تجارت پنهان در خیابانهای چین؛ لابوبو به زیر زمین رفت!

شبکهای زیرزمینی در کوچههای پشتی شنژن شکل گرفته که تولیدات تقلبی در آن جریان دارد. کیسههای زباله پر از سرهای هیولاهای سیلیکونی بریدهشده، محصولات قاچاق پنهان در پشت میزهای فروشگاهها و قطعات توزیعشده در طبقات آپارتمانها، چهره تاریک این بازار زیرزمینی را نشان میدهد.
شخصیت محبوب و پشمالوی «لابوبو» از برند اسباببازی مشهور چینی Pop Mart که به شکل جهانی به یک پدیده بدل شده است، در پی مبارزه سختگیرانه با تولیدکنندگان جعلی، وارد بازار زیرزمینی خیابانهای شنژن شده است.
به نقل از ان تی وی، افزایش محبوبیت لابوبو باعث رشد بیرویه تولیدات تقلبی آن شده است. مقامات چین با اعمال تدابیر شدید برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی، همچنان شاهد فروش مخفیانه «لابوبو»های جعلی یا همان «لافوفو» در بازارهای خیابانی هستند.
شبکهای زیرزمینی در کوچههای پشتی شنژن شکل گرفته که تولیدات تقلبی در آن جریان دارد. کیسههای زباله پر از سرهای هیولاهای سیلیکونی بریدهشده، محصولات قاچاق پنهان در پشت میزهای فروشگاهها و قطعات توزیعشده در طبقات آپارتمانها، چهره تاریک این بازار زیرزمینی را نشان میدهد.
پدیدهای جهانی با ستایش سلبریتیها
«لابوبو» که به واسطه تحسین چهرههای مشهور همچون ریحانا و لیسا از گروه بلکپینک جهانی شده، به سرعت مورد علاقه کلکسیونرها قرار گرفت. به حدی که در برخی فروشگاههای بریتانیا بر سر آن دعواهایی رخ داد و Pop Mart مجبور شد فروش آن را متوقف کند.
قیمتهای اصلی «لابوبو» در چین بین ۹۹ تا ۳۹۹ یوان متغیر است و در بازار دست دوم این قیمتها بسیار بالاتر میرود.
این موفقیت تجاری توجه دولت چین را نیز جلب کرده است؛ «لابوبو» به عنوان نمادی از گذار از «ساخت چین» به «تولید در چین» در روزنامه رسمی حزب کمونیست چین، «روزنامه مردم» تحسین شده است.
افزایش عملیات مقابله با محصولات تقلبی
عملیات گستردهای در شهرهای مختلف چین انجام شده و هزاران کالای تقلبی کشف شده است. در عملیاتی در آوریل در نینگبو، ۲۰۰ هزار قطعه کالای تقلبی ضبط شد و ماه گذشته نیز بیش از ۲۰۰۰ قطعه در عملیاتی دیگر جمعآوری شد.
با این حال، بازار زیرزمینی به رشد خود ادامه میدهد. در این سیستم که زنان خانهدار به عنوان منبع درآمد موقت در آن مشارکت دارند، کارگران سرهای قالبگیری شده هیولا را با چاقو میبُرند، دوباره مونتاژ میکنند و آماده فروش میکنند. گزارش شده که هر کارگر روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سر را برش میدهد و حدود ۴۰ یوان درآمد دارد.
کارگرانی که نمیدانند چه تولید میکنند
یکی از نکات قابل توجه این است که بسیاری از کارگران در پایینترین زنجیره تولید، از ماهیت واقعی محصولی که میسازند بیاطلاع هستند.
منبع: عصر ترکیه