5 خصوصیت مدارس ممتاز که باید با آنها آشنا باشیم

5 خصوصیت مدارس ممتاز که باید با آنها آشنا باشیم

در این مقاله مروری خواهیم داشت بر ویژگی های یک مدرسه ممتاز. سعی خواهیم کرد روشن کنیم که مدارس ممتاز چه خصوصیاتی دارند که "ممتاز" شناخته می شوند. 5 خصوصیت مدارس ممتاز که باید با آنها آشنا باشیم را مرور خواهیم کرد و اینکه چگونه یک مدرسه ممتاز را بشناسیم؟

کد خبر : ۱۸۰۸۶۵
بازدید : ۲۸

مقدمه: در این مقاله مروری خواهیم داشت بر ویژگی های یک مدرسه ممتاز. سعی خواهیم کرد روشن کنیم که مدارس ممتاز چه خصوصیاتی دارند که "ممتاز" شناخته می شوند. 5 خصوصیت مدارس ممتاز که باید با آنها آشنا باشیم را مرور خواهیم کرد و اینکه چگونه یک مدرسه ممتاز را بشناسیم؟

آیا هر مدرسه ای با فضای بزرگ، شهریه بالا، امکانات لاکچری یک مدرسه ممتاز است؟ آیا مدارس برند واقعا ممتاز هستند؟ شبکه اجتماعی مدرسه کلوب را معرفی خواهیم کرد و با بخش لیست مدارس تهران و اینکه چگونه می توان با استفاده از مدرسه کلوب مدارس برند و ممتاز را شناخت آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

5 فاکتور اصلی برای یک مدرسه ممتاز

2

متاسفانه تفکر غالب این است که یک مدرسه خوب و ممتاز، مدرسه ای است با فضای لاکچری، نرخ قبولی بالا با معدل خوب و البته شهریه بالا. در حالیکه یک مدرسه نیاز به عوامل زیادی دارد تا ممتاز شناخته شود.

بطور کلی مدارس ممتاز باید 5 رکن ضروری را دارا باشند:

.1    فاکتورهای علمی

.2    اهمیت به رشد دانش آموز

.3    تجهیزات مدرن و فضای فیزیکی مناسب

.4    فرهنگ مدرسه

.5    محیط سازمانی

هر یک از این 5 عامل خود به قسمتهای جزئی تری تقسیم می شود. ولی در مجموع فراهم بودن این 5 عامل است که موجب موفقیت یک مدرسه می شود.

فاکتورهای علمی

فاکتورهای علمی تمام برنامه های است که یک مدرسه برای موفقیت دانش آموزان خود در زمینه تحصیلات رسمی و مصوب وزارت آموزش و پرورش انجام می دهد. نمی توان انتظار داشت که یک مدرسه دارای دانش آموزانی سالم، مقام آور، با اعتماد به نفس بالا ولی معدل و نمرات پایین باشد. سطح علمی یک دانش آموز که بیشترین سهم آن در نمرات و معدل منعکس است، هنوز مهمترین نشانه یک دانش آموز خوب است و دانش آموز خوب نیز محصول یک مدرسه خوب است.

بنابراین، موضوع سطح علمی مدرسه یکی از اصلی ترین خصوصیات یک مدرسه ممتاز است ولی چیزی که باید به آن توجه کرد نه فقط حفظ وضعیت تحصیلی ممتاز دانش آموز ورودی از مقاطع پایینتر بلکه ارتقا و رفع نواقص وی می باشد، مدارسی هستند که با فیلتر های زیاد دانش آموزان توانمند را جذب کرده و به تبع آن خروجی خوبی هم دارند ولی برای ممتاز بودن لازم است که مدرسه برنامه و توان ارتقای وضعیت تحصیلی دانش آموزان را نیز دارا باشد.

فاکتورهای علمی را باید در روش تدریس با کیفیت بالا و به روز، برنامه درسی مبتنی بر استانداردهای قابل اجرا، آماده سازی دانش آموزان برای مقاطع بالاتر (آماده سازی دانش آموزان برای تیزهوشان، سمپاد، المپیادها، کنکور دانشگاه و غیره) و بطور خلاصه نحوء رویارویی مدرسه با دروس مصوب و رسمی جستجو کرد.

پیشرفت های علمی باید قابل اندازه گیری باشد. آموزش مانند یک جاده است که گام به گام ساخته می شود، بنابراین نباید تنها بر ارزیابی آزمون های نهایی تکیه کرد و آن را معیار قرار داد. مدرسه باید سازوکاری برای ارائه پیشرفت تدریجی دانش آموز در طی سال تحصیلی ارائه دهد. این سازوکار باید بصورت داده های قابل اندازه گیری و ملموس باشند.

رشد کل نگر دانش آموز

موضوع رشد شخصیت و هویت دانش آموز از ارکان اساسی و بسیار مهم شناسایی یک مدرسه ممتاز است. این عنوان مربوط به برنامه های است که مدرسه برای دانش آموزان خود خارج از جنبه های مصوب رسمی و علمی آموزش و پرورش انجام می دهد. بعنوان مثال فعالیت های فوق برنامه، برنامه های ورزشی، آشنا سازی با هنرها و فرهنگ، آموزش مهارت های اجتماعی، بالابردن انگیزه پیشرفت، استعدادیابی، اهمیت دادن به علایق و استعداد های متفاوت دانش آموزان، اهمیت دادن به رفع مشکلات روحی، موضوع سلامت جسمی دانش آموزان، ارتباط با خانواده برای رفع مشکلات، تشویق و خلق عادات پسندیده، آموزش مهارت های نرم و سخت، احترام به دانش آموز، بالابردن عزت نفس و اعتماد به نفس، استقلال و مسئولیت پذیری، رشد فرهنگ نقد و تحلیل، آموزش فرهنگ کار گروهی، سواد مالی، سواد عاطفی و غیره. منظور از "رشد دانش آموز" یک رشد کل نگر و همه جانبه است.

در وب سایت مدرسه کلوب مقالات بسیار زیادی درباره موضوعات فوق منتشر شده است که می توانید از آنها برای تشخیص یک مدرسه ممتاز استفاده کنید.

تجهیزات مدرن و فضای فیزیکی مناسب

استفاده از فن آوری های مدرن و به روز یکی از فاکتورهای مهم یک مدرسه ممتاز است. البته منظور جایگزین کردن معلم و فضای مدرسه با تکنولوژی نیست بلکه استفاده هوشمندانه از فن آوری های مدرن و نو در جهت آشنا سازی دانش آموزان و همجنین ارتقاء سطح کیفیت علمی مدرسه و همینطور امکان ادامه فعالیت مدرسه بصورت آنلاین در شرایط غیرعادی است.

ضروری است که مدرسه فضای فیزیکی و معماری مناسب و تخصصی مدرسه را داشته باشد. فضای شاد، ایمن و عاری از خطر مانند: حفاظ برای پنجره، پله های مناسب کودکان، اسباب بازی ها و وسایل ورزشی  بی خطر، بوفه، کتابخانه، آزمایشگاه، سایت کامپیوتر، سالن مطالعه، سالن همایش، فضای های مناسب برای کلاس های فوق برنامه و غیره.

در وب سایت مدرسه کلوب مقالات زیادی درباره فضای مناسب مدرسه و اینکه چگونه مدرسه بی خطر شود منتشر شده است.

فرهنگ مدرسه

فرهنگ مدرسه یکی از مهمترین ارکان یک مدرسه ممتاز به شما ر می رود. منظور از فرهنگ مدرسه محیطی است که یادگیری در آن انجام می شود. فرهنگ مدرسه مانند ظرفی است که بقیه ارکان مدرسه در آن قرار می گیرند. فرهنگ مدرسه نشان می دهد که مدرسه بر حول چه محوری می گردد، ارزش های کلی مدرسه، ایمنی و امنیت دانش آموزان (از لحاظ جسمی، عاطفی و اجتماعی)، رابطه مدرسه با جامعه محلی و تعهد و هدف آموزگاران همه در ظرف "فرهنگ مدرسه" جای دارند.

فرهنگ مدرسه باید دانش آموز محور باشد. یعنی هر تصمیم و برنامه ای که گرفته می شود باید پاسخی باشد به یک سوال اساسی:" آیا این برنامه یا تصمیم به نفع دانش آموز است؟". مدرسه دانش آموز محور، دانش آموزانی شاد و متعهد نسبت به مدرسه و همسالان و معلمان دارد. مدرسه دانش آموز محور مدرسه ای است که دانش آموز نسبت به آن علاقمندی و تعهد نشان می دهد.

مدرسه ای که برای خود و دانش آموزانش یک چارچوب فرهنگی درست کرده است یک محیط امن است. امن نه به معنی حفاظ و قفل و کلید فیزیکی (که البته لازم است)، بلکه محیطی که دانش آموز در آن احساس می کند که از او استقبال می شود، مورد قبول جمع مدرسه است، حمایت می شود، ارزش دارد. یک مدرسه ممتاز فرهنگ دانش آموزی سالم و عاری از قلدری، تبعیض و آزار را ترویج می کند.

مدرسه ای که چارچوب فرهنگی برای خود تعریف کرده است، دارای یک رهبر (یا تیم رهبری) قوی است که رشد و پیشرفت دانش آموزان برایش مهم است، برنامه دارد، چشم انداز و ماموریت تعریف شده ای برای خود دارد. به مدرسه خود به عنوان یک تیم یا خانواده نگاه می کند تا مکانی برای کار. مدرسه را یک کل تعریف می کند که همه با هم رشد می کنند و همه از بودن در کنار هم خوشحال و شاد هستند.

مدرسه ممتاز راه حل های ساده و کلیشه ای را به چالش می کشد. مدارس بزرگ به دنبال وحدت بیشتر از طریق تنوع هستند و درک می کنند که تفاوت های منحصر به فرد است که هر فرد را تعریف می کند.

مدرسه به مثابه یک سازمان

یک مدرسه ممتاز دارای سلسله مراتب تعریف شده و مشخص سازمانی است. تک تک اعضاء می دانند که چه وظایفی، چه امکاناتی، چه مسئولیتی و چه جایگاهی در این مجموعه دارند. در یک مدرسه ممتاز از حضور والدین استقبال می شود و سعی بر این است که با والدین از طرق مختلف ارتباط برقرار شود. از قابلیت های والدین استفاده می شود.

این مدرسه- سازمان هدف- محور است و می داند هر فعالیتی "چرا" و "چگونه" باید انجام شود. چشم انداز و اهداف قابل دسترسی و قابل اندازه گیری دارد. زمانی که چشم انداز، هدف و ارزش های مدرسه به وضوح تعریف شود، تصمیمات منسجم بوده و منجر به پیشرفت موثر و قابل اندازه گیری می شود. فلسفه آموزش، رسالت و چشم انداز یک مدرسه باید توسط همه ذینفعان درک شده و به راحتی بیان شود.

در یک مدرسه ممتاز داده های ملموس و قابل تفسیر وجود دارد که پیشرفت یا افت مدرسه را در طور سالهای فعالیت نشان می دهد. تصمیمات بر اساس داده های است که از با استفاده از روش های علمی ( ونه بخت و اقبال) به دست آمده است.

جمع بندی

.1    از مطالب فوق نتیجه می گیریم که یک مدرسه ممتاز ممکن است مدرسه برند و شناخته شده نباشد ولی از یک مدرسه برند انتظار می رود که حتما مدرسه ای ممتاز باشد و فاکتورهای 5 گانه بالا در آن رعایت شده باشد.

پیشنهاد می شود مقاله مدارس برند را در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب مطالعه کنید. بخش اطلس مدارس تهران نیز به شما کمک می کند که تعداد زیادی از مدارس ممتاز تهران را یافته و با مقایسه آنها با هم بهترین انتخاب را داشته باشد. بویژه بخش نظرات والدین در به چالش کشیدن مدرسه و شناخت آنها بسیار مفید است.

در پایان متذکر می شویم که انتخاب مدرسه باید بر اساس وضعیت مالی، فرهنگ خانواده و مهمتر از همه استعداد و علائق دانش آموز انتخاب شود. صرف حسن شهرت نباید ملاک انتخاب یک مدرسه برای دانش آموز باشد.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید