ثروتمندترین های ترکیه چه کسانی هستند: از مالک ال سی وایکیکی تا صاحب رسانه های بزرگ ؛ 4 زن در میان میلیاردرهای ترک

ثروتمندترین های ترکیه چه کسانی هستند: از مالک ال سی وایکیکی تا صاحب رسانه های بزرگ ؛ 4 زن در میان میلیاردرهای ترک

مجله معتبر فوربس، 24 ثروتمند میلیارد دلاری ترکیه را معرفی کرده است.

کد خبر : ۱۷۲۷۸۵
بازدید : ۵۸

ترکیه کشوری است که این روزها نامش را زیاد می‌شنویم و ما در این مطلب به بررسی لیست‌وار تعدادی از ثروتمندترین‌های ترکیه پرداخته‌ایم که ثروت‌های قانونی داشته و در لیست‌های معتبر جهانی معرفی شده‌اند.

نام ۲۴ ثروتمندترین فرد ترکیه‌ای (میلیاردر دلاری) به گزارش مجله معتبر فوربس در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر است:

مورات اولکر

MURAT ÜLKER

1738483_489

صاحب اصلی هلدینگ ییلدیز مالک برندهای اولکر، گودیوا، فروشگاه‌های شوک و ...است و میزان ثروت‌اش ۴.۷ میلیارد دلار است.

فریت شاهنک

FERİT ŞAHENK

1738484_918

 پس از فوت پدرش آیهان شاهنک مدیرعامل هلدینگ دوئوش شد با ثروت ۲.۴ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۲ به عنوان دومین ثروتمند ترکیه معرفی شد.

 گروه دوئوش یکی از سه کمپانی بزرگ بخش خصوصی در ترکیه است که در سال ۱۹۵۱ میلادی بنیانگذاری شد. این هلدینگ دارای بخش‌های گوناگونی است و با کمپانی‌های بزرگی چون پورشه، آئودی و فولکس واگن همکاری می‌کند. بیش از ۲۵۰ شرکت در بدنه این هلدینگ در حال فعالیت هستند که در مجموع ۴۰٬۰۰۰ نفر را در استخدام دارند.

حمدی اولوکایا

HAMDİ ULUKAYA

1739165_202

حمدی اولوکایا (چوپان میلیاردر) است با ثروت ۲.۴ میلیارد دلاری سومین تاجر ثروتمند ترکیه‌ای اعلام شده است. او یک ویدیوی بسیار آموزنده در وبسایت تد دات کام دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما ببینید.

اِرمان اِلِجاک

ERMAN ILICAK

1738485_801

ارمان الجاک، رئیس هلدینگ رونسانس  Rönesans است که به عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذار اصلی در حوزه‌های مختلفی از قبیل ساخت و ساز و املاک، مستغلات و انرژی و ...در نقاط مختلف جهان فعالیت می‌کند، دارایی خالص او ۲.۳ میلیارد دلار است.

فیلیز شاهنک

FİLİZ ŞAHENK

1739162_983

اعضای خانواده شاهنک که در فهرست ثروتمندترین خانواده‌های ترکیه در سال ۲۰۲۱ قرار داشتند، در سال ۲۰۲۲ نیز موفق شدند در این فهرست باقی بمانند. فیلیز، خواهر فریت شاهنک است که بخش تجارت پوشاک و گردشگری هلدینگ دوئوش را اداره می‌کند.

 فیلیز شاهنک که نماینده برندهایی مانند گوچی، امپوریو آرمانی، لورو پیانا و تادز در ترکیه است، در رتبه پنجم فهرست ثروتمندترین افراد ترکیه با ثروت ۲.۲ میلیارد دلار قرار دارد

سزایی باجاک‌سیز

SEZAİ BACAKSIZ

1739166_917

ثروت سزایی باجاک‌سیز که یکی از شرکای موسس هلدینگ لیماک است، ۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده است.  او ششمین فرد ثروتمند تجاری در سال ۲۰۲۲ ترکیه بوده است.

هلدینگ لیماک در نه بخش مختلف فعالیت دارد که شامل: گردشگری، انرژی، ساختمان، پیمانکاری برق و مکانیک انرژی، صنایع زیرساخت، هواپیمایی، فناوری، خوردنی و آشامیدنی هستند.

نیهات اوزدمیر

NİHAT ÖZDEMİR

1739174_295 

نیهات اوزدمیر، یکی دیگر از شرکای موسس هلدینگ لیماک است. او هفتمین فرد ثروتمند تجاری در ترکیه است. میزان ثروت او ۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

 ابراهیم اردم اوعلو

İBRAHİM ERDEMOĞLU

1738487_786

ابراهیم اردم اوعلو، بنیانگذار فرش مرینوس، با ثروت ۱.۸میلیارد دلاری، هشتمین تاجر ثروتمند ترکیه است. او در فهرست میلیاردهای جهان در رتبه ۱۶۴۵ قرار دارد.

سماحت سویم آرسل (کُچ)

SEMAHAT SEVİM ARSEL

1739175_750

سماحت سویم آرسل، دختر وهبی کُچ کارآفرین معروف است که با ثروت ۱.۶میلیارد دلاری در میان ده چهره ثروتمند ترکیه رتبه نهم را دارد. سماحت در رتبه ۱۸۱۸ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

او ۹۵ ساله است و فرزندی ندارد. سماحت آرسل فارغ‌التحصیل کالج آمریکایی دختران در استانبول است و به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مسلط است.

در سال ۲۰۱۲ شرکت او بزرگترین مالیات‌دهنده کشور ترکیه معرفی شده است.

برخی از برندهایی که هلدینگ کُچ که وی سهامدارش است تولید می‌کنند شامل موارد زیر هستند؛

بکو، بلومبرگ، آرچلیک، گروندیگ، الکترا، آی‌گاز و ده‌ها برند دیگر در زمینه خدمات خودرویی، بانکداری و الکترونیک در ترکیه

آدرس اینترنتی هلدینگ کُچ به شرح زیر است:

حمدی آکین

HAMDİ AKIN

1739182_436

حمدی آکین با ۱.۵ میلیارد دلار ثروت یکی از ۱۰ فرد ثروتمند ترکیه است. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دارد. حوزه کاری برند او در زمینه املاک، زیرساخت و انرژی و .... است.

احمد چالِک

AHMET ÇALIK

1738490_971

احمد چالِک که دارایی او ۱.۵ میلیارد دلار است، یازدهمین تاجر ثروتمند ترکیه است. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۱۹۲۹ قرار دارد. هلدینگ او به مانند اغلب هلدینگ‌های مشابه در زمینه‌هایی مثل انرژی، ساخت و ساز، معدن و ... فعالیت دارد.

بولنت اجزاجی‌باشی

BÜLENT ECZACIBAŞI

1739191_132

بولنت اجزاجی‌باشی رئیس هیئت مدیره شرکت های گروه Eczacıbaşı است، او دارایی خالص ۱.۵میلیارد دلاری دارد. همچنین دوازدهمین تاجر ثروتمند ترکیه است.

زمینه فعالیت این هلدینگ تخصصی‌تر از مابقی شرکت‌های این لیست بوده و در زمینه مواد دارویی و بهداشتی فعالیت متمرکزتری دارد.

فاروک اجزاجی‌باشی

FARUK ECZACIBAŞI

1738491_778

فاروک، نایب رئیس هلدینگ Eczacıbaşı، سیزدهمین تاجر ثروتمند ترکیه با ثروت ۱.۵ میلیارد دلاری است. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۱۹۲۹ قرار دارد.

علی اردم اوغلو

ALİ ERDEMOĞLU

1739193_290

علی اردم اوعلو، رئیس هیئت مدیره فرش مرینوس، با ثروت ۱.۵ میلیارد دلاری در میان ثروتمندترین افراد تجاری در ترکیه قرار دارد.

مصطفی رحمی کُچ

MUSTAFA RAHMİ KOÇ

1739194_187

مصطفی رحمی کوچ، رئیس افتخاری هیئت مدیره هلدینگ کُچ، پانزدهمین تاجر ثروتمند ترکیه است. مصطفی رحمی کوچ که دارایی او ۱.۵ میلیارد دلار است، در رتبه ۱۹۲۹ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

مصطفی کوچوک

MUSTAFA KÜÇÜK

1739197_912

مصطفی کوچوک، بزرگترین سهامدار برند تولید کننده پوشاک و محصولات نساجی به LC Waikiki  و  LCW Home.  است.

او با ثروت ۱.۴ میلیارد دلاری شانزدهمین تاجر ثروتمند ترکیه است.

محمت علی آیدینلار

MEHMET ALİ AYDINLAR

1739200_446

محمت علی آیدینلار، موسس بیمارستان آجی بادم و رئیس هیئت امنای دانشگاه آجی بادم، رتبه هفدهم را در میان ثروتمندترین نام های ترکیه به خود اختصاص داده است. آیدینلار با ۱.۳ میلیارد دلار ثروت در رتبه ۲۱۹۰ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد

دنیز شاهنک

DENİZ ŞAHENK

1739205_725

دنیز شاهنک با ثروت ۱.۳ میلیارد دلاری یکی از ثروتمندترین زنان ترکیه است. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۲۱۹۰ قرار دارد.

ایپک کراچ

İPEK KIRAÇ

1739208_955

خانوم ایپک کراچ با ثروت ۱.۲ میلیارد دلاری نوزدهمین فرد ثروتمند تجاری در ترکیه است. او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۲۳۲۴ قرار دارد.

او از اعضای خانواده معروف کُچ است.

تورگای جینر

TURGAY CİNER

1739212_788

تورگای جینر، یکی از مهمترین رؤسای رسانه‌ای ترکیه، بیستمین تاجر ثروتمند ترکیه با ثروت ۱.۱ میلیارد دلاری است. هلدینگ او در ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده سرمایه گذاری می‌کند. شرکت جینر عمدتاً در چهار صنعت فعالیت می‌کند: انرژی و معدن، شیشه و مواد شیمیایی، کشتیرانی و دریایی و رسانه. جینر در سال ۱۹۵۶ در هوپا، استان آرتوین به دنیا آمده است.

آیدین دوغان

AYDIN DOĞAN

1739213_818

آیدین دوعان، موسس گروه رسانه‌ای دوغان، صاحب روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی بسیاری است، او ۱.۱ میلیارد دلار ثروت دارد.

محمت سینان تارا

MEHMET SİNAN TARA

1739213_818

محمت سینان تارا، رئیس هیئت مدیره ENKA، بیست و دومین تاجر ثروتمند ترکیه با ثروت ۱.۱ میلیارد دلاری است.  برند او در زمینه‌های زیرساخت، انرژی، معدن و ... سرمایه‌‌گذاری و فعالیت می‌کند.

 او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۲۴۴۸ قرار دارد.

مورات ورگی

MURAT VARGI

1739227_626

مورات ورگی، موسس ام وی هلدینگ و یکی از بنیانگذاران ترکسل و KVK؛ او بیست و سومین فرد ثروتمند تجاری در ترکیه است. او با ثروت ۱.۱ میلیارد دلاری یکی از نام‌هایی است که وارد فهرست ثروتمندترین افراد جهان شده است.

شفیق ییلماز دیزدار

ŞEFİK YILMAZ DIZDAR

1739231_451

شفیق ییلماز دیزدار، یکی از صاحبان برند LC Waikiki، در رتبه بیست و چهارم فهرست ثروتمندترین افراد تجاری ترکیه قرار دارد. شفیق ییلماز دیزدار با یک میلیارد دلار ثروت در رتبه ۲۵۷۸ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

توضیحات تکمیلی

فهرست ۳۶ ساله فوربس از ثروتمندترین افراد جهان شامل ۲۶۶۸ نفر در سال ۲۰۲۲ است. در حالی که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۷ میلیاردر از ترکیه وارد این فهرست شدند، این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۲۴ نفر کاهش یافت. تنها چهار نفر از ترکیه در میان ثروتمندترین زنان تاجر جهان وجود دارند.

لازم به ذکر است که Eren و Fatih Özmen ارن و فاتح اوزمان که با شرکت خود به نام Sierra Nevada Corporation  که در آمریکا تأسیس کرده‌اند به ایستگاه فضایی ناسا محموله می‌برند، جزو  لیست ثروتمندترین افراد تجاری جهان قرار داشتند. 

ارن اوزمان با ثروت ۲.۶ میلیارد دلاری در رتبه ۱۱۹۶ این فهرست قرار دارد.

 از سوی دیگر، فاتح اوزمان با ثروت ۲.۵ میلیارد دلاری خود در رتبه ۱۲۳۸ در فهرست ثروتمندترین افراد تجاری جهان قرار گرفت..

از آنجایی که اصل شرکت‌هایی که Eren و Fatih Özmen در آن سرمایه گذاری می‌کنند آمریکا است، آنها در لیست ثروتمندترین افراد تجاری در ترکیه نیستند.

در انتها باید ذکر کنیم که حداقل نیمی از این افراد کارآفرین‌هایی هستند که در محیط کسب‌وکاری ترکیه موفقیت‌های کلان خود را کسب کرده‌اند و اکنون فعالیت‌هایی جهانی و ثروت‌هایی بالاتر از درآمدهای سالیانه برخی کشورهای جهان دارند.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید