اینفوگرافی؛ بزرگترین کشورهای تولید کننده خودرو در سال ۲۰۲۴

این سه کشور ۵۴ درصد از کل خودروهای تولیدی جهان در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دادند؛ با این حال بازارهای نوظهوری مانند هند، مکزیک و برزیل هم در حال صعود در این رتبهبندی هستند.
چین در سال میلادی گذشته تقریباً سه برابر آمریکا خودرو تولید کرده که نشاندهنده مقیاس عظیم صنعت خودروسازی این کشور است.
- بازارهای نوظهوری مانند هند و مکزیک جایگاه خود را بهعنوان قدرتهای بزرگ خودروسازی تثبیت میکنند؛ این امر بازتابی از تغییر زنجیرههای تأمین و افزایش تقاضای داخلی در مناطق جنوبی جهان است.
در سال ۲۰۲۴ بیش از ۹۲ میلیون خودرو در جهان تولید شد و چین، آمریکا و ژاپن در صدر جدول تولیدکنندگان قرار گرفتند.
این سه کشور ۵۴ درصد از کل خودروهای تولیدی جهان در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دادند؛ با این حال بازارهای نوظهوری مانند هند، مکزیک و برزیل هم در حال صعود در این رتبهبندی هستند.
در این اینفوگرافیک، تولید جهانی خودرو به تفکیک کشور در سال ۲۰۲۴ نمایش داده شده و نقاط داغ این صنعت مشخص شده است.
دادهها و بحث
جدول زیر تغییرات تولید خودرو در هر کشور در سال ۲۰۲۴ و تغییر آن نسبت به سال قبل را نشان میدهد:
چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۱ میلیون خودرو تولید کرد؛ این رقم حتی از مجموع تولید آمریکا و ژاپن هم بیشتر است. این تولید عظیم ناشی از تقاضای داخلی قوی، سرعت بالای پذیرش خودروهای برقی و شبکه صادراتی در حال گسترش است.
ایالات متحده و ژاپن پس از چین بزرگترین خودروسازان جهان هستند، اما هر دو کشور در مقایسه با سال ۲۰۲۳ کاهش تولید را تجربه کردند.
نکته جالب این است که تولید نوع خودرو در کشورها میتواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال، بخش عمده تولید چین مربوط به خودروهای سواری است (۲۷.۵ میلیون دستگاه) و تنها ۳.۸ میلیون دستگاه آن خودروهای تجاری بوده است.
اما در آمریکا وضعیت برعکس است؛ این کشور در سال ۲۰۲۴ حدود ۹.۱ میلیون خودروی تجاری و فقط ۱.۴ میلیون خودروی سواری تولید کرده است.
رشد تولید خودرو در جنوب جهان
بازارهای نوظهور در حال تثبیت جایگاه خود بهعنوان قطبهای اصلی تولید خودرو هستند.
رشد این بازارها ناشی از افزایش سطح درآمد، توافقات تجاری منطقهای و انتقال زنجیرههای تأمین از مناطق پرهزینهتر است.
بهعنوان نمونه، مکزیک به پایگاه تولیدی مهمی برای برندهایی مانند BMW تبدیل شده است؛ این شرکت در سال ۲۰۱۹ کارخانه سنلوئیس پوتوسی را افتتاح کرد تا مدلهای سری ۳، کوپه سری ۲ و M2 را تولید کند.
تسلا هم قصد دارد کارخانه بزرگی در مکزیک به نام Gigafactory Mexico احداث کند که ساخت آن برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
بازگشت تولید خودرو در روسیه
روسیه در سال ۲۰۲۴ بالاترین نرخ رشد تولید سالانه را با ۳۵ درصد ثبت کرد. خروج خودروسازان غربی شکافی در تولید خودرو در این کشور ایجاد کرده بود که حالا توسط برندهای داخلی و چینی پر میشود.
از سال ۲۰۲۳، برند LADA محبوبترین خودروساز روسیه با سهم بازار ۳۰.۷ درصد است. پس از آن، برندهای چینی مانند Chery (۱۱.۲ درصد)، Haval (۱۰.۶ درصد) و Geely (۸.۸ درصد) در رتبههای بعدی قرار دارند.
منبع: روزیاتو