سال تحصیلی جدید را حضوری آغاز میکنیم؟!
سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع کرونا، برای همکاران ما در لایههای مختلف آموزشی، سالی پرکار و سخت بود که در آن با چالشهای زیادی روبرو شدیم و امیدوارم بتوانیم با کمک شما و حمایت خانوادهها سال جدید را به صورت حضوری آغاز کنیم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه مجازی با مدیران کل آموزش و پرورش استانها گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک شما و حمایت خانوادهها سال جدید را به صورت حضوری آغاز کنیم.
حسین باغگلی در نشست با مدیران کل آموزش و پرورش استانها که در بستر مجازی و از طریق «شبکه شاد»، انجام شد، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع کرونا، برای همکاران ما در لایههای مختلف آموزشی، سالی پرکار و سخت بود که در آن با چالشهای زیادی روبرو شدیم و امیدوارم بتوانیم با کمک شما و حمایت خانوادهها سال جدید را به صورت حضوری آغاز کنیم.
وی افزود: بسیاری از مدیران کل استانها در این نشست به آرامشی که با حضور آقای حاجی میرزایی در آموزش و پرورش ایجاد شده بود، اشاره کردند و من نیز تلاش خواهم کرد تا با همدلی و حمایت شما همکاران فرهنگی این آرامش را حفظ کرده و با حمایت شما حرکت رو به جلو داشته باشم.باغگلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سندتحول بنیادین در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: سالهاست که برای بهبود فضای تربیتی در کشور تلاشهای مستمری صورت گرفته است قطعاً هرکدام از مسئولان از گذشته تا به امروز گامی را در این مسیر برداشته و من هم انشالله بعد از این تلاش خواهم کرد با یک حرکت جهادی، همکاری و دوستی، گامهای لازم را برای پیشبرد و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بر طبق سند تحول بر دارم و فرمان مقام معظم رهبری را در اجرایی شدن سندتحول بنیادین عملی کرده و اجرای این سند را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به تفاوتهای دو حوزه نظری و عملی، گفت: در بسیاری از مواقع، در عرصه نظر سخنان آرمانی بیان میشود که اجرایی شدن آنها در حوزه عمل، بسیار سخت بوده و به مقدماتی نیاز دارد یا اصلاً اجرایی شدن آنها ممکن نیست بنابراین ما به یک حلقه واسط بین دنیای عمل و نظر نیاز داریم که زبان و بستر عمل را برای اجرایی شدن حوزه نظر، فراهم سازد و برای تحقق این امر لازم به همکاری و همدلی شما فرهنگیان است.
افراد را از بیرون آموزش و پرورش نمیاورم
باغگلی با اشاره به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش در بین دستگاههای اجرایی کشور، گفت: مسأله ما این نیست که اولویت آموزش و پرورش در کشور به عنوان اولویت اول و یا دوم در نظر گرفته شود بلکه مسأله این است که همه ما باید به این مهم برسیم؛ آموزش و پرورش، بستری است که برای هر امری، اقدامی یا اولویتی میتواند بهترین پایگاه و بستر باشد بنابراین اگر ما یک جامعهای با اقتصاد پایدار میخواهیم، باید از آموزش و پرورش با این ظرفیت بزرگ و عظیم استفاده کنیم تا زمینه تربیت نسلی که بتواند اقتصادی پویا و فعال را عملیاتی کند، فراهم آوریم.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم افزود: حتماً همه ما میپذیریم که اگر قرار است امنیت در کشور ما دارای اولویت شود باید آموزش و پرورش کمک کند که هویت دینی و ملی نسل جاری و آینده تأمین شود و تنها در این صورت است که مسأله تأمین امنیت در کشور، به صورت خودکار حل خواهد شد.
وی با اشاره به حاکمیتی بودن دستگاه تعلیم و تربیت در سراسر دنیا، گفت: در هیچ کجای دنیا نمیتوانیم شاهد این باشیم که دولتها و حکومتها نظام تعلیم و تربیت خود را رها کنند.
سند تحول در ۴ سال اجرا نمیشود
محور نخست برنامهها؛ کاهش تمرکزگرایی
وی ادامه داد: در مفهوم عمومی و کلان تربیت، تمام دستگاهها سهم دارند و آموزش و پرورش باید به عنوان فرمانده تعلیم و تربیت از حیث محتوا شناخته شود و دستگاههای دیگر مبتنی بر این سیستم فرماندهای، از نظام آموزشی کشور حمایت کنند.
محور دوم؛ معیشت و منزلت معلمان
وی گفت: تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان از طریق دولت حل و فصل نشود. نمیتوان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود لذا پیگیری «طرح رتبه بندی» حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت و البته نگاه تخصصی که از آن صحبت کردیم با استفاده از ظرفیتهای رتبه بندی به ما کمک خواهد کرد که کیفیت توانمندیهای معلمان در این مسیر افزایش پیدا کند.
محور سوم؛ کیفیت آموزش
باغگلی متذکر شد: تجربه کرونا به ما نشان دادکه معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند؛ کرونا علیرغم تمام چالشهایی که برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کرد به معلمان کمک کرد تا توانمندیهای خود را در استفاده از تکنولوژی افزایش دهند و باید مراقب باشیم که پس از این بیماری همچنان در تکنولوژی پیشرفت کرده و به روز شویم و خدایی نکرده به عقب بر نگردیم.