بلوای طرح ترافیک
با انتشار اطلاعيه معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران درباره لغو توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک و ثبتنامنكردن آرمهاي طرح ترافيك سال ٩٧ يكبار ديگر جنجالي ميان نمايندگان مجلس، بعضی اعضاي شوراي شهر و حتي رسانهها برپا شد.
کد خبر :
۴۸۲۸۶
بازدید :
۱۳۳۴
دیروز با انتشار اطلاعیه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره لغو توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک و ثبتنامنکردن آرمهای طرح ترافیک سال ٩٧ یکبار دیگر جنجالی میان نمایندگان مجلس، بعضی اعضای شورای شهر و حتی رسانهها برپا شد.
مخالفان این طرح معتقدند که لغو توزیع کارتهای شناور قانونی نیست، طرح جدید ترافیکی درآمدزایی است، پخته نیست و کمکی هم به رفع ترافیک نخواهد کرد؛ محمدعلی نجفی، شهردار تهران و محسن پورسید آقایی، معاون حملونقل ترافیک او، اما هر دو معتقدند اگر مردم باید به صورت برابر عوارض ورود به محدودههای ترافیکی را پرداخت کنند، بساط فروش آرم طرح ترافیک و رانتهای موجود برای سهمیهها هم برای همیشه جمع میشود، اما منتقدان دو سوال را برای مخالفت با این طرح مطرح کردهاند: «از کجا معلوم با لغو فروش آرم طرح ترافیک سهمیهها یا تخفیف برای نهادهای قدرت لحاظ نشود؟» و «اگر بعد از آزادکردن محدود طرح ترافیک و محاسبه عوارض برای کسانی که وارد محدودهها میشوند، ترافیک افزایش یافت، چه اتفاقی خواهد افتاد؟»
هرسال در این روزها مردم درحال ثبتنام آرم طرح ترافیک بودند، اما از آنجایی که برای امسال هنوز هیچ خبری از ثبتنام نبود، سوالات زیادی هم برای مردم به وجود آمد. حالا مسئولان شهرداری با اطلاعیهای که در اینباره منتشر کردند، آب پاکی را روی دست مردم ریختند. آنها اصرار دارند تا طرح جدید خود را هرطور شده، به سال ٩٧ برسانند، برای همین هم دیروز به صورت شتابزده حدود ٦٤٢ کارت شناور مانده از قبل را لغو کردند.
در اطلاعیهای که از سوی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شده، آمده است: «توزیع کارتهای شناور طرح ترافیک به طورکامل متوقف شده و بیش از ٦٠٠ کارت موجود هم باطل شده است، همچنین ثبتنام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ انجام نخواهد شد.» در بخش دیگر اطلاعیه اعلام شده که لایحه پیشنهادی شهرداری برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدودهها، در آستانه ارایه به شورای شهر تهران برای بررسی و تصویب است.
این سازمان از یکسو از عموم صاحبنظران دعوت کرد که با اطلاع کامل از ابعاد و جنبههای مختلف این طرح، نقدها و نظرات خود را برای اصلاح مشکلات احتمالی اجرای آن اعلام کنند و از سوی دیگر خواست که به جای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانهتر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم: «در طرح جدید هم خلاف آنچه برخی ادعا کردهاند، هیچ تبعیضی بین مدیران شهرداری با دیگران وجود نخواهد داشت و عوارض خودروهای مدیران همه ارگانها با آحاد مردم برابر خواهد بود.» مسئولان شهرداری تهران همچنین در این اطلاعیه به ابهام قانونی شیوه صدور و توزیع کارتهای شناور هم اشاره کردند.
بعد از انتشار این اطلاعیه یکبار دیگر هیجانی که هفته گذشته بر اثر انتشار خبر لغو فروش آرم طرح ترافیک ایجاد شده بود، دوباره اوج گرفت. اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یکی از افراد مخالف با این طرح بود که در اینباره با ایسنا حرف زد: «سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کند که با استناد به کدام قانون در اطلاعیهای اعلام کرده ثبتنام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ انجام نمیشود. فروش طرح ترافیک سالانه، خوب یا بد با تصویب مراجع قانونی سالهاست درحال اجراست.»
او این را هم گفت که اگر شهرداری تهران و سازمان حملونقل و ترافیک کشور تصمیم دارند این روند «انحصاری» و «ناعادلانه» را اصلاح کنند، باید تکلیف طرح جدیدشان را در شورای شهر تهران و شورایعالی ترافیک نهایی کنند و طبیعتا تا آن زمان نمیتوانند اجرای قانون مصوب را متوقف کنند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورا که یکی از موافقان این طرح هم هست، در اینباره گفت که طرح جدید در حد پیشنهاد است و باید به تصویب شورای ترافیک برسد، اما بهتر است شهردار تهران پیش از آنکه طرح را به شورای ترافیک ارسال کند، برای تصویب به شورای شهر بیاورد: «البته نرخ مالیات و عوارضی که در طرح آمده است، در حد پیشنهاد است.»
او ماجرا را اینطور توضیح داد: «تا زمانی که طرح جدید تصویب نشده باشد، طرح ترافیک فعلی قانونی است و معاونت حملونقل در جایگاهی نیست که اجازه داشته باشد، طرح قانونی فعلی را ملغی کند. تا زمان تصویب نهایی، ملاک، قانون قبلی است و اینکه گفته شود ثبتنام در سال آینده صورت نمیپذیرد، در حوزه اختیارات معاونت حملونقل نیست.»
همچنین حسن خلیلآبادی عضو دیگر شورا هم گفت که هنوز اعضای شورا از جزییات این طرح اطلاعی ندارند: «تا نظر شورا تأمین نشود، اعلام اینکه ثبتنام برای طرح در سال ۹۷ انجام نمیشود، درست نیست.» این درحالی است که پوریا محمدیانیزدی، دبیر شورایعالی ترافیک درباره اینکه طرح جدید ترافیک در چه زمانی در شورایعالی ترافیک تهران مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: «این طرح برای تصویب به شورایعالی ترافیک کشور نیاز ندارد و در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب خواهد شد.»
انتقادات و پاسخ به انتقادات
در روزهای گذشته هم البته موج انتقادات به طرح جدید شهرداری شکل گرفت، بهطوری که بسیاری از نمایندگان مجلس آن را یک طرح خام دانستند؛ مثلا حسن نوروزی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت که طرح جدید ترافیک قابلیت اجراییشدن ندارد و نمیتواند بار ترافیکی پایتخت را کم کند و تنها به دنبال درآمدزایی برای شهرداری است: «این طرح آنطور که باید نمیتواند ترافیک را کم کند، به جای چنین طرحی باید به دنبال جلوگیری از ورود خودروهایی با سن بیشتر از ۲۰سال یا دودزا بود.
این خودروها نباید وارد پایتخت شوند و حداقل ورودشان از ساعت ۱۲ شب به بعد باشد.» او معتقد بود که این طرح بیشتر جنبه مالی و درآمدزایی دارد که باید به جای آن به دنبال بهبود وضع حملونقل عمومی بهخصوص مترو باشند: «درحالی میگویند که این طرح برای هیچ ارگانی استثنا قایل نمیشود که نخستین استثنا برای کارمندان شهرداری برای ورود به طرح ترافیک خواهد بود.» نوروزی این را هم گفته بود که طرح ترافیک جدید در اجرا موفق نخواهد بود.
البته محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران هم به این حرفها پاسخ داد و از نمایندگان مجلس خواست تا ابتدا از شهرداری اطلاعات کامل درباره این طرح را دریافت کند و سپس به نقد آن بپردازد: «موضوع لغو طرح ترافیک و اجرای شیوه جدید اخذ عوارض به پشتوانه کار کارشناسی و برای رفع اشکالات متعدد طرح فعلی، در دستور کار قرار گرفته است، متاسفانه در مواردی شاهد اظهارنظرهایی هستیم که از فحوای آنها مشخص است که گوینده از جزییات این طرح هیچ اطلاعی ندارد و صرفا براساس شنیدهها به ابرازنظر پرداخته است.»
او در برابر اینکه شهرداری دنبال درآمدزایی است هم، گفت؛ اگر مدیریت جدید شهرداری قصد داشت به هر قیمت از طرح ترافیک کسب درآمد کند، حاضر نمیشد از رانت بزرگ آرمهای طرح ترافیک و خصوصا کارتهای شناور صرفنظر کند و این اختیار ویژه و منشأ نفوذ و قدرت را واگذار کند. پورسیدآقایی این را هم که گفته میشود کارمندان شهرداری در این طرح از پرداخت عوارض مستثنا شدهاند، تکذیب کرد: «حتی شهردار محترم هم اعلام کردهاند که عوارض خودرویی را پرداخت کرده و هیچ استثنایی نباید وجود داشته باشد.
اگر این نماینده محترم واقعا نگران آلودگی هوا هستند، چرا درباره کارتهای شناور ورود به محدوده نمیپرسند که بهرغم ایراد دستگاههای نظارتی، در اختیار بسیاری از مسئولان و نهادهای ذیربط و بیربط قرار میگرفت و هیچ کنترلی هم بر معاینه فنی خودروی استفادهکنندگان از این کارتها انجام نمیشد؟ چطور حالا که این سفره ناعادلانه درحال جمعشدن است، نگرانی برای ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شده است؟!» او در ادامه از نمایندگان خواست اگر به فکر مردم تهران هستند، در بودجه امسال کمک کنند تا چند قطار بیشتر خریداری شود و ناوگان فرسوده اتوبوسرانی نوسازی شود تا اینقدر دود به هوای شهر تزریق نشود.
۰