پایان فعالیت زیرزمینی اتاق‌های فرار؛ رده‌بندی سنی ۲۵+ فعال می‌شود

پایان فعالیت زیرزمینی اتاق‌های فرار؛ رده‌بندی سنی ۲۵+ فعال می‌شود

اتاق‌های فرار در آستانه ورود به مرحله‌ای تازه از نظارت و قانون‌مندی قرار دارند؛ آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها تدوین شده که علاوه بر مجوز فعالیت، نظام رده‌بندی سنی را هم شامل می‌شود و حتی رده مثبت ۲۵ را برای برخی بازی‌ها پیش‌بینی کرده است. معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از نهایی شدن این آیین‌نامه خبر داده و هم‌زمان به دیگر برنامه‌های بنیاد از جمله بازنگری اساس‌نامه، پیگیری سند ملی اوقات فراغت و ... اشاره کرده است؛ مجموعه اقداماتی که او هدف نهایی آن را حمایت از صنعت بازی و جلوگیری از مهاجرت بازی‌سازان عنوان می‌کند.

کد خبر : ۲۶۳۹۵۰
بازدید : ۱۲

در گفت‌وگوی پیشین با معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تمرکز بحث بر اساس‌نامه بنیاد و ضرورت بازنگری در آن بود؛ اساس‌نامه‌ای که چارچوب وظایف بنیاد در تنظیم‌گری، هدایت و حمایت از صنعت بازی را مشخص می‌کند. افراسیابی در همان گفت‌وگو جایگاه بازی‌های دیجیتال در مصرف فرهنگی جوانان را برجسته و بر نیاز به توجه جدی‌تر حاکمیت به این حوزه تأکید کرد.

۲ موضوع خاص در دستورکار

محمدصادق افراسیابی، با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری‌ حوزه‌های جدیدی از سرگرمی‌های دیجیتال هستیم، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در این حوزه‌های جدید هم به درستی نقش‌آفرینی کنیم باید ساختار بنیاد تغییر کند. بنا داشتیم با سرعت بیشتری روند تغییر اساس‌نامه بنیاد طی شود، اما وقوع جنگ ۱۲ روزه سبب شد کارها با تاخیر انجام شود و احیاء میز بازی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با آن برنامه‌ای که داشتیم پیش نرفت و به تازگی ترکیب جدید اعضای میز به تایید مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

او با بیان اینکه از اوایل مهر ماه جلسات میز بازی تشکیل خواهد شد، گفت: با تشکیل جلسات، به صورت مشخص دو موضوع را در دستور کار داریم؛ یکی بحث تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگری روند بازخوانی «سند نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی» جهت اخذ ملاحظات اعضای میز و پیگیری تصویب سند در شورای عالی فضای مجازی است.

خبرهایی از یک سند فرهنگی جدید

معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره تدوین «سند نظام سرگرمی، بازی و غنا بخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی» توضیح داد: شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده است که این سند را آماده کند. وظیفه ما طراحی جزئیات بخش بازی‌های رایانه و سرگرمی‌های دیجیتال در این سند بود که طراحی‌هایی صورت گرفته است و برای شورای عالی فضای مجازی هم ارسال کردیم. از آنجایی که این سند باید در صحن اصلی شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی ارتقای محتوا مطرح شود، قرار شد آن را در میز بازی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح کنیم تا اگر دوستان ملاحظاتی دارند بیان کنند.

از آیین‌نامه نظارت بر اتاق‌های فرار چه خبر؟

او ادامه داد: هر دو موضوع، یکی بررسی «سند نظام سرگرمی، بازی و غنا بخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی» و دیگری تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دو اولویتی هستند که الان به جدیت پیگیری می‌کنیم. تلاش می‌کنیم این کار را با سرعت بیشتری دنبال کنیم چون این نیاز مهمی برای بنیاد است. البته روحیه مدیرعامل بنیاد و تیمی که ایشان برای مدیریت بنیاد تشکیل دادند این است که هیچ وقفه‌ای در هیچ بخشی از وظایف بنیاد به وجود نیامده است، حتی در بحث آغاز نظارت بر اتاق‌های فرار که دچار چالش بودیم، کارها را به خاطر تغییر اساس‌نامه معطل نکردیم و قرار شد طبق مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین‌نامه نظارت بر اتاق‌های فرار آماده شود که این کار صورت گرفت و فعلا برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است که مراحل تصویب و ابلاغ آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد.

او درباره روند صدور آیین‌نامه نظارت بر اتاق‌های فرار که بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مسئولیت آن از این پس با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد، توضیح داد: همزمان با نگارش آیین‌نامه که ما در بنیاد آن را پیگیری می‌کردیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آماده شدن آیین‌نامه استاندارد که به مسائل فیزیکی و زیرساختی می‌پردازد، تاکید داشت. در این شرایط مقرر شد تا بنیاد نگارش آیین‌نامه را به نحوی انجام دهد که مسئولیت مسائل محتوایی در تمام سطوح با خودمان باشد. البته پیش از صدور مجوز، هر اتاق فرار ابتدا باید در مسائل فنی و زیرساختی،‌ استانداردهای لازم را کسب کند.

100

بازی‌هایی با رده‌بندی سنی ۲۵+

افراسیابی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای صدور مجوز اتاق‌های فرار این است که مطابق با نظام رده‌بندی سنی «اسرا» باشد، گفت: در شورای رده‌بندی سنی درحال انجام یک کار تحولی هستیم. در مورد بازی‌های مرتبط با اتاق فرار و همین‌طور ورزش‌های الکترونیک، گفتگوهای بیشتری در حال انجام است و ممکن است بعضی از بازی‌ها حتی رده مثبت ۲۵ بگیرند.

او در این زمینه با بیان اینکه در گذشته هم رده مثبت ۲۵ وجود داشت، اظهار کرد: این نظام رده‌بندی سنی اصلا به همین ترتیب به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید، اما از آن زمان تاکنون به دلایل مختلفی،‌ بنیاد از این اختیاری که داشت تا برخی بازی‌ها را مثبت ۲۵ رده‌بندی کند، استفاده نکرده بود. برای اینکه بتوانیم در ورزش‌های الکترونیک و اتاق‌های فرار کمک کنیم تا ظرفیت‌های بیشتری آزاد شود، برخی بازی‌های مورد تصویب شورای فرادستگاهی نظام رده بندی سنی اسرا با این روش مجددا رده‌بندی می‌شوند.

معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره روند نظارت بر چگونگی پایبندی اتاق‌های فرار بر این رده‌بندی سنی و پذیرش افراد بر این اساس، توضیح داد: به شکل جدی بر حوزه اجرایی شدن آیین‌نامه تمرکز می‌کنیم. بر اساس پیمایش‌ها، میانگین سنی افرادی که به هر نحوی با بازی‌ها درگیر هستند به ۲۹ سال رسیده است. در حوزه اتاق‌های فرار نیز با سبد متنوعی از افراد مواجه هستیم؛ گروه‌های مختلف سنی از این ظرفیت استفاده می‌کنند. گاهی حتی یک اتاق فرار را افراد می‌خواهند خانوادگی بروند؛ بنابراین باید شرط سنی متناسب با کمترین عضو از خانواده باشد تا حتی شاید خانواده به این نتیجه برسد که کودک خردسالش را با خود همراه نکند.

اتاق‌های فرار مجوزدار می‌شوند

او افزود: در زمینه نظارت بر پایبندی رده‌بندی سنی حتی در سطح استانی مکاتباتی در جریان است و استان‌ها اعلام آمادگی کردند که اگر اتاق فراری مجوز نداشت به اداره اماکن اعلام کرده و به دنبال تعطیل کردن آن باشند، اما از آنجایی که فعلاً درحال نهایی کردن آیین‌نامه‌ هستیم، از استان‌ها خواستیم بر اساس ضوابط و قوانین دیگری که موجود است، نظارت‌هایی انجام دهند تا آیین‌نامه نهایی شود و بر این اساس صرفا به خاطر اینکه اتاق فراری مجوز ندارد فعلا آن را تعطیل نکنند، بلکه اگر در موارد دیگری تخلفی انجام داده است با آن برخورد کنند. 

افراسیابی با بیان اینکه خیلی از اتاق‌های فرار مجوزدار خواهند شد، اظهار کرد: نمی‌خواهیم کسب و کاری بی‌دلیل تعطیل شود، فرایندها در دست اجراست. برایمان مهم است که کسب و کار فعالان حوزه بازی و سرگرمی رونق بگیرد، اما از سمت دیگر در کنار خانواده‌ها هم می‌ایستیم تا حقوق معنوی آنها هم رعایت شود. 

101

اعمال رده‌بندی سنی بازی‌ها به قانون تبدیل می‌شود

معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: مسئله دیگری که در جلسه‌ای با کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیسیون عالی ارتقا محتوای مرکز ملی فضای مجازی داشتیم و به آن تاکید شد، ضرورت اعمال رده‌بندی سنی در همه حوزه‌ها از جمله در فروشگاه‌ها و سکوهای عرضه بازی‌های موبایلی است. نباید یک بازی موبایلی در سکوهای داخلی بدون رده‌بندی سنی عرضه شود و این موضوع ان‌شاءالله به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود. در گذشته تعامل خوبی بین سکوها و بنیاد وجود داشت، اما در دولت گذشته علیرغم برخی اتفاقات خوبی که شاهد بودیم، در این حوزه متاسفانه به عقب برگشتیم. سعی می‌کنیم با تعامل با سکوها حداقل به نقطه‌ سابق برگردیم و این روند گسترش یابد.

او همچنین از تلاش برای تصویب قانونی در زمینه رده‌بندی سنی‌ بازی‌ها خبر داد و گفت: با مجلس شورای اسلامی در تعامل هستیم که تمام سکوها ملزم به نمایش رده‌بندی سنی شوند و دیگر به این شکل نباشد که به دنبال تغییر دولت‌ها یا فراز و فرودهای مدیریتی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دوباره به موضوع رده‌بندی سنی بی‌توجهی شود. 

افراسیابی اظهار کرد: ما نظام رده‌بندی سنی جامع و کاملی داریم. آیا رده‌بندی سنی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش‌ خانگی هم به همین شکل کامل و مشخص است؟ باید قدر این نظام رده‌بندی سنی پیشرفته اسرا را بدانیم. تلاش می‌کنیم به شکل جدی موضوع قانونمندسازی رده‌بندی سنی بازی‌ها را دنبال کنیم اما حتماً اولویتمان به صورتی است قانونمندسازی به نفع زیست‌بوم، کسب و کار و مردم باشد. گاهی اوقات تجربه‌های ناخوشایندی در کشور داشتیم که وقتی اسم قانونمندسازی به میان می‌آید، افراد حاضر در آن زیست‌بوم نگران می‌شوند، اما این اطمینان را می‌دهیم که تمام کارها با نگاه تخصصی و کارشناسی صورت می‌گیرد. 

102

مهاجرت آخرین فکر بازی‌ساز می‌شود، اگر...

او با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه هیات‌های اندیشه‌ورز در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: در تلاش هستیم در حوزه بازی‌های رایانه به یک سند جامع برسیم که تامین‌کننده منافع استودیوهای بازی‌سازی و رفع مشکلات آنها باشد و در نهایت حتی عاملی باشد که بازی‌ساز به مهاجرت فکر هم نکند. اگر بستر و زمینه خوبی برای کار و درآمدزایی فراهم باشد، حتماً مهاجرت آخرین فکر یک بازی ساز ایرانی خواهد بود.

افراسیابی با بیان اینکه نگاه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام کار گروهی است، گفت: هر زمان بنیاد خواسته مشکلات را به تنهایی برطرف کند توفیق چندانی نداشته  است از این رو درصدد هستیم تا با کمک مردم، اهالی زیست‌بوم و... از چالش‌ها گذر کنیم.

معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، بیان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت‌های صدا و سیما، رسانه‌های مختلف و حتی پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی کمک بگیریم. حتی باید ظرفیت‌های حوزه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در حمایت از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم. در این زمینه تفاهمنامه‌ای با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ اسلامی منعقد شد تا شاهد حمایت از تولید کتاب‌های تعاملی در قالب بازی، بازار پردازی فرهنگی و خلق شخصیت باشیم. با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جلساتی داشتیم و در حال نهایی‌سازی تفاهم‌نامه‌ای میان دو نهاد هستیم تا در آن حوزه هم به بازارپردازی فرهنگی توجه شود. همچنین به دنبال این هستیم که بتوانیم با مدیران سکوهای شبکه نمایش خانگی، مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و سازمان تنظیم مقررات ساترا در حوزه بازارپردازی فرهنگی، تعامل ویژه‌ای داشته باشیم و سریال‌های پرمخاطب شبکه نمایش خانگی در فضای بازی دیجیتال تداوم پیدا کنند و متناسب با کاراکتری که در سریال‌ها خلق شده، شاهد حمایت از تولید بازی‌های رایانه‌ای، ویدئویی و موبایلی باشیم تا این هم افزایی بین شبکه نمایش خانگی و بازار بازی‌های رایانه‌ای شکل گیرد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید