تبادل اسناد سلامت در سامانه اطلاعات بیمارستانها
شورای اجرایی فناوری اطلاعات هرگونه اخذ وجه اضافه برای ارائه الکترونیکی خدمات دارای تعرفه مصوب مراجع قانونی توسط ارائهدهندگان نهایی خدمات سلامت شامل، بیمارستانها، کلینیکها، پاراکلینیکها، داروخانهها و سایر مراکز اعم از بخش دولتی و خصوصی و خیریهای را ممنوع اعلام کرد.
شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در راستای توسعه، تکمیل و گسترش خدمات سلامت الکترونیکی در کشور، سامانه اطلاعات بیمارستانها را موظف به تبادل الکترونیکی اسناد سلامت کرد.
شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در راستای اجرای بند «ح» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه درباره سلامت الکترونیکی و تسریع در تحقق پروژه سلامت الکترونیکی و نیز انجام تکالیف دستگاههای اجرایی برای تکمیل زنجیره فرآیندهای مربوط به نسخه الکترونیکی و تسهیل دریافت خدمات توسط مردم، تمامی HISهای بیمارستانی (سامانه اطلاعات بیمارستانها) را موظف کرد به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام کنند.
ره نگاشت حذف اسناد کاغذی تدوین میشود
این رهنگاشت با محوریت بیمهمرکزی جمهوری اسلامی و همکاری سازمانهای بیمهگر پایه فعال در نسخه الکترونیکی و وزارت بهداشت تدوین و به تمامی ذینفعان ابلاغ میشود.
حذف کاربری دفترچههای ارائه خدمات درمان
اخذ وجه اضافه برای خدمات الکترونیکی سلامت ممنوع
HISهای بیمارستانی به تامین اجتماعی و بیمه سلامت متصل میشوند
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمهگرهای پایه نیز موظف شدهاند که نسبت به تکمیل مسیرهای اصلی و پشتیبان به نحوی اقدام کنند که در مدت حداکثر سه ماه تمام HISهای بیمارستانی همزمان به مسیر اصلی و پشتیبان متصل باشند.
مزایای پیادهسازی نسخه الکترونیکی در کشور
فاز اول این پروژه فروردین ۱۴۰۰ توسط سازمانهای تامین اجتماعی و بیمه سلامت به بهرهبرداری رسید و مطابق گزارشهای مستند، در حال حاضر به طور متوسط ۱۸ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه نوشته میشود.
نهاد اپراتوری مشترک بیمهگرها در حال حاضر شکلگرفته و به زودی پنجره واحد خدمات را به ذینفعان سلامت و مردم ارائه میکند. مطابق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز راهاندازی پنجره واحد خدمات در یک ماه آینده توسط نهاد مشترک اپراتوری، همه ذینفعان مانند بیمههای پایه، بیمههای تکمیلی، بیمارستانها، کلینیکها و پاراکلینیکها و پزشکان و شرکتهای سلامت و از همه مهمتر مردم کشورمان میتوانند خدمات نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیکی را بدون نیاز به دفترچه و اسناد کاغذی و برخط ارائه ودریافت کنند.
حذف مراجعات صدور و تمدید دفترچه درمان در بیمهها، حذف ۴ میلیارد برگ نسخه و سند کاغذی در یک سال، صرفهجویی ۲تا۳ هزار میلیارد تومانی در تامین هزینه دارو در بیمهگرهای پایه با کاهش تخلفات دارویی در یک سال، ایجاد چرخه اطلاعات و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و فرآیندهای درمان هر ایرانی و بهبود فرآیند رسیدگی و پاسخگویی از آثار و مزایای پیادهسازی نسخه الکترونیکی در کشور خواهد بود.