(عکس) ژاپن با دود و انفجار مالک یک جزیره شد؛ از آسمان ببینید

(عکس) ژاپن با دود و انفجار مالک یک جزیره شد؛ از آسمان ببینید

آتشفشان ماه‌های گذشته ژاپن طی فرآیندای زمین شناسی، جزیره‌ای جدید در اقیانوس ساخته است. اکنون تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این جزیره جدید در حال پیشروی و بزرگ شدن است.

کد خبر : ۱۶۵۲۲۹
بازدید : ۱۸۹

تصویر جدیدی که از فضا گرفته شده است نشان می‌دهد که جزیره‌ای که در اواخر اکتبر ۲۰۲۳ در دریاهای اقیانوس آرام در ژاپن توسط آتشفشان شکل گرفته است، هنوز در دریا در حال گسترش است.

این جزیره آتشفشانی جدید که «نیجیما» نامگذاری شده است، در ژاپن به معنای جزیره جدید است؛ توسط ماهواره کوپرنیک سنتینل-۲ آژانس فضایی اروپا (ESA) در ۲۷ نوامبر تصویربرداری شده است. ادامه رشد جزیره نشان می‌دهد که فعالیت آتشفشان زیر آب، که این جزیره را در سواحل جنوبی ایوو جیما به وجود آورد، همچنان ادامه دارد.

دانشگاه توکیو در بیانیه‌ای اعلام کرد که منشأ «نیجیما» را می‌توان در فوران آتشفشانی که در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، ردیابی کرد. این آتشفشان با اقیانوس برخورد کرد و منفجر شد و تکه‌های سنگی به طول چندین متر را تا ارتفاع ۵۰ متر به هوا پرتاب کرد.

همانطور که این قلوه سنگ‌های آتشفشانی روی هم انباشته شد و دریا را در ۱۲۰۰ کیلومتری جنوب توکیو شکافت، جزیره‌ای را ایجاد کرد که توسط ناسا با ماهواره زمین شناسی Landsat-۹ در ۳ نوامبر در ایالات متحده از فضا تصویربرداری شد.

ژاپن با دود و انفجار مالک یک جزیره شد/ از آسمان ببینید/ عکس نمایی هوایی از جزیره آتشفشانی که در سواحل ایوو جیما در حال شکل‌گیری است

«نیجیما» از زمان تولد خود به فعالیت، ادامه داده است. در ۲۷ نوامبر، گارد ساحلی ژاپن فیلمی را در حساب کاربری X (توئیتر) خود به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد این جزیره توسط یک فوران آتشفشانی جدید تکان می‌خورد.

این ویدئو بخار و دود سفیدی از جزیره قبل از فوران یک انفجار مهیب را نشان می‌دهد که از قسمت سمت چپ آن به پایین می‌ریزد. پس از انفجار، تکه‌هایی از سنگ‌های آتشفشانی سیاه‌شده و دنباله‌هایی از دود را می‌توان دید که به سمت نیجیما برمی‌گردند، زیرا جزیره توسط یک سری انفجارهای کوچک‌تر تکان می‌خورد. با وجود این انفجارهای بیشتر، به نظر می‌رسد تصویر جدید نیجیما نشان می‌دهد که جزیره تازه تشکیل شده، حداقل در حال حاضر، دست نخورده باقی می‌ماند.

کارشناس بخش آتشفشانی آژانس هواشناسی ژاپن در اوایل نوامبر به آسوشیتدپرس گفت که بقای نیجیما و بقای جزیره می‌تواند به نوع سنگی که از آن ساخته شده است، بستگی داشته باشد.

ژاپن با دود و انفجار مالک یک جزیره شد/ از آسمان ببینید/ عکس

در آن زمان، برخلاف فعالیت های آتشفشانی مجدد و رشد جزیره که در ۲۷ نوامبر مشاهده شد، دریا در حال شستن صخره‌های شکننده‌تر اطراف جزیره بود و فعالیت‌های آتشفشانی خاموش شده بود که باعث کوچک شدن نیجیما شده بود. گدازه سخت شده می‌تواند به اطراف بچسبد، در حالی که اگر سنگ سبک‌تر و سست‌تر باشد می‌تواند به اقیانوس آرام بازگردد، بنابراین بستگی دارد که نیجیما از کدام یک ساخته شده باشد. به گفته این کارشناس باید منتظر باشیم و توسعه جزیره را ببینیم، اما این جزیره ممکن است خیلی دوام نیاورد.

ایوو جیما و جزیره جدید همراهش، نیجیما، بر روی زنجیره ای از آتشفشان‌های زیر آب قرار دارند که به اصطلاح حلقه آتش را نشان می‌دهد، یک نعل اسب به طول ۲۵۰۰۰ مایل برابر با ۴۰۰۰۰ کیلومتر که از نوک جنوبی آمریکای جنوبی در امتداد سواحل آمریکای شمالی، در سراسر تنگه برینگ، گذشته از ژاپن، و تا نیوزیلند کشیده شده است.

۴۵۲ آتشفشان و سنگرهای زیر آب مانند سنگر ژاپن، سنگر ریوکو و سنگر آمریکای میانه که حلقه آتش را تشکیل می‌دهند، نتیجه غرق شدن صفحات زمین شناسی در زیر صفحه زمین شناسی آمریکای شمالی طی فرآیندی هستند که فرورانش نامیده می‌شود. در طی این فرآیند سنگ‌ها در قسمت‌های بالایی گوشته زمین ذوب می‌شود و ماگمایی ایجاد می‌کند که از طریق شکاف‌هایی، پوسته به سطح زمین فشار می‌آورد. در نهایت آتشفشان‌هایی مانند نمونه‌های زیر آب به وجود می‌آید که برای ایجاد و رشد جزیره‌هایی مانند نیجیما فوران می‌کنند.

به گفته محققان دانشگاه تویکو، محل این جزیره جدید برای سال‌ها کانون فوران‌های زیر آب از بخار و گدازه بوده است، به این معنی که این منطقه میزبان یکی از آتشفشان‌های کالدرا ، فوران و فروپاشی فرورفتگی‌های بزرگی که هنگام آتشفشان‌ها ایجاد می‌شوند، با سریع‌ترین رشد در جهان است.

منبع: خبرانلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید