این افراد حتما باید سربازی بروند؛ پسرها تا کی می‌توانند معافیت سربازی بگیرند؟

این افراد حتما باید سربازی بروند؛ پسرها تا کی می‌توانند معافیت سربازی بگیرند؟

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا گفت: مشمولان خدمت سربازی، چه در داخل و چه در خارج از کشور تحصیل کنند، پس از پایان تحصیلات باید به سربازی بروند.

کد خبر : ۲۱۰۰۴۶
بازدید : ۳۳

سردار تقی مهری رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا درباره جوانانی که دوره سربازی خود را نگذرانده اند و مهاجرت کرده اند، اظهار کرد: بر اساس قوانین کشور، افرادی که به سن مشمولیت می‌رسند، یعنی مردان بالای ۱۸ سال، باید وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند. طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشورمان یک وظیفه همگانی است. اما برای مردان، این وظیفه به‌طور خاص به صورت تکلیف قانونی تعیین شده است و هر فرد ذکور باید تکلیف خود را در این خصوص روشن کند.

او گفت: وقتی افراد ذکور به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، اگر بخواهند تحصیلات خود را در داخل کشور ادامه دهند، این امکان برایشان وجود دارد که تا مقطع دکترا از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند. در حال حاضر این قانون در کشور اجرایی است و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا بدون مشکل و محدودیتی در داخل کشور به تحصیلات خود ادامه دهند.

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: حال اگر افرادی بخواهند تحصیلات خود را در خارج از کشور دنبال کنند، قانون تفاوتی قائل نشده است. یعنی، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی دارند نیز می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. اما شرط مهمی که وجود دارد این است که دانشگاه مورد نظر باید از سوی وزارت علوم یا وزارت بهداشت تأیید شده باشد. در رشته‌های مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی، وزارت بهداشت مسئول تأیید دانشگاه‌هاست، و در سایر رشته‌ها، این وظیفه بر عهده وزارت علوم قرار دارد.

او گفت: بنابراین، اگر دانشگاه خارجی که فرد در آن تحصیل می‌کند مورد تأیید این وزارتخانه‌ها باشد، مشکلی برای گرفتن معافیت تحصیلی وجود ندارد. در چنین شرایطی، از طریق سامانه‌های مربوطه، ارتباطات لازم با نهادهای ذیربط برقرار می‌شود و فرد می‌تواند معافیت تحصیلی دریافت کند و به تحصیل در خارج از کشور ادامه دهد.

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا بیان کرد: هیچ مانعی از نظر قانونی برای تحصیل در خارج از کشور وجود ندارد و قانون در این زمینه هیچ تفاوتی بین دانشجویان داخلی و خارجی قائل نیست. پس از اتمام تحصیلات، چه در داخل و چه در خارج از کشور، این افراد باید برای انجام خدمت سربازی به کشور بازگردند و اعزام شوند. بنابراین، کسانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، ملزم هستند پس از پایان تحصیلات خود به وظیفه خدمت سربازی عمل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید