خدمات زیبایی؛ آپشن جدید تورهای مسافری
به گفته رمضانی علاوه بر مسافران اروپایی و حتی آمریکایی این مسافران کشورهای عربی هستند که طی یکی دوسال اخیر مشتری ثابت خدمات آرایشی در ایران شدهاند.
کد خبر :
۶۹۶۰۲
بازدید :
۱۰۶۵۷
خیلی از کارشناسان میگویند برای اینکه گردشگری آن هم در شهرهای توریستیمان رونقی که شایسته آن است پیدا کند، هزار راه نرفته وجود دارد. مانند توسعه خدمات هتلینگ، افزایش تبلیغات و...، اما این طور که به گوش میرسد تورهای مسافرتی خودشان راههایی برای رونق کسب و کارشان پیدا کردهاند.
مانند اضافه کردن آپشن خدمات زیبایی به تورهایی که مسافران خارجی به ایران میآورند. گویا بانی این کار هم تورهای گردشگری اصفهانی بودهاند. سجاد رمضانی که لیدر یکی از همین تورهاست درباره این ایده به «شهروند» میگوید: «ما نخستین توری نبودیم که این آپشن را اضافه کردیم، اما وقتی فهمیدیم که بعضی از تورها این کار را شروع کردهاند با خودمان گفتیم چرا که نه؟ اتفاقا استقبال خوبی هم از طرف گردشگران خارجی شده است.»
او ادامه میدهد: «من نزدیک به ١٢سال است که کار تورگردانی میکنم، هم در داخل ایران و هم خارج از آن. تا همین چند وقت پیش وقتی از اصفهان به کشورهایی مثل ارمنستان و ترکیه تور میبردیم خیلی از خانمها سراغ آرایشگرهای معروفی که اسمشان را شنیده بودند از ما میگرفتند، اما برعکس این اتفاق خیلی رخ نداده بود تا همین پارسال که شنیدم بعضی از تورلیدرها خودشان در توضیح خدمات تور، آپشن خدمات زیبایی هم اضافه کردهاند.
به همین دلیل من هم تصمیم گرفتم که همین کار را در مورد چند توری که با آنها کار میکنیم، انجام بدهم و جواب خوبی هم گرفتیم. آرایشگاهها و آرایشگرهایی که با آنها کار میکنیم هم خیلی استقبال کردند و حتی خودشان ایدههای زیادی در این مورد دادند. مثل ارایه خدمات مانیکور ناخن به صورت اشتانتیون. البته پیشنهادهای دیگری هم هست که نمیتوانم بگویم، چون بههرحال در کار ما هم رقابت وجود دارد.»
رمضانی در مورد تفاوت قیمت خدمات آرایشی در ایران و کشورهای دیگر میگوید: «تفاوت از زمین تا آسمان است مخصوصا وقتی قیمتها را به یورو و دلار حساب کنیم. مثلا یکی از آرایشگرهایی که با ما کار میکند همین هفته پیش از یک خانم مسن آلمانی ٧٥ یورو برایهایلایت گرفت، درحالیکه اگر این خانم میخواست همین کار را در کشور خودش انجام بدهد باید حداقل ٥٠٠ یورو پرداخت میکرد.
وضع بقیه خدمات هم به همین شکل است تا جایی که خیلی از مسافران حتی اگر مایل به گرفتن خدمات نباشند از قیمتهای آن تعجب میکنند. کلا کارهای آرایشی در کشورهای اروپایی خیلی گران تمام میشود.»
به گفته رمضانی علاوه بر مسافران اروپایی و حتی آمریکایی این مسافران کشورهای عربی هستند که طی یکی دوسال اخیر مشتری ثابت خدمات آرایشی در ایران شدهاند.
او در این مورد میگوید: «خود کشورهای عربی هم در زمینه خدمات آرایشی خیلی فعال هستند، اما کاهش ارزش ریال باعث شده که اخیرا میل مسافرهای عرب ما برای گرفتن خدمات آرایشی خیلی بیشتر شود. مخصوصا که هم تعداد توریستهایی که از کشورهای عربی به اصفهان میآیند بیشتر از کشورهای دیگر است و هم خانمهای عرب بیشتر از مسافران اروپایی و شرق آسیا به گرفتن خدمات آرایشی تمایل دارند و برای این کار حاضرند بیشتر هزینه کنند.»
روزبه فرزان فعال حوزه میراث فرهنگی اصفهان هم در گفتگو با «شهروند» از شنیدن چنین خبری خوشحال میشود و میگوید: «چرا که نه؟ چطور توریسم پزشکی و درمانی داریم، اما توریسم زیبایی نداشته باشیم؟ طی سالهای گذشته خیلی از اروپاییها برای انجام کارهایی مانند کاشت مو یا عمل زیبایی به ایران و ترکیه میآیند، به نظرم همین کار را میشود در مورد خدمات آرایشگری هم انجام داد.»
به گفته او وقتی امکانش وجود دارد باید از مزیت ارزان تمام شدن خدمات استفاده کرد و همین الگو را میتوان در مورد خیلی از امور خدماتی دیگر هم استفاده کرد. اگرچه بعید میدانم که بشود با این خدمات که موقتی هستند گردشگر را به ایران کشید، اما میتوان از گردشگری که برای سفر به ایران تمایل نشان میدهد درآمدزایی کرد.
۰