ببینید؛ کشتی‌های باری چگونه دربرابر دزدان دریایی از خودشان محافظت می‌کنند؟

ببینید؛ کشتی‌های باری چگونه دربرابر دزدان دریایی از خودشان محافظت می‌کنند؟

کشتی‌های باری امروز برای زنده ماندن در برابر دزدان دریایی، به تجهیزات شگفت‌انگیزی مجهز شده‌اند.

کد خبر : ۲۵۳۸۵۹
بازدید : ۷۵

عبور از مسیرهای دریایی خطرناک همیشه با تهدید جدی دزدان دریایی مسلح همراه است. این افراد سعی دارند با زور و اسلحه به کشتی‌های باری نزدیک شوند و آن‌ها را تصرف کنند، اما کشتی‌ها هم بی‌دفاع نیستند. آن‌ها به مجموعه‌ای از ابزارها و تاکتیک‌های پیشرفته و اغلب غیرکشنده مجهز هستند که از نفوذ مهاجمان جلوگیری می‌کنند.

یکی از ابتدایی‌ترین و درعین حال مؤثرترین روش‌های دفاعی کشتی‌های باری، بازدارندگی است. این لایه از دفاع به شکلی مشابه دوربین‌های امنیتی عمل می‌کند و حضور آن کافی است تا مهاجمان از تصمیم خود منصرف شوند. برای مثال، قرار دادن آدمک‌هایی در عرشه‌ی کشتی، این تصور را به وجود می‌آورد که تعداد بیشتری از خدمه درحال نگهبانی هستند. حتی افزایش سرعت کشتی یا استفاده از لیزرهایی برای کور کردن دید مهاجمان، از روش‌های بازدارنده‌ی مؤثر به‌شمار می‌روند.

21_11zon
Clickpetroleoegas

یکی از جالب‌ترین ابزارهای دفاعی در کشتی‌های باری، دستگاه صوتی برد بلند یا LRAD است. این سیستم ابتدا با ارسال پیام‌های هشدار صوتی عمل می‌کند، اما در صورت بی‌توجهی مهاجمان، صدایی بسیار بلند و جهت‌دار ایجاد می‌کند؛ صدایی که حتی از میان گوشی‌های ایمنی عبور می‌کند و از طریق لرزش استخوان‌ها به گوش داخلی می‌رسد. شدت این صدا به حدی است که می‌تواند موجب درد، سردرگمی و حتی ناشنوایی موقت شود.

اگر بازدارندگی کشتی‌های باری کافی نباشد، تجهیزات ضدنفوذ وارد عمل می‌شوند. یکی از ابزارها، کابل‌هایی هستند که به دریا انداخته می‌شوند تا به پروانه کشتی مهاجم گیر و آن را متوقف کنند. آب‌پاش‌های فشارقوی نیز نقش مؤثری ایفا می‌کنند؛ این دستگاه‌ها می‌توانند جلوی بالا آمدن دزدان از بدنه کشتی را بگیرند یا حتی قایق‌های کوچک را پر از آب کنند تا غرق شوند. برخی از مدل‌ها از راه‌دور کنترل و برخی دیگر به صورت ثابت یا چرخشی در کناره‌ی کشتی‌ها نصب می‌شوند.

در کنار ابزارهای فعال، روش‌های فیزیکی غیرفعال هم در کشتی‌های باری به‌کار گرفته می‌شوند. استفاده از سیم‌خاردار در اطراف عرشه یا نصب موانع فیزیکی در کناره‌های کشتی، امکان نصب نردبان یا بالا رفتن مهاجمان را دشوار می‌سازد.

در نهایت، اگر دزدان با وجود همه‌ی موانع در کشتی‌های باری موفق به ورود شوند، خدمه به آخرین راهکار پناه می‌برند؛ فرستادن پیام اضطراری (Mayday)، قطع سیستم‌های محرکه و ناوبری کشتی و پناه گرفتن در اتاقی محافظت‌شده به نام دژ یا قلعه‌ی ایمن (Citadel). در این حالت، چون مهاجمان قادر به هدایت کشتی یا گرفتن گروگان نیستند، معمولاً پیش از آن‌که نیروهای دریایی یا گارد ساحلی وارد عمل شوند، به‌ناچار فرار خواهند کرد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید