رقابت اسنپ با بیآرتی!
خيابان هفدهم گاندي، مملو از رانندگان اسنپي است كه بنرهايي با شعارهاي «هيچ گراني و ارزاني بيحكمت نيست»، نسبت به «رقابت با بالابردن كيفيت» اعلام موافقت كردند و با «رقابت با ارزانكردن قيمت»، مخالفت. جمعيتي حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر از رانندگان جمع شدهاند تا به نمايندگي از كمپيني كه در گروه خود سه هزار نفر عضو شاكي دارد، به مسئولان اسنپ معترض شوند كه كاهش قيمتي كه در كرايهها دادهاند، منطقي نيست. آنها معتقدند اسنپ براي رقابت بايد از جيب خود مايه بگذارد، نه رانندگانش. اشاره آنها به كميسيوني ١٣درصدي است كه اسنپ از رانندگان خود ميگيرد و حاضر به كاهش آن نيست. از آن طرف آنها شاكي هستند كه چرا پرداخت آنلاين را با تأخير به رانندگان پرداخت ميكند.
کد خبر :
۴۶۴۳۵
بازدید :
۱۶۹۸
خيابان هفدهم گاندي، مملو از رانندگان اسنپي است كه بنرهايي با شعارهاي «هيچ گراني و ارزاني بيحكمت نيست»، نسبت به «رقابت با بالابردن كيفيت» اعلام موافقت كردند و با «رقابت با ارزانكردن قيمت»، مخالفت. جمعيتي حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر از رانندگان جمع شدهاند تا به نمايندگي از كمپيني كه در گروه خود سه هزار نفر عضو شاكي دارد، به مسئولان اسنپ معترض شوند كه كاهش قيمتي كه در كرايهها دادهاند، منطقي نيست. آنها معتقدند اسنپ براي رقابت بايد از جيب خود مايه بگذارد، نه رانندگانش. اشاره آنها به كميسيوني ١٣درصدي است كه اسنپ از رانندگان خود ميگيرد و حاضر به كاهش آن نيست. از آن طرف آنها شاكي هستند كه چرا پرداخت آنلاين را با تأخير به رانندگان پرداخت ميكند.
رانندگان مدعي هستند اسنپ ٥٣ درصد كاهش قيمت داشته
فقط كافي است به سراغشان برويد تا درددلشان آغاز شود. يكي از رانندگان نزديك ميشود و در لابهلاي گلايه همكارانش ميگويد: «از چهارشنبه تا الان پرداختهاي آنلاين را با ما حساب نكردهاند. اسنپ اين پولها را جمع ميكند كه سود ببرد؛ اما تكليف ما چيست كه حتي با هزينه سفرهايمان، پول بنزينمان هم درنميآيد».آن يكي ميگويد: «از اوايل امسال اسنپ قيمتها را كاهش داده...».
ميپرسم: «خب، چرا الان اعتراض كرديد؟» ديگري پاسخ ميدهد: «كمپين تشكيل داديم كه اعتراضمان را علني كنيم».يكي از رانندگان نزديك ميشود: «كمكم قيمت پايين آمده، از برج ١٠ پارسال تا الان چيزي حدود ٥٢ تا ٥٣ درصد اسنپ كاهش قيمت داشته...». «طرحي را كه زمان ترافيك كه قيمت بالا ميرفت، قطع كردند...».
صداها درهم ميشود. يكي صدايش را بالا ميبرد: «ما شاكي هستيم. ما را از آژانسها دور كرد و سمت خودش آورد. آژانسها نابود شدند، حالا هم با مسافركشان رقابت ميكند...».حرفش تمام نشده كه آن يكي به طعنه ميگويد: «با BRT نه مسافركشها!».ميپرسم چرا با اپراتورهاي ديگر كار نميكنيد يا نميرويد دوباره با آژانسها كار كنيد؟
ما را نردبان كردند
همان کسی كه صدايش را بالا برده بود و به نظر خيلي عصبي ميرسد، ميگوید: «ما از اين شركت ميرويم؛ اما ناراحتيم از اينكه ما را نردبان خود كردند و بالا آمدند. به ما برخورده است. اين رفتار درست نيست».دوروبر را نگاه ميكنم. تقريبا همه ميخواهند گلايههايشان را بگويند. نگاهشان به روبهروست؛ به ساختمان اصلي اسنپ كه از ١١ صبح تا آن لحظه (حدود ساعت سه بعدازظهر) نمايندهشان در حال مذاكره با مديران اين كسبوكار نو است.
همه متفقالقول ميخواهند زمان به عقب برگردد و قيمتهاي رؤيايي اسنپ تكرار شود: «قبلا تايم كم ميگذاشتيم و درآمد بيشتر داشتيم. الان تايم بيشتر ميگذاريم و درآمد كمتر داريم...».يكي جمله اين همكارش را ادامه ميدهد: «قبلا چهار، پنج تا سرويس ميرفتيم، صد هزار تومان. الان بايد ١٠ تا سرويس را با اين قيمت برويم».گويا كار كمتر با قيمت بالاتر زير دندانشان شيرين نشسته. براي همين هم شايد وقعي به نداشتن بيمه و بازنشستگي نمينهند.
شايد طبيعيتر بود اگر گلايهها به این موضوع بود؛ اما زندگي روزمره و معاش، بدجور آنها را گير انداخته.از بيتوجهي اسنپ به راننده و توجه ويژه به مسافران هم برخي شاكياند: «مسافر هم ميگويد تند برو و طبق قانون نميرويم، سريع امتياز كم ميكند و اسنپ هم براي رانندگانش ارزش قائل نيست. سريع راننده را در بلك ليست ميبرد. اينجا ميآييم ميگويند در بلك ليست هستيد، ميپرسيم چرا؟ ميگويند نميدانيم!».«الگوريتم درست و حسابی ندارد كه مشخص شود كدام زمان براي راننده مناسب است، بچههايي كه طرح ميخرند، واقعا به آنها ظلم ميشود».
تخفيفهايي كه بر باد ميرود
نكته درخورتوجهي كه لابهلاي كلام آنها وجود دارد، روي تخفيفهاي اسنپ ميچرخد. يكي از آنها گوشي و قيمتي را كه براي سفر از ميدان جمهوري تا امام خميني از سوي اسنپ اعلام شده بود، نشان ميدهد، پنج هزار تومان! اما اسنپ به مسافر تخفيف داده و بناست راننده اين مسير را با قيمت چهار هزار تومان برود و الباقي را خود اسنپ بپردازد. الباقي كه با ١٣ درصد كميسيون اسنپ، همسان ميشود و ديگر خبري از آن نيست.
ميگويم خب اسنپ لابد نميخواهد در مقابل باقي اپراتورها كم بياورد كه قيمت را كاهش داده. يكي از رانندهها مخالف است. او ميگويد: «براي رقابت با بقيه اپراتورها نياز نيست اسنپ اين كار را بكند. الان اسنپ از همه جاهاي ديگر بيشتر راننده دارد».آن ديگري ادامه ميدهد: «مشتري وقتي راضي باشد مشكل نيست. الان مشتري هم ناراضي است. درخواست ميزند راننده بهخاطر قيمت پايين نميآيد. مسافر ميگويد حاضر است دو هزار تومان بالاتر بدهد؛ اما يكي سريع درخواست سفر را قبول كند».
تأخير ٤روزه در پرداخت پرداختيهاي آنلاين
يكي از مهمترين گلايهها هم بعد از قيمت روي ماجراي پرداختيهاي آنلاين ميچرخيد. ديروز شنبه حوالي ظهر، هنوز هم اسنپ پرداختيهاي آنلاين روز چهارشنبه رانندگان را نپرداخته بود. براي همين هم كم نميبينيم كه رانندگان از مسافران درخواست ميكنند پول را نقدي حساب كنند. تا همينجاي كار به نظر ميرسد، يك جاي كار ميلنگد.راننده ديگري با حساب و كتاب اقتصادي حرف ميزند: «سودش را حساب كنيد، از صبح چهارشنبه تا آخر وقت شنبه چقدر ميشود؟ آن هم به تعداد اين همه راننده! پول كمي نيست...». حرفش پر بيراه نيست.
گلايه رانندهها از نفوذ اسنپ در گوشي
اكثر رانندههايي كه در تجمع شركت كردهاند، جوان هستند. به نظر ميرسد اين اپليكيشن هم مثل ساير اپليكيشنهاي ديگر بهخوبي توانسته جوانان را مشغول كند و كسبوكار نو و خوبي راه انداخته. در گيرودار همين افكار هستم كه يكي از رانندهها كه كمي جوانتر است، جلو ميآيد و ميگويد: «ويز را هم به اجبار باید حذف كنيم.
اخطار ميدهد كه با اين برنامه ديگر اسنپ شما كار نميكند. البته فقط ويز نيست. برخي از برنامههاي مشابه اسنپ مثل تپسي، ماكسيم، كارپينو و... را هم بايد حذف كنيم؛ يعني كاملا به گوشي رانندهها دسترسي دارند. كدام را بگوييم؟».با وجود انتقادها درباره كاهش قيمت، برخي تناقضها هم ديده ميشود. هنوز هم در مواقع ترافيك و بارش باران، قيمت اسنپ، به طور درخورتوجهي بالا ميرود و تقريبا كسي هم حاضر نيست آن را بپذيرد. بااينحال اين انتقادها جاي سؤال دارد!
بهزودي نتيجه مذاكرات رسما اعلام ميشود
از آنجا دور ميشوم. سر كوچه چند ماشين نيروي انتظامي به خاطر همين تجمع ايستادهاند تا جو ملتهب نشود. چند ساعتي كه گذشت، در تماسي با روابطعمومي اسنپ از آنها جوياي نتيجه مذاكره با رانندگان ميشوم. يكي از كارشناسان روابطعمومي كه نخواست نامي از او برده شود، ميگويد: «هنوز نتيجه مذاكره مشخص نيست؛ اما بهزودي مشخص و اعلام ميشود».
نظرش درباره اين تجمع مساعد نيست. معتقد است اين تجمع در مقابل تعداد بالاي رانندگان اسنپ، اصلا درخورتوجه نيست. تعداد رانندههاي اسنپ را از او ميپرسم. ميگويد جزء اسناد محرمانه شركت است و رقم دقيق را نميتواند اعلام كند؛ اما ميگويد در تهران بيش از صد هزار نفر و در كل كشور بيش از ٢٠٠ هزار نفر عضو اسنپ هستند.ميپرسم چرا قيمت را كاهش دادهايد. پاسخ ميدهد: «در دو ماه گذشته اصلا كاهش قيمتي نداشتيم. اين كاهش قيمت اگر هم وجود داشته باشد، به اندازه ارقامي كه معترضان ميگويند، نيست».
از انتقاد رانندگان درباره كاهشنیافتن كميسيون اسنپ و در مقابل، كاهش قيمت سفر ميپرسم: «كميسيون از ابتدا تا الان يك رقم ثابت ١٣ درصد را اعمال كرده كه بنا به شرايط خاص گاهی برداشته ميشود. درحالحاضر سفرهايي كه مبدأ يا مقصد آنها در محدوده طرح ترافيك باشد، در ساعت ترافيك كميسيون ندارد».در مقابل اين اعتراضها سعي ميكند جو را آرام كند و ميگويد: «اين دومين تجمع رانندگان بود؛ اما سعي ميكنيم شرايط بهصورتي پيش رود كه اين موارد ديگر تكرار نشود. حرف آنها شنيده ميشود و سعي ميكنيم مشكل را حل كنيم»
بااينحال از طعنه نميگذرد: «بههرحال ما ايراني هستيم و به شرايط عادت ميكنيم. وقتي به شرايط عادت ميكنيم، موارد مثبتي كه وجود دارد، ديگر به چشم ما نميآيد، آنوقت لطف مكرر ميشود حق مسلم!». ادامه ميدهد: «شركت محدوديتهايي دارد و شايد در تاريخهاي مختلف طرحهايي را كاهش يا افزايش قيمت دهيم. شايد يكي از اين موارد كاهش يافته و رانندهها شاكي شدند».بعد از نوشتن گزارش، به دنبال گروه رانندگان در تلگرامم ميگردم. به آنها گفته بودم خبرنگارم و سؤالاتم هم براي همين بود. از آنها خواسته بودم به گروه رانندهها اضافهام كنند که پذيرفتند. بااينحال كمي از عضويتم نگذشته بود كه حذف شدم.
۰