هر دو خلبان هواپیمای مسافری در وسط پرواز ۲۸ دقیقه بخواب رفتند
یکی از خلبانان شب قبل از پرواز به اندازه کافی استراحت نداشته و کمک خلبان نیز به طور ناخواسته به خواب رفته است.
در یکی از پروازهای هواپیمایی باتیک ایر اندونزی، هر دو خلبان به طور همزمان به مدت تقریبا ۲۸ دقیقه خوابشان برد. این اتفاق باعث ایجاد خطاهایی در مسیریابی شد اما خوشبختانه به لطف بیدار شدن به موقع خلبان، به ۱۵۳ مسافر و چهار خدمه پرواز آسیبی وارد نشد.
این حادثه که در ۲۵ ژانویه در پرواز از سولاوسی جنوبی به جاکارتا رخ داد، نشان دهنده کمبودهای احتمالی در نظارت بر خستگی خلبانان است.
بر اساس این گزارش، یکی از خلبانان شب قبل از پرواز به اندازه کافی استراحت نداشته و کمک خلبان نیز به طور ناخواسته به خواب رفته است.
بعد از نیم ساعت از شروع پرواز، خلبان با اطلاع به کمک خلبان برای کمی استراحت، کنترل هواپیما را به او سپرد. با این حال، کمک خلبان نیز به خواب رفت.
پس از عدم پاسخگویی به تماسهای مرکز کنترل منطقه جاکارتا، خلبان اصلی بعد از ۲۸ دقیقه بیدار شد و متوجه شد کمک خلبان خواب است و هواپیما در مسیر درست قرار ندارد. او بلافاصله کمک خلبان را بیدار کرد، به تماسها پاسخ داد و مسیر پرواز را اصلاح کرد.
این حادثه باعث شده تا کمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی، از هواپیمایی باتیک ایر بخواهد تا با ایجاد رویههای دقیق برای بررسی منظم کابین خلبان و اطمینان از استراحت کافی خلبانان و خدمه پیش از پرواز، از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند.
جدا شدن چرخ هواپیما پس از برخاستن باعث فرود اضطراری شد
در حادثهای دیگر چرخ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ خطوط هوایی یونایتد لحظاتی بعد از بلند شدن از سانفرانسیسکو جدا شد و باعث فرود اضطراری در لس آنجلس شد.
به گفته اداره هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA)، پرواز یونایتد که حامل ۲۳۵ مسافر، ۱۰ مهماندار و چهار خلبان (در مجموع ۲۴۹ نفر) بود، پس از گزارش مشکل در سیستم فرود از سوی خلبان، به سلامت در فرودگاه بین المللی لس آنجلس در حدود ساعت ۱:۳۰ دقیقه به وقت محلی فرود آمد. مقصد این پرواز در ابتدا فرودگاه بین المللی اوزاکا بود.
شرکت هواپیمایی یونایتد اعلام کرد: «تیم ما به سرعت هواپیمای جدیدی را برای انتقال مسافران به اوزاکا در همین عصر ترتیب دادند.»
اداره هواپیمایی فدرال در حال بررسی علت جدا شدن چرخ است.
یونایتد در بیانیه ای از خلبانان و مهمانداران خود به خاطر مدیریت حرفه ای این وضعیت قدردانی کرد. همچنین از تیمهای زمینی که با یک یدک کش برای جابجایی هواپیما پس از فرود آماده بودند و تیم های مستقر در فرودگاه که به مسافران در زمان رسیدن کمک رسانی کردند، تشکر کرد.
این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که با مسافران و همچنین مالکان خودروهای آسیب دیده در فرودگاه بین المللی سانفرانسیسکو همکاری خواهد کرد «تا اطمینان حاصل شود به نیازهای آنها رسیدگی شود.»
مشخص نیست چه نوع خودروهایی آسیب دیدهاند یا چگونه آسیب دیده اند. همچنین شرکت هواپیمایی نگفت که آیا آسیبها ناشی از جدا شدن چرخ بوده است یا خیر.
تصاویری که در شبکه های اجتماعی از پارکینگ فرودگاه سانفرانسیسکو منتشر شده، خودروهای آسیب دیده و حصار دندانه داری را نشان می دهد که به نظر میرسد چرخ به آنها برخورد کرده است.
به گفته یونایتد، بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ دارای «شش چرخ روی هر یک از دو پایه اصلی فرود» است و «به گونه ای طراحی شده است که میتواند در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی یکی از چرخها به سلامت فرود بیاید.»
منبع: یورونیوز