فیل‌ها مانند انسان‌ها تنوع در رژیم غذایی را ترجیح می‌دهند!

فیل‌ها مانند انسان‌ها تنوع در رژیم غذایی را ترجیح می‌دهند!

انتخاب غذای متنوع و فردی فیل‌ها در میز شام نشان می‌دهد که آن‌ها به‌طرز شگفت‌آوری در این موضوع ادراک دارند.

کد خبر : ۱۴۱۱۴۹
بازدید : ۴۳

دانشمندان با استفاده از بارکدگذاری دی‌ان‌ای برای اولین‌بار، بینش جدیدی در مورد جست‌وجوی اجتماعی و انتخاب غذای فیل‌ها در کنیا پیدا کردند.

با وجود اینکه ما می‌توانیم برای هر وعده غذای یکسانی بخوریم، بیشتر ما ترجیح می‌دهیم این کار را نکنیم. اکنون محققان دریافته‌اند که این موضوع برای فیل‌های آفریقایی نیز صدق می‌کند.

انتخاب غذای متنوع و فردی فیل‌ها در میز شام نشان می‌دهد که آن‌ها به‌طرز شگفت‌آوری در این موضوع ادراک دارند.

علف‌خواران با جثه بزرگ، مانند ما دارای رژیم غذایی پایه‌ای از مواد اصلی هستند. با‌این‌حال آن‌ها طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی را می‌خورند؛ به‌طوری که بیش از صد گونه مختلف را در نمونه مدفوع خود دارد.

روش‌های مطالعاتی پژوهش

دانشمندان با استفاده از بارکدگذاری دی‌ان‌ای برای اولین‌بار، بینش جدیدی در مورد جست‌وجوی اجتماعی و انتخاب غذای دو گروه خانواده فیل در کنیا پیدا کردند.

ردیابی فیل‌ها برای مطالعات مشاهده‌ای بسیار دشوار است، به همین دلیل اطلاعات کمی در مورد جنبه‌های اجتماعی یافتن غذا در بزرگ‌ترین گیاه‌خوار زمین وجود دارد.

مشاهده این حیوانات از نزدیک بسیار دشوار و خطرناک است. آن‌ها در فواصل طولانی حرکت می‌کنند، در شب و بوته‌های انبوه تغذیه کرده و بسیاری از گیاهانی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند بسیار کوچک هستند.

طبق این بارکدگذاری، بخش‌هایی از دی‌ان‌ای موجود در نمونه بیولوژیکی از مدفوع فیل استخراج شده و سپس با پایگاه اطلاعاتی از بارکدهای گونه‌ گیاهان تطابق داده می‌شود.

2_result

فیل‌ها طیف وسیعی از اشکال گیاهی (علف‌ها، درختان، ساکولنت‌ها) و قسمت‌های گیاهی (برگ، میوه، پوست درخت، شاخه‌ها) را می‌خورند و غذاهای باکیفیت مانند میوه‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

اما اگر خوراکی‌های موجود در مکان فعلی آن‌ها نسبت به جست‌وجوی علوفه‌های وحشی، سود بیشتری برای سرمایه غذایی آن‌ها فراهم کند، از خاکروبه‌ها نیز تغذیه می‌کنند.

علاوه‌براین، محققان دریافتند که آن‌ها انتخاب غذا براساس نیازهای فیزیولوژیکی نیز دارد. یعنی فیل‌های باردار یا شیرده رژیم غذایی متفاوتی با سایرین دارند که ممکن است نوعی میل نسبت به تغذیه را نشان دهد.

اهمیت درک رژیم غذایی فیل‌ها در چیست؟

این رژیم غذایی گسترده و پایدار برای بقا در محیط‌هایی با منابع محدود بسیار مهم است؛ زیرا هر فیل بالغ روزانه حدود ۱۵۰ کیلوگرم ماده گیاهی می‌خورد.

وقتی حیوانات به‌اندازه کافی غذای موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنند، ممکن است زنده بمانند، اما پیشرفت نمی‌کنند. با درک بهتر آنچه که هر گونه می‌خورد، می‌توانیم گونه‌های مشابه آن را بهتر مدیریت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که جمعیت آن‌ها می‌تواند به روش‌های پایدار رشد یابد.

دانشمندان امیدوارند چنین بینش‌هایی که از طریق روش‌های جدید تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی به‌دست می‌آید، بتواند حافظان طبیعت را در مورد تنوع موردنیاز برای گونه‌های گیاه‌خوار آگاه کند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید