری شده‌اند، آفت است، ولی وزش باد باعث می‌شود کیفیت هوا را قابل قبول توصیف کنند.

شنبه صبح میانگین‌غلظتِ ذراتِ معلقِ کمتر از ۲.۵ میکرون، عدد ۷۸ را نشان می‌داد. بر اساس شاخص کیفیت هوا، زمانی که شاخص عددی بین ۵۱ تا ۱۰۰ را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط قابل قبول ارزیابی می‌شود. جز شرق تهران، سایر مناطق با رنگ زرد نشان داده می‌شود که به معنای هوای قابل قبول است.

98000

هرچه به نوروز نزدیک شویم، دل آسمان سبک خواهد شد و از آن طرف فتیله دما بالا می‌رود. دیگر از سوز و برف و سرما خبری نیست

رنگ سبز وقتی شاخص بین صفر تا ۵۰ باشد، نشان‌دهنده هوای پاک خواهد بود. نارنجی نشانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و هنگامی به نمایش درمی‌آید که شاخص بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ باشد. عدد ۱۵۱ تا ۲۰۰ و رنگ قرمز به‌معنی شرایط ناسالم و بنفش نماد و نشانه بدشگون شرایط بسیار ناسالم هوا است. در این حالت شاخص ذرات معلق خطرناک به عدد ۲۰۱ تا ۳۰۰ می‌رسد.

ساکنان مناطق ۱۹ و ۲۰ تهران، ظرف یکی دو روز گذشته رنگ قرمز را تجربه کرده‌اند. هواشناسی استان تهران امیدوار است از اواخر روز شنبه ۱۹ اسفند، با ورود سامانه جدید بارشی، مردم تهران شاهد موج جدید بارش‌ها به‌صورت بارش باران و برف باشند و همین مسئله بهبود شرایط کیفی هوا را رقم بزند.

ساکنان پایتخت استحقاق این عنایت را دارند، چون از ابتدای سال تا همین امروز تنها ۱۰ روز هوای پاک و ۲۲۶ روز هوای قابل قبول نصیب‌شان شده است و در عوض ۱۰۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در کارنامه هوای تهران به ثبت رسیده است.

احتمال بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور

نقشه بارش، وضعیت هوا در باز‌های مشخص هفت‌روزه را توضیح می‌دهد. در جریان باشید هرچقدر به نوروز نزدیک می‌شویم، دل آسمان سبک خواهد شد و از آن طرف فتیله دما بالا می‌رود. دیگر از سوز و برف و سرما خبری نیست و در هفت روز مابین ۲۱ تا ۲۷ اسفند احتمال بارش حتی برای هواشناسی تقریبا ۵۰ - ۵۰ است. شدت و میزان بارش در دو سوی کوه‌های زاگرس، ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر بیش از نرمال، در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بین نرمال و بیشتر پیش‌بینی شده است.

جای دور نرویم؛ بارش و گاهی وزش باد شدید به‌طور خاص برای روز شنبه پیش‌بینی شده که احتمال وقوع آن در مناطقی از شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوب بیشتر است. همین پیش‌بینی برای روز یکشنبه ۲۰ اسفند در مناطقی از شمال غرب، غرب، جنوب شرق، نوار شرقی، غرب سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، صورت گرفته و دوشنبه ۲۱ در بیشتر مناطق کشور به‌جز جنوب شرق و نوار غربی کشور و سه‌شنبه در شمال شرق، شرق، مناطقی از جنوب شرق، مرکز و شرق سواحل دریای خزر می‌توانید چشم انتظار بارش برف و باران بمانید.

بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی طی این مدت به‌شکل برف صورت می‌گیرد و دست بر قضا هواشناسی اعتقاد دارد بیشینه بارش‌ها در مناطق جنوبی استان سیستان‌و‌بلوچستان و شرق استان هرمزگان بیشتر خواهد بود. اهالی مناطق جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان فردا یکشنبه می‌توانند به همین احتمال دلخوش کنند.

پژوهشگاه هواشناسی با همین وسواس و دقت، گزارش خود را تا روز پنجم فروردین پیش برده است. لابد به دلیل اینکه تعطیلات نوروز رسما تا آن روز ادامه خواهد داشت. نقشه بارش هوا می‌گوید از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا پنجم فروردین ۱۴۰۳، در مناطقی از کوه‌های زاگرس بارش در محدوده نرمال تا بیش از آن و در سایر مناطق در حد نرمال خواهد بود. میزان بارش از ششم تا ۱۹ فروردین نیز در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید