سبکهای نوظهور سفر در سال ۲۰۱۹
اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی به اثرگذاری بیشتر در توسعه مقاصد گردشگری ادامه خواهند داد. گردشگران در سال جاری، بیشتر به سفرهای سلامتی و تندرستی اهمیت خواهند داد و در نهایت، به تدریج مرزهای بین گردشگری تجاری و تفریحی از بین خواهد رفت.
کد خبر :
۶۶۵۲۵
بازدید :
۸۸۷
سال ۲۰۱۹ درحالی آغاز شده که بررسیها نشان میدهد الگوی سفر در این سال با تغییراتی همراه خواهد بود. با توجه به تغییر شیوههای زندگی، امروزه گردشگران از روشهای متنوع و جدیدی برای سفرهای تفریحی و کاری خود بهره میبرند که به آنها اجازه میدهد سبک جدیدی از سفرها را در نقاط مختلف جهان تجربه کنند.
نشریه «فوربس» در گزارشی پیرامون سبکهای نوین در صنعت گردشگری نوشته است که برنامهریزی برای سفرهای طولانی در تعطیلات میتواند به یک موضوع استرسزا بدل شود. به باور لوئیس دنیل، یک کارشناس صنعت گردشگری، به همین دلیل است که اکنون مسافران با نادیده گرفتن مسافرتهای یکهفتهای در طول تابستان به انجام سفرهای تفریحی کوتاهتر و متعدد روی آوردهاند.
بر اساس گزارش «فوربس»، در سال جاری میلادی گردشگران بیشتر به سفرهای یکروزه خواهند رفت. همچنین اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی به اثرگذاری بیشتر در توسعه مقاصد گردشگری ادامه خواهند داد. گردشگران در سال جاری، بیشتر به سفرهای سلامتی و تندرستی اهمیت خواهند داد و در نهایت، به تدریج مرزهای بین گردشگری تجاری و تفریحی از بین خواهد رفت.
گردشگران یک روزه
طبق گزارش مذکور، افزایش مسافرانی که به دنبال انجام سفرهای کوتاه هستند را میتوان به معنای افزایش رونق کسبوکارهای محلی دانست؛ به ویژه در زمانهایی که افراد سفرهای کوتاه داخلی و محلی در فضاهای غیرمعمول نظیر چادر و فضای باز را ترجیح میدهند. بر اساس آمار کلوک، یک شرکت ثبت اطلاعات سفر با ۸۰۰ کارشناس در ۱۶ کشور، راهکارهایی برای افزایش هدفمندی مسافرتهای محلی وجود دارد.
در همین راستا میتوان به یک تور پیادهروی برای دیدار از بازارهای خیابانی پر زرق و برق در منطقه «مونگکوک» هنگکنگ رفت یا آنکه پارک پرندگان و باغهای پروانه در یک تور چند ساعته در کوالالامپور میتواند مقصد جذابی برای افراد باشد.
تعطیلات اینستاگرامی
از سوی دیگر، این یکواقعیت است که امروزه اینستاگرام بهطور فزایندهای در زمینه انتخاب مقصد گردشگران نقشآفرینی میکند. بیش از ۴۰ درصد افرادی که در یک نظرسنجی شرکت کردند، اینستاگرام را مهمترین عامل در انتخاب مقصد تعطیلات خود عنوان کردند. انتظار میرود در سال ۲۰۱۹، شبکههای اجتماعی تاثیر قابلتوجهی در صنعت گردشگری برجای بگذارد.
در سال ۲۰۱۹ یکیاز مقاصد جالب برای گردشگران حضور در نمایشگاه هنری است که هر سه سال یکبار در بیش از ۱۰ جزیره واقع در منطقه دریایی ستو در ژاپن برگزار میشود. سفر به جنگلهای کینتامانی در منطقه بالی در اندونزی یا تجربه عکاسی در پوکت تایلند از دیگر مقاصد تفریحی برای سال ۲۰۱۹ خواهند بود.
بهبود سلامتی
براساس گزارش «فوربس»، انتظار میرود گردشگری با هدف بهبود تندرستی در طول سالهای آتی به سرعت رشد داشته باشد. از همین رو موسسه جهانی تندرستی پیشبینی کرده که سرعت رشد این نوع گردشگری تا دو برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش یابد. بر اساس آمار این موسسه ارزش این نوع از گردشگری در سال ۲۰۲۲ به ۹۱۹ میلیارد دلار میرسد؛ این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۷ معادل ۶۳۹ میلیارد دلار بوده است. اقامتگاههای دارای مراکز تندرستی، هتلهای همراه با استخر و سونا و جکوزی، از این دست مراکز هستند.
اینچنین تجربههایی مجالی را برای مسافرت همراه با روشهای سبکزندگی بهتر میسر میکنند. برای مثال، این سبک از گردشگری را میتوان در جزیره میامی تجربه کرد. در این مکان افراد میتوانند در فستیوالهای موسیقی، مسابقات حیوانات خانگی و سایر برنامههای تفریحی شرکت کنند.
در سفر به منطقه «آلایا بلیز» نیز میتوان تجربه به یادماندنی از غواصی و ماهیگیری روی صخرهها را کسب کرد. همچنین در منطقه «فیتزرویا» لندن میتوان به برنامههای سلامت روح و جشنهای شگفتانگیز آتشبازی پیوست.
تفریح در کنار تجارت
طبق این گزارش، یکی از مهمترین سبکهای جدید سفر برای گردشگران در سال ۲۰۱۹ که بهطور فزایندهای در حال افزایش است، مسافرتهایی است که در آن افراد علاوه بر انجام امور تجاری، به تفریح نیز میپردازند. بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه کرایه خودرو آویس، ۸۷ درصد از گردشگرانی که با هدف انجام کار مشخصی به سفر رفتهاند، تاکید کردهاند که مایل هستند در همین زمان به سفر خود رنگوبویی تفریحی بدهند.
با توجه به اینکه ۹۲ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی تایید کردند که در سفرهای تفریحی خود به انجام برخی از امور کاری نیز میپردازند این آمار تعجببرانگیز نیست؛ این در حالی است که ۵۶ درصد از گردشگرانی که فرزندان خود را بههمراه داشتند نیز اعلام کردهاند که در سفرهای کاری خانواده را نیز با خود همراه میکنند.
در چنین شرایطی مرز میان سفرهای تفریحی و کاری بهطور روزافزونی در حال محو شدن است. در این نوع مسافرتها میتوان از هتلهایی که در نزدیکی مراکز تجاری اداری و همچنین تفریحی قرار دارند استفاده کرد. حالا سال ۲۰۱۹ قرار است با سبکهای جدیدی از سفر همراه باشد؛ سبکهایی که هر کدام میتوانند به ایجاد روندهای جدیدی در گردشگری منجر شوند.
گردشگران ایرانی نیز به احتمال زیاد از این فرآیند جا نخواهند ماند. مرور این سبکها شاید بتواند به سیاستگذاریها در امر سفر کمک کند.
۰