چرا استفاده از دستگاه «کپسول خودکشی» برای متقاضیان به حالت تعلیق درآمد؟

چرا استفاده از دستگاه «کپسول خودکشی» برای متقاضیان به حالت تعلیق درآمد؟

روند پذیرش درخواست متقاضیان برای استفاده از کپسول‌های خودکشی بعد از جان باختن نخستین فرد در پی استفاده از این دستگاه به حالت تعلیق در آمده است.

کد خبر : ۲۰۹۱۹۰
بازدید : ۳۱

این کپسول‌های خودکشی که گفته می شود در ماه گذشته تعداد موارد پذیرفته شده برای استفاده از آن به بیش از ۳۷۰ مورد رسیده به یکی از ایده‌های محبوب برای خودکشی کسانی تبدیل شده که نمی‌خواهند زندگی خود را ادامه دهند.

این دستگاه شبیه تابوت به فرد امکان می‌دهد که بدون کمک پزشکی خودکشی کند. حالا اما پلیس سوئیس مدیرعامل این شرکت و چند نفر دیگر را در پی مرگ یک زن ۶۴ ساله آمریکایی دستگیر کرده و تا زمان تکمیل تحقیقات جنایی ارائه این محصول به متقاضیان آن به حالت تعلیق در آمده است. این زن در منطقه‌ای جنگلی در سوئیس و در نزدیکی مرز آلمان در روز ۲۳ سپتامبر با استفاده از این دستگاه به زندگی خود پایان داد.

فلوریان ویلت رئیس این شرکت مستقر در سویئس حدود یک ربع قرن پیش این شرکت را با عنوان «اکزیت اینترنشنال» یا «خروج بین‌المللی» در استرالیا تاسیس و هدف خود را ارائه کمک به کسانی که قصد دارند به صورت خودخواسته به زندگی خود پایان دهند عنوان کرده بود.

توجه داشته باشید که اگر به خودکشی فکر می‌کنید حتما به کسی که به او نزدیک هستید تماس بگیرید و شرایط خود را برایش توضیح دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از افکار خودکشی می‌توانند تنها پس از گذشت چندین ساعت از سر شما خارج شود، پس عجله نکنید و اگر در ایران زندگی می‌کنید حتما در چنین شرایطی با یکی از شماره‌های ۱۲۳ یا ۱۴۸۰ تماس بگیرید تا با مشاوران و متخصصان این امر به صورت رایگان صحبت کنید.

سوئیس و قوانین آسان برای خودکشی

سوئیس در مقایسه با سایر نقاط جهان، قوانین نسبتا سهل‌گیرانه‌ای در مورد کمک به خودکشی دارد، هرچند اولین مورد استفاده از این کپسول خودکشی باعث ایجاد بحث در میان قانون‌گذاران این کشور شد.

در سوئیس، طبق قانون، تنها کسی که «با انگیزه خودخواهانه» به خودکشی شخص دیگری کمک کند، مجازات می‌شود. با این حال، خودکشی با کمک سازمان‌یافته تحت اصول اخلاق پزشکی و با مدیریت چند نهاد ویژه که استانداردهایی مانند محدودیت سنی و شرایط بیماری را در نظر می‌گیرند، می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

حالا گروه‌های حامی این کپسول خودکشی در بیانیه‌ای می‌گویند که تا روز ۲۳ سپتامبر ۳۷۱ نفر درخواست استفاده از این دستگاه را داده بودند اما پس از نخستین مورد استفاده از آن، پذیرش درخواست‌ها به حالت تعلیق در آمده است.

فیلیپ نیچکه پزشک استرالیایی مستقر در هلند پشت موسسه «خروج بین‌المللی» است که دستگاه کپسول خودکشی را با بیش از یک میلیون دلار هزینه توسعه داده است. این کپسول شبیه به یک کابین کوچک بنفش است که بر روی چرخ قرار گرفته تا به راحتی قابل حمل باشد.

فردی که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارد باید در داخل آن دراز بکشد و به چند پرسش پاسخ دهد تا تأیید کند که از آنچه انجام می‌دهد آگاه است، سپس دکمه‌ای را فشار می‌دهد که نیتروژن آزاد می‌کند. طبق گفته انجمن «آخرین جان‌پناه»، سپس فرد پس از چند بار نفس کشیدن، بی‌هوش شده و بعد از چند دقیقه می‌میرد.

این دستگاه پرسش‌های اخلاقی مهمی به همراه داشته و همچنین پرسش‌های حقوقی بسیاری در مورد قانونی بودن آن در سوئیس مطرح شده است.

«خروج بین‌المللی» گفته است که تنها فرد حاضر در زمان مرگ زن آن را «آرام، سریع و باوقار» توصیف کرده است. صحت این ادعاها به صورت مستقل تأیید نشده است. گفته می‌شود این زن از نقص شدید سیستم ایمنی رنج می‌برد.

الیزابت باوم-شنایدر، وزیر بهداشت سوئیس در همان روزی که زن جان خود را از دست داد، به پارلمان گفت که استفاده از «کپسول خودکشی» قانونی نخواهد بود.

«خروج بین‌المللی» می‌گوید وکلای آن‌ها در سوئیس معتقدند استفاده از این دستگاه قانونی است.

منبع: یورونیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید