زنگ خطر برای پناهجویان؛ صدها تن در دریا مفقود شدند!

زنگ خطر برای پناهجویان؛ صدها تن در دریا مفقود شدند!

ادامه روند غرق‌ شدن مهاجران در دروازه‌های اروپا قابل‌قبول نیست و هرچه سریع‌تر باید یک سازوکار نجات هماهنگ و مشترک بین دولت‌ها ایجاد شود.

کد خبر : ۱۳۸۸۱۰
بازدید : ۲۵

سازمان ملل روز گذشته (جمعه) تایید کرد که در پی واژگونی یک قایق حامل مهاجران در نزدیکی جزیره «لامپدوسا» در ایتالیا، حدود ۴۰ نفر مفقود شدند.

او در توییتر خود نوشت: ادامه روند غرق‌ شدن مهاجران در دروازه‌های اروپا قابل‌قبول نیست و هرچه سریع‌تر باید یک سازوکار نجات هماهنگ و مشترک بین دولت‌ها ایجاد شود.

«فلاویو دی جاکومو»، سخنگوی آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد نیز گفت: این قایق غرق‌شده از «اسفاکس» در تونس حرکت کرده و حامل ۴۶ مهاجر از کامرون، بورکینافاسو و ساحل عاج بوده است که بر اثر بادهای شدید و امواج دریا واژگون شده است.

به گفته او، برخی از بازماندگان به لامپدوسا و برخی دیگر به تونس بازگردانده شدند. در میان مفقودشدگان هفت زن و یک خردسال بودند و سایر بازماندگان مردان بالغ‌اند.

سخنگوی آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد تاکید کرد: از ماه نوامبر شاهد ورود مهاجران بیشتری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا از مسیر تونس بوده‌ایم. این میزان مهاجرت به دلیل فرار مردم جنوب صحرای آفریقا از تبعیض‌هایی است که در کشورهایشان و در تونس با آن مواجه‌اند.

جزیره لامپدوسا در جنوب ایتالیا، یکی از اصلی‌ترین نقاط ورود مهاجرانی است که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سال گذشته بیش از ۴۶ هزار نفر از مجموع ۱۰۵ هزار نفر مهاجر در ایتالیا، به لامپدوسا رسیدند.

به گزارش سازمان‌های مرتبط با پناهجویان، غرق شدن کشتی‌های مهاجران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد مهاجرانی هم که از طریق دریای مدیترانه وارد اتحادیه اروپا می‌شوند در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده است.

هفته گذشته نیز یک قایق حامل پناهجویانی از لیبی در سواحل یونان غرق شد، تعداد کشته‌شدگان به ۸۲ نفر رسید و تعداد زیادی نیز زنده از آب بیرون کشیده شدند. با این حال، گزارش شاهدان حاکی از آن است که صدها نفر دیگر ناپدید شدند و بقایای آن‌ها هنوز در دریا مفقود است.

براساس اعلام سازمان ملل، افزایش تعداد پناهجویان در جهان تمام رکوردهای پیشین را شکسته و زنگ خطر را برای تمام جهان به‌ویژه رهبران اقتصادهای برتر و کشورهای صنعتی به صدا در آورده است.

در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، ۳۳۹ هزار پناهجو از ۳۸ کشور جهان ناگزیر شدند کشور خود را ترک کنند؛ جایی که به گفته سازمان ملل، در معرض خطر مرگ، گرسنگی، تهدید و سرکوب قرار داشتند.

«فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در روزهای گذشته از تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسئله پناهجویان استقبال کرد و گفت که امیدوار است کشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال پناهجویان عمل کنند. در اصلاحات جدید ساختار مهاجرت کشورهای اروپایی -که ۲۷ کشور عضو روی آن توافق کرده‌اند اما هنوز در پارلمان اروپا تصویب نشده- قرار است تمام کشورهای عضو روند اعطای پناهندگی و پذیرش درخواست‌ها را تسریع کنند.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید