نذری که پای یک خوراکی را به افطار کرمانشاهی‌ها باز کرد

نذری که پای یک خوراکی را به افطار کرمانشاهی‌ها باز کرد

در ماه رمضان بازار غذاهای سنتی و محلی کرمانشاه حسابی داغ است و عطر نان تازه، آش و شیرینی‌های محلی کرمانشاه کوچه و بازار را پر می‌کند.

کد خبر : ۱۸۱۷۲۹
بازدید : ۳۶۶

نوستالوژی سفره‌های سحری و افطاری از اولین ماه رمضانی که روزه‌دار شدیم یکی از بهترین خاطرات ماست. غذاها و شیرینی‌های خاصی که معمولا رسم سفره افطار و سحر است، در هر شهری با رسم و رسوم خاص خودش پخته می‌شود. کرمانشاه هم یکی از شهرهایی است که برای این سفره غذاهای متنوعی دارد.

در ماه رمضان بازار غذاهای سنتی و محلی کرمانشاه حسابی داغ است و عطر نان تازه، آش و شیرینی‌های محلی کرمانشاه کوچه و بازار را پر می‌کند.

سفره افطار کرمانشاهی‌ها با خوراکی‌جاتی از جمله حلیم کرمانشاهی، آش عباسعلی، آش ترخینه، خورشت خلال، سیب پلو، خوراک چنگال، شیر برنج، کوفته، شله زرد و کله گنجشکی که همه با روغن اعلای حیوانی درست شده‌اند، رنگین می‌شود. البته در کنار شیرینی معروف ماه رمضان که زولبیا و بامیه باشد، شیرینی‌های محلی کرمانشاهی مثل کاک و نان برنجی هم پای ثابت سفره‌های رمضانی مردم این منطقه هستند که در کنار نان روغنی، شیره انگور، حلوا و خرما قرار می‌گیرند.

در بین خوراکی‌های سفره افطار سند شش دانگ آش عباسعلی که از ۲ قرن پیش تا به حال در این منطقه پخته می‌شود به نام کرمانشاهی‌هاست.

ماجرا هم از این قرار بوده که در آن زمان یعنی ۲۰۰ سال پیش، آشپز متدین و ماهری به نام عباسعلی نذر می‌کند که هر شب ماه مبارک رمضان در مسجد برای افطار به مردم آشی ویژه بدهد تا آنان روزه خود را با آن آش باز کنند. در این آش از گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات استفاده شده بود و مزه‌ای خاص داشت.

سال‌ها بعد، این آش پر از ترکیبات خوشمزه و مقوی، به نام آشپز آن یعنی عباسعلی در کرمانشاه معروف می‌شود و به یکی از غذاهای مورد علاقه مردم تبدیل می‌شود. حالا، بعد از این همه سال، یاد عباسعلی در هر ماه رمضان بر سر سفره‌های افطاری مردم زنده می‌شود و مردم با این عقیده که چنین آشی متبرک و خوش یمن است، آن را نذری می‌دهند.

خوراک چنگال هم یکی دیگر از خوردنی‌های پرطرفداری کرمانشاهی است که نوعی شیرینی محسوب می‌شود. این خوراک مخلوطی است از نان و روغن کرمانشاهی و شکر که به عقیده کرمانشاهی‌ها، روزه دار را تا افطار نگه می‌دارد و حلیم کرمانشاهی خوردنی خوشمزه تقریبا پای ثابت همه سفره‌های افطاری در کرمانشاه است.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید