آزمایش شیوه جدید اعدام با نیتروژن روی یک زندانی در آمریکا

آزمایش شیوه جدید اعدام با نیتروژن روی یک زندانی در آمریکا

آلاباما می‌خواهد اولین ایالتی باشد که محکومین به اعدام را از طریق هیپوکسی یا کم‌اکسیژنی (کمبود اکسیژن در بافت های بدن) و با تنفس نیتروژن خالص اعدام می‌کند.

کد خبر : ۱۴۹۵۲۹
بازدید : ۳۱۰

یکی از ایالت های آمریکا قرار است اولین ایالتی باشد که یک زندانی محکوم به اعدام را با مجبور کردن او به تنفس نیتروژن خالص می‌کُشد. این روش مجازات در سه ایالت این کشور مجاز است اما تاکنون هرگز استفاده و آزمایش نشده و منتقدان معتقدند ایرادات اساسی به آن وارد است.

آلاباما می‌خواهد اولین ایالتی باشد که محکومین به اعدام را از طریق هیپوکسی یا کم‌اکسیژنی (کمبود اکسیژن در بافت های بدن) و با تنفس نیتروژن خالص اعدام می‌کند و یک محکوم به اعدام را برای آزمایش این روش بحث برانگیز انتخاب کرده است.

انتخاب اولین زندانی برای آزمایش شیوه جدید و هولناک اعدام با نیتروژن در آمریکا

کنت یوجین اسمیت در سال ۱۹۹۶ به دلیل دست داشتن در قتل همسر یک واعظ به اعدام محکوم شد.

استیو مارشال، دادستان کل، از دادگاه عالی این ایالت خواسته است تا کنت یوجین اسمیت، مرد ۵۸ ساله محکوم به اعدام را برای آزمایش این روش به کار گیرد. این قاتل محکوم به اعدام در سال ۱۹۹۶ به دلیل دست داشتن در طرح قتل همسر یک واعظ به زندان افتاد.

او قرار بود نوامبر سال گذشته اعدام شود اما با روش اعدام از طریق تزریق آمپول کُشنده مخالفت و درخواست کرده بود تا از این جایگزین هولناک برایش استفاده شود.

اعدام از طریق تنفس نیتروژن در سه ایالت آمریکا ازجمله اوکلاهاما، می‌ سی سی پی و آلاباما مجاز است اما هنوز در هیچ‌کجا به کار گرفته نشده است. در این روش، زندانی محکوم به اعدام مجبور به تنفس نیتروژن خالص شده و از اکسیژن محروم می‌شود تا جان خود را از دست بدهد.

انتخاب اولین زندانی برای آزمایش شیوه جدید و هولناک اعدام با نیتروژن در آمریکا

اگرچه نیتروژن ۷۸ درصد از هوایی را که ما استنشاق می‌کنیم تشکیل می‌دهد، اما وقتی با اکسیژن ترکیب شود بی‌ضرر است.

بر اساس گزارش‌ها، زندانیان احتمالا قبل از گازگرفتگی و بیهوش شدن، از نظر فیزیکی تحت کنترل قرار گرفته و آرام بخش دریافت می‌کنند.

با این حال، این روش بحث‌های تند و تیزی را برانگیخته است و بسیاری آن را به آزمایش‌‌های انسانی تشبیه می‌کنند؛ اگرچه طرفداران آن معتقدند که بدون درد است.

انتخاب اولین زندانی برای آزمایش شیوه جدید و هولناک اعدام با نیتروژن در آمریکا

سؤالات زیادی در مورد اینکه آلاباما چگونه این روش را انجام خواهد داد و بر انبوه چالش‌‌های احتمالی چطور فائق خواهد آمد وجود دارد. فشار عمومی و قانونی در این زمینه قابل پیش بینی است، اما کارشناسان معتقدند این احتمال وجود دارد که مشکلات متعددی در اتاق اعدام به وجود بیاید.

در تئوری، استفاده از نیتروژن شامل متخصصان پزشکی یا پرسنل زندان نمی‌شود مگر آنکه چیزی اشتباه پیش برود و مثلا گاز نشت کند. اما هر فردی که وارد آن منطقه شود در معرض خطر استنشاق این گاز قرار می‌گیرد زیرا اگرچه نیتروژن به سرعت در هوا پخش می‌شود اما مجاورت با آن می‌تواند کُشنده باشد.

انتخاب اولین زندانی برای آزمایش شیوه جدید و هولناک اعدام با نیتروژن در آمریکا

زندانی ممکن است مجبور باشد ماسک محکمی روی صورت خود بزند اما مشخص نیست که این ماسک چه زمانی بر صورت او قرار می‌گیرد یا از چه محدودیت های دیگری ممکن است استفاده شود و از همه مهم‌تر معلوم نیست که زندانیان محکوم به اعدام هرکدام تا چه اندازه مقاومت خواهند کرد.

همچنین معلوم نیست که اگر زندانی نفس خود را حبس کند یا اگر ماسک به اندازه کافی محکم بسته نشود چه اتفاقی می‌افتد. اگر اکسیژن به داخل نشت نکند چه؟

در صورت رقیق شدن گاز نیتروژن، کسانی که به تخت بسته شده‌اند ممکن است با مرگ طولانی مواجه شوند زیرا از دست دادن هوشیاری ممکن است به تعویق بیفتد و لحظات آخر طولانی شود.

انتخاب اولین زندانی برای آزمایش شیوه جدید و هولناک اعدام با نیتروژن در آمریکا

گزارشی در سال ۲۰۱۴ در مورد اعدام با نیتروژن که توسط مایکل کوپلند، استاد دانشگاه ایست سنترال نشان داد که برای انجام این کار تنها به یک کلاهک و یک مخزن گاز نیاز است.

کسانی که موافق این شیوه از اعدام هستند مدعی‌اند که این گاز بسیار آسان‌تر از تزریقات کُشنده‌ای است که هم‌اکنون استفاده می‌شوند. مایک هانتر، دادستان کل اوکلاهاما، هیپوکسی با نیتروژن را «ایمن ترین، بهترین و موثرترین روش موجود» نامیده است.

با این حال گروه مخالف مجازات اعدام The Equal Justice Initiative می‌گوید دولت در موقعیتی نیست که بتواند روش‌های اعدام را آزمایش کند. در این گزارش آمده است که آلاباما سابقه «اعدام و تلاش برای اعدام ناموفق و ناقص» را دارد و «آزمایش روشی که پیش از این هرگز استفاده نشده ایده وحشتناکی است.»

اما در هر صورت باید دید که آیا درخواست اسمیت مبنی بر اعدام با این روش پذیرفته خواهد شد یا خیر.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید